Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Benzinemotor slaat af na koude start

vragen over de T4
Plaats reactie
Elluda
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:43

Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Elluda »

Ik heb een T4 kampeerbusje (Dehler Profi) uit 1993 met een 2.5 benzinemotor.
Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik niemand in mijn omgeving vind die ervaring met, en gereedschap voor onderhoud en reparatie van een dergelijke oudere benzinemotor heeft.
Ik heb namelijk een probleem waar nu meerdere monteurs naar gekeken hebben, maar ze kunnen de oorzaak niet vinden, of vermoeden iets, maar hebben niet het juiste gereedschap om daar iets mee te kunnen.
Ondertussen zijn er meerdere onderdelen vervangen, maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
Het gaat erom dat de motor tijdens, of direct na een koude start afslaat.
Pas na minutenlang bijgassen is hij warm genoeg om zichzelf aan de praat te kunnen houden. En aangezien het een kampeerbusje is die in een woonwijk aan de straat staat, moet ik deze minimaal 1x per week gebruiken. Maar dat geeft dan behoorlijk overlast.
Wat er ondertussen door de diverse monteurs die ernaar hebben gekeken is vervangen, wat door hen als mogelijke oorzaak werd gezien:
de verdelerkap en de rotor, de bougiekabels en koelvloeistoftemperatuursensors, de koudestartinjector en de lambasensor.
Dit heeft het probleem helaas nog steeds niet opgelost.
Waar nog ideeën over zijn wat betreft mogelijke verklaringen, maar waar de tijd, gereedschap of ervaring bij hen voor ontbrak:
- Gasklep-positiesensor controleren op werking ipv stappenmotor
- Kleppen stellen mbv kleppenset
- Waselement controleren
- Connector koudestartinjector of aansturing daarvan controleren.

Wat ik zoek is iemand in of in de nabije omgeving van Heerhugowaard die over de tijd, de juiste ervaring en de benodigde gereedschappen beschikt om dit probleem bij dit type oudere benzinemotor te verhelpen, of moet ik hiervoor toch echt naar de VW-garage?
Bij voorbaat dank.
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Multivan Generation »

Zoek eens op internet naar Bardi's Liste,
Lees je in en doe er je voordeel mee.

Rijd jouw bus alleen op benzine of zit er ook een LPG inbouw in?

Controleer ook de kabelboom tussen zekeringkast en waar die door het schutblad in de motorruimte komt. Daar wil hij wel eens problemen geven met doirschuren van de draadisolatie.
Vervang ook eens het contactblokje achter je contactsleutel wat je sleuteldraaibeweging omzet richting het elektrische gedeelte. Zorg voor een goede accu en zorg ervoor dat je massapunten in de motorruimte opgeschuurd en schoon zijn.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Elluda
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:43

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Elluda »

Bedankt Peter, daar ga ik naar kijken.👍🏻
En het is alleen benzine, geen lpg.
:T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Pascal-141 »

Ik vraag me nou wel af welke garage voor hetgene je opnoemt "speciaal gereedschap" nodig heeft , en vooral wat voor gereedschap dat dan wel zou zijn ...

Enne kleppen stellen ? Hydraulische klepstoters kun je niet bijstellen ... als ze echt hard tikken, dan moeten de hydraulische klepstoters vervangen worden , maar dat heeft niks met een koudestart probleem te maken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door havo »

Ik rij zelf ook in zo'n busje uit '92 (type AAF 2.5 benzine) en had in het verleden te kampen met een te hoog stationair toerental; weliswaar een ander
probleem als bij jou, maar ook ik zat in het begin bij de verkeerde garage met te weinig kennis bij de monteurs van deze motoren. Voor het gewone
reguliere onderhoud is het geen punt, maar bij storingen kun je beter naar een VW dealer gaan. Bij mij althans was het probleem na het uit lezen snel opgelost.
groetjes havo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Multivan Generation »

Controleer ook even of er wel brandstof aankomt bij de injectors. En controleer ook de vaccuumleidingen en vervang die een voor een..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Elluda
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:43

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Elluda »

Pascal-141 schreef: 16 sep 2018, 08:40 Ik vraag me nou wel af welke garage voor hetgene je opnoemt "speciaal gereedschap" nodig heeft , en vooral wat voor gereedschap dat dan wel zou zijn ...

Enne kleppen stellen ? Hydraulische klepstoters kun je niet bijstellen ... als ze echt hard tikken, dan moeten de hydraulische klepstoters vervangen worden , maar dat heeft niks met een koudestart probleem te maken.
Dat gaat om de kleppenset die niet in de garage beschikbaar was.
:T44EVER
Elluda
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:43

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Elluda »

Multivan Generation schreef: 17 sep 2018, 10:52 Controleer ook even of er wel brandstof aankomt bij de injectors. En controleer ook de vaccuumleidingen en vervang die een voor een..
Ga ik (laten) doen!
:T44EVER
Elluda
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:43

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Elluda »

havo schreef: 17 sep 2018, 10:07 Ik rij zelf ook in zo'n busje uit '92 (type AAF 2.5 benzine) en had in het verleden te kampen met een te hoog stationair toerental; weliswaar een ander
probleem als bij jou, maar ook ik zat in het begin bij de verkeerde garage met te weinig kennis bij de monteurs van deze motoren. Voor het gewone
reguliere onderhoud is het geen punt, maar bij storingen kun je beter naar een VW dealer gaan. Bij mij althans was het probleem na het uit lezen snel opgelost.
Bedankt Havo, als we er zelf. Iet meer uitkomen na bovenstaande suggesties, ben ik bang dat dat ook mijn laatste optie gaat worden.
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Benzinemotor slaat af na koude start

Bericht door Multivan Generation »

Elluda schreef: 17 sep 2018, 11:48 ...ben ik bang dat dat ook mijn laatste optie gaat worden.
Hoezo bang daarvoor?
Voor het geklooi van de vorige sleutelaars heb je niets moeten betalen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie