Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flex uitlaatdeel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Even voor de duidelijkheid, mijn t4 is af fabriek met een katalysator geleverd, en zo als ik de nieuwe apk eisen interpreteer, moet die dan ook aanwezig zijn , de controle daar op is optisch, er word dus niet gecontroleerd of er ook daadwerkelijk een binnen werk in zit.

Dus leek mij de 'nep kat ' een mooie oplossing tot dat de eisen weer veranderen.

Aldus mijn mening.

De topic starter had het in zijn vraag ondermeer ook over een flexibel stuk ivm de bewegingen van de motor, en zoals hij zelf al aangaf, heeft hij beide motorsteunen al vervangen, en is van daar uit bezorgt wat de trillingen met zijn uitlaat kunnen gaan doen, mijninziens worden die ruimschoots opgevangen door de aansluiting van de downpipe aan de turbo, die is immers beweegbaar.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef: 21 aug 2018, 15:39 Die APK eis van roetfilter, geldt dus voor auto's die af-fabriek voorzien zijn van een roetfilter en dan ook nog vanaf een bepaald bouwjaar.
Zoals Jasper vermeldde, een T4 is nooit geleverd geweest af-fabriek met een roetfilter, dus dit is voor een T4 niet van toepassing.
Dat wat er bij een T4 onder hangt wordt ook wel oxydatiekatalysator genoemd en dat is dus ongelijk aan een roetfilter.
Is de oxydatiekatalysator een verplicht onderdeel voor de (toekomstige) APK eisen of is een vervangende pijp of katvanger een optie?
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Endebendebus schreef: 21 aug 2018, 10:06
robstof schreef: 20 aug 2018, 14:05 https://www.onderdelenverkoper.nl/alle/ ... n-p114c804

Dit bedoel ik met een mof of wel pijp verander, als je de wagen rechts voor op krikt en bv ook nog op een stoeprand zet heb je voldoende ruimte om te werken, Let wel de drie bouten van de flens zijn vervelende, vaak geroest en zo, ik zelf heb net een dun doorslijp schijfje de bouten door geslepen, en dan kan je ook de pijp bij de verbinding doorslijpen, er zit een nieuwe pakking bij, geen koperen moeren moet je er los bij bestellen en de mof ook.
Er zit een ophang beugel bij en de bouten daar voor heb ik gelijk vervangen door RVS als je de ophanging van de middelste demper ook los haalt heb je wat meer speling om de pijp door te slijpen doe dat gelijk na de verdikking waar de pijp van de kat in schuift, deze verbinding krijg je bijna niet los, en op deze manier ben je zo klaar.

Rob
Rob ik heb hem besteld :zwaai ben benieuwd. Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
Fijn Thomas, ik hoop dat je er met zo tevreden mee ben als ik, heb je er ook de mof bij besteld?
Midden Nederland is voor mij te ver uit de buurt, anders had ik je wel even komen helpen.
Succes er mee :wjw
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

robstof schreef: 21 aug 2018, 21:07
Endebendebus schreef: 21 aug 2018, 10:06
robstof schreef: 20 aug 2018, 14:05 https://www.onderdelenverkoper.nl/alle/ ... n-p114c804

Dit bedoel ik met een mof of wel pijp verander, als je de wagen rechts voor op krikt en bv ook nog op een stoeprand zet heb je voldoende ruimte om te werken, Let wel de drie bouten van de flens zijn vervelende, vaak geroest en zo, ik zelf heb net een dun doorslijp schijfje de bouten door geslepen, en dan kan je ook de pijp bij de verbinding doorslijpen, er zit een nieuwe pakking bij, geen koperen moeren moet je er los bij bestellen en de mof ook.
Er zit een ophang beugel bij en de bouten daar voor heb ik gelijk vervangen door RVS als je de ophanging van de middelste demper ook los haalt heb je wat meer speling om de pijp door te slijpen doe dat gelijk na de verdikking waar de pijp van de kat in schuift, deze verbinding krijg je bijna niet los, en op deze manier ben je zo klaar.

