Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Koppeling

Bericht door Joosten »

(Goede)middag

Het volgende probleem met de T4:
de koppelingsvork doormidden gebroken en een scheur in de druktafel van mijn AJT
Nu wil ik er alles nieuw in zetten
Vliegwiel drukgroep en plaat alles is versleten.

Even zoeken en je komt heel veel tegen ook op eldiape gekeken waar nuttige info staat.

Ik wil er gelijk dus alles van een acv inzetten ,
Past dan de set van LUK 417 0008 11 ?
Voor de AJT geeft schaeffler namelijk nummer
LUC 417 0027 10 aan .
Voor de AYY zou 417 0008 11 wel weer passen.

Snap dr eigenlijk niks meer van

Ook even aan het kijken geweest voor de valeo set met vast vliegwiel , maar heeft iemand hier ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Kies voor een set van Sachs met losse onderdelen en niet voor een voorgemonteerde set..
Vast vliegwiel is geen goed idee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Re: Koppeling

Bericht door Joosten »

Sachs zou ook prima ., misschien zelfs beter zijn maar ik kan geen los vliegwiel vinden .
En de complete set van Sachs is een stuk duurder..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Soms gaat het niet om prijs maar om wat je er voor krijgt. Sachs heeft meer reserve voor wat betreft het te overdragen koppel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Re: Koppeling

Bericht door Joosten »

Oké , alleen lees ik op eldiape dat Sachs de koppeling waarschijnlijk bij LUK inkoopt..

Ook maakt dat vermogen wat ie over kan brengen me niet zo heel veel uit aangezien ik niet meer dan de 102pk van de acv wil gaan . Ik spaar liever de zwakkere versnellingsbak van de AJT.
Ik heb de afgelopen 2 maanden al voor €2200,- onkosten voor alleen onderdelen aan de bus gehad ., gelukkig ben ik zelf monteur ., maar LUK lijkt me een prima alternatief voor mijn situatie .

Alleen welke set nu past ?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Koppeling

Bericht door sgsdebruijn »

AJT bak is niet zwak, de koppeling zelf wel
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Re: Koppeling

Bericht door Joosten »

Ok , maar het is wel een andere bak dan de ACV toch ?
In ieder geval is de bak al gereviseerd bij de vorige eigenaar . En ik wou hem deze keer heel houden ;-)
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Koppeling

Bericht door raf_construct »

Ik heb mogelijk wel een alternatief. Ik heb vorig jaar alles vernieuwd door een versterkte sachs kit met nieuw vliegwiel. Nu alles opnieuw vervangen wegens ombouw naar AXG.
Ik heb dus alles liggen, 12.000km gedraaid. Bij interesse stuur maar een pb.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef: 18 sep 2018, 10:24 AJT bak is niet zwak, de koppeling zelf wel
Een versnellingsbak voor een AJT is van de ontwerpgeneratie / bak-ontwerp 02B.
Dat betekent dat deze bakgeneratie ontworpen is voor de 1.9 diesel, 1.9 td, 2.4 diesel en wat benzine modellen. Bij het ontwerp is uitgegaan, zo heb ik eens vernomen, van een maximumkoppel van 250Nm. Voor de genoemde modellen is die capaciteit dus ruim voldoende.
Die ontwerpgeneratie is eenvoudig te herkennen doordat de achteruit links naast de 1ste versnelling zit.
Als je nu een 88 pk TDI hebt die qua koppel 195 Nm zou moeten leveren, met soms 10 procent positieve spreiding, dan is dat geen probleem. Ga je er echter tuning op toepassen dan is, overwegende het Max koppel van dit ontwerp, het raadzaam om dus niet veel hoger als 250 Nm te gaan. Precies het koppel van de standaard 102 pk TDI.

De 102 pk en 150 pk TDI hebben de bakgeneratie 02G er onder. Bij het ontwerp hiervan is van een veel hoger max koppel uitgegaan. De versnellingsbakken zijn te herkennen aan de achteruitversnelling welke rechts beneden zit. Ik weet dat er mensen zijn die hier al jaren probleemloos met 400+Nm rondrijden op zulke versnellingsbakken.

De koppelingen en specifieker nog het frictie materiaal wordt dan meestal wel aangepast, evenals de lamellen..

Moraal van het verhaal, hou bovenstaande in je achterhoofd als je voor (veel) meer vermogen wilt gaan..
Betrouwbaarheid van de 02B-bakken hangt erg af van olieniveau in de bak voor wat betreft de 5de versnelling.
Maar ik zou er v.w.b. de houdbaarheid en betrouwbaarheid niet veel meer als 250Nm op zetten en dan ook nog de manier hoe dit erop gezet wordt is ook nog van belang..

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Re: Koppeling

Bericht door Joosten »

Bedankt voor de heldere uitleg !

Ik