Hallo, ik ben nieuw op het forum en zit met een prangende vraag over een gillende multiriem.
Rondgezocht, toch niet meteen een gelijkaardige post gevonden.
De bus is een T4 California uit 1995, 2.4d AAB (met airco, blijkbaar niet zo courant..?) Fin, een oud beestje dus, maar bolt nog lekker.
Riem maakte geluid bij start, vooral bij vochtig weer. Veel info over gevonden, garagist spanning laten nakijken, en die bleek goed te zijn. Kon volgens hem aan lichte olie lekkage / afzetting op de riem zijn. Gereinigd en probleem bleef even weg.
Onze laatste trip stonden we in een Sloveense file, en daar begon de riem fel te piepen zodra de koelventilator van de motor aansloeg. En daarna ook telkens de ventilator moest bijkoelen op een lange helling ofzo. Het is opvallend dat dit gebeurt in 2e en 3e versnelling, maar niet in 4e. Maar met een 2.4d bergpassen over steken in 4e is me te uitdagend... dus zoek ik een oplossing Of beter een oorzaak...
Iemand van de kenners op dit forum die me in de juiste richting kan wijzen voor we terug naar de garage gaan?
Merci!
Wim
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gillende multiriem 2.4d AAB
Gillende multiriem 2.4d AAB
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Re: Gillende multiriem 2.4d AAB
Wim
jankende riemen herken ik wel maar als die na het goed stellen nog blijft gillen is in het alles in voor gaande slip alles als het ware alles gepolijst .
De weerstand op de rollen zijn weg watje kunt doen is alles afschuren en wederom ontvetten ook dan maar een nieuwe multie riem monteren die niet is glad gepolijst
succes groetjes frits
jankende riemen herken ik wel maar als die na het goed stellen nog blijft gillen is in het alles in voor gaande slip alles als het ware alles gepolijst .
De weerstand op de rollen zijn weg watje kunt doen is alles afschuren en wederom ontvetten ook dan maar een nieuwe multie riem monteren die niet is glad gepolijst
succes groetjes frits
En de vriendelijk groetje Frits
Re: Gillende multiriem 2.4d AAB
Bedankt Frits, zal het deze winter eens bekijken.
Ondertussen ook gehoord dat het misschien aan de alternator zou kunnen liggen, ivm extra stroomvraag wanneer de koeling aanslaat...
Iemand daar ervaring mee?
Ondertussen ook gehoord dat het misschien aan de alternator zou kunnen liggen, ivm extra stroomvraag wanneer de koeling aanslaat...
Iemand daar ervaring mee?
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Gillende multiriem 2.4d AAB
Kijk even na of je wel de juiste multiriem hebt. Ik heb ook eens een verkeerde gekregen, dit scheelde 1,5cm. Hierdoor kan je hem er perfect opleggen, maar de voorspanning is te laag.
Als tijdelijke oplossing kan je best talkpoeder of babypoeder meenemen. Als hij gaat slippen gewoon poeder ertussen strooien, dan kan je weer een aantal dagen, weken of zelfs maanden verder.
Als tijdelijke oplossing kan je best talkpoeder of babypoeder meenemen. Als hij gaat slippen gewoon poeder ertussen strooien, dan kan je weer een aantal dagen, weken of zelfs maanden verder.