Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

basic settings automatische versnellingsbak

vragen over de T4
Plaats reactie
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

basic settings automatische versnellingsbak

Bericht door richie »

Ik heb een T4 met automatische versnellingbak uit 2003.

Sinds enkele weken heb ik ook de beschikking over vagcom. Met het uitproberen van de diverse mogelijkheden heb ik een fout gemaakt en met jullie hulp hoop ik die te kunnen herstellen....

Tijdens het uitlezen van de automatische versnellingsbak heb ik de mode basic settings aangeklikt. Ik heb niets veranderd, alleen gekeken, maar toch schakelt de bak anders. Zo schakelde de bak bij normale belasting bij ongeveer 60 km/u van 3m naar 4m. Bij dezelfde belasting schakelt de bak nu pas bij een veel hogere snelheid. Als ik bij 60 km/u gas terug neem schakelt hij wel over en blijft in de versnelling.

Wie weet hoe ik het schakelprogramma kan hetstellen? Ik ga ervan uit dat er niets mechanisch is beschadigd.

Overigens maakt het geen verschil of de bak in de sportstand of in de gewone stand staat.

Groeten,

Richard[/list]
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi Richie,

niet zo handig, je hebt de bak ECU een foute basisafstelling laten uitvoeren. Moet onder andere gedaan worden na vervanging van het regelapparaat van de automaatbak. Er zijn nu foute waardes in opgeslagen denk ik, dus de ECU denkt dat je meer of minder gas geeft dan in werkelijkheid het geval is.

Heb al bij een paar Automaatbakken gekeken en je moet dan het gaspedaal in een bepaalde stand houden in de basicsettings stand en dan dit 3 sec vasthouden ( dit even als voorbeeld).

Dit kan per bak nog weer verschillen. Wil het wel opzoeken voor je en mailen maar dan moet ik de juiste gegevens van de bus hebben. Staat op de stikker in je bus of voorin het onderhoudsboekje, komt ie;

Model T4 = (bijv 7DA)
Bouwjaar = 2003
Motorcode = (bijv AET)
Bakcode = (bijv CWF)

Heb dit minimaal nodig om het in Elsa op te kunnen zoeken, kan er dan een PDF van maken en je dit mailen, dan kun je het aanpassen.

Wel handig als ik je mailadres heb, anders kan ik het niet sturen (staat niet aan in profiel WJW), mijn mail-adres staat wel aan ; ) kan dus ook rechtstreeks.

Zie het wel,

Groet,

T4Dick.
T4 2000 ACV.
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

N og handiger, even snuffelen bij ROSS-TECH, komt ie;

First, make sure there are no fault codes in the Auto Trans. Then, with the key in the on position, and engine OFF. Do not touch the accelerator pedal.

[Select]
[02 - Auto Trans]
[Basic Settings - 04]
Set Group to "000"
[Go!]
Press accelerator pedal all the way to the floor and count out loud 3 seconds.
[Done, Go Back]
Release the accelerator pedal.

Hoop dat je engels redelijk is ........ :bifun

Groet,

Dick.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Dick,

Bedankt, alles is weer hersteld en de bak schakelt weer onder belasting

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

ik zou in het vervolg de oude instellingen eerst opschrijven alvorens je iets doet of aanklikt!

misschien een dom idee maar wel veilig :knipoog

groeten en fijn dat het weer als vanouds is

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Helemaal mee eens, bij het opnieuw programmeren van een module (met een code) is het noteren van de oude waarde verstandig.

Bij aanpassen met basic settings werkt dit niet aangezien het regelapparaat dan waardes gaat inleren. Moet je dus de juiste procedure voor weten (ROSS-TECH?). Mooi voorbeeld is de electronische gasklep bij bepaalde benzinemodellen. Als hier de accupool is losgeweest moet je het gasklephuis opnieuw inleren, doe je dit niet dan reageert het gas als een slak.
Als je de procedures dus niet weet en op GO drukt ben je de klos. Zo kan de VW dealer ook nog wat verdienen, denk dat ze de source van de software dus bewust hebben vrijgegeven.

Naast VAG-COM is Elsa dus nuttige software voor als het eens mis gaat met een duffe kop :muur
Kan een ieder overkomen toch?

Groeten,

T4Dick.
Plaats reactie