Rob
Rob ik heb hem besteld :zwaai ben benieuwd. Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
Fijn Thomas, ik hoop dat je er met zo tevreden mee ben als ik, heb je er ook de mof bij besteld?
Midden Nederland is voor mij te ver uit de buurt, anders had ik je wel even komen helpen.
Succes er mee :wjw
Bedankt Rob! Ik heb het al een aantal keer los gehad en vervangen. Ik geloof dat het nu de derde keer wordt in 10 jaar! Gaat wel lukken hoor. Bedankt voor het aanbod :gekte
Overigens staat er op mijn kenteken ook niets vermeld over een “roetfilter/katalysator” maar geen zin in gedoe..

https://handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-l ... -en-milieu

Indien bij bedrijfsauto'smet een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking de deeltjesmassa is gemeten in g/km en de hiervoor in het kentekenregister vermelde waarde is kleiner dan of gelijk aan 0,005 g/km, moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn.

Indien bij bedrijfsauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking de deeltjesmassa is gemeten in g/kWh en de in het kentekenregister vermelde milieuclassificatie is gelijk aan of groter dan Euro 6 of Euro VI, moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Thomas,

Klopt wel, het is alleen maar omdat er zoveel katalysatoren er tussen uit worden gehaald, en dat willen ze aan banden leggen, maar stel je krijgt een herkeuring en er word een afkeur gegeven op de kat. Ben je niet blij, ik denk dan voorkomen is beter dan op een moment dat het jou helemaal niet uit komt een nieuwe kat. plaatsen.

Zoals multivan al schreef, een roetfilter is iets heel ander dan een katalysator, en heeft ook veel meer problemen, voor ons is de kat. alleen maar vermogen beperkend, de techniek rond een roetfilter zorgt voor veel klachten, een t5 er die ik sprak, Was aan geraden de hele roetfilter uit het ecu te schrijven. :zwaai wegens onoplosbare fout meldingen. :groteogen

Overigens de laatste keer apk heeft de garage niet eens een uitlaat gas meting gedaan, bij het type motor van ons is die meting altijd goed, en dus wat overbodig.



Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

Gisterochtend pijp besteld.....vanochtend in huis. Ziet er top uit :proost Aanrader lijkt me. Ook verbindingsmof besteld.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

robstof schreef: 21 aug 2018, 22:04 Thomas,

Klopt wel, het is alleen maar omdat er zoveel katalysatoren er tussen uit worden gehaald, en dat willen ze aan banden leggen, maar stel je krijgt een herkeuring en er word een afkeur gegeven op de kat. Ben je niet blij, ik denk dan voorkomen is beter dan op een moment dat het jou helemaal niet uit komt een nieuwe kat. plaatsen.

Zoals multivan al schreef, een roetfilter is iets heel ander dan een katalysator, en heeft ook veel meer problemen, voor ons is de kat. alleen maar vermogen beperkend, de techniek rond een roetfilter zorgt voor veel klachten, een t5 er die ik sprak, Was aan geraden de hele roetfilter uit het ecu te schrijven. :zwaai wegens onoplosbare fout meldingen. :groteogen

Overigens de laatste keer apk heeft de garage niet eens een uitlaat gas meting gedaan, bij het type motor van ons is die meting altijd goed, en dus wat overbodig.



Rob
Dat lijkt mij hier wel duidelijk uit gelegd, al zeg ik dat zelf.
Thomas had in een eerder bericht een schrijffout gemaakt, en in plaats van een katalysator, roetfilter geschreven.
De keuring eisen zijn er duidelijk over, maar zo als ik al schreef, bij mijn laatste apk geen uitlaatgasmeting.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Multivan Generation »

Misschien nog wat duidelijker gesteld:
Heb je een auto met een roetfilter(T5 vanaf een bepaald bouwjaar en nieuwer), waarbij normaal gesproken een K-waarde (roetmeting) met een grens van 0,005 g/km, gehanteerd wordt,
en je hebt een hogere waarde --> roetfilter vervangen.
Bij de recentere auto's lezen ze via de OBD stekker uit of er geen emissiegerelateerde fouten in het systeem staan, anders afkeur.
Nu komt daar dus een heel eenvoudige visuele controle bij..

Voor een T4 met 2,5 TDI motor wordt een maximale K-waarde van 3,0 gehanteerd als grens voor de keuring.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Het bovenstaande verklaard het allemaal.
Anders nog even het draadje door lezen.
:wjw
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

@endebebus hoe bevalt je uit laat??


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

Uitlaat bevalt super. Deze past tenminste. Ik hoor geen kling-klang meer bij optrekken. Ik denk dat de oude er een beetje onder spanning onder zat. Mof is ook zeker een een aanrader, wel een beetje uitlaatcement ertussen smeren. Bij mij siste het..
Nu mooi gasdicht. :proost
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Fijn om te horen Thomas :toppie

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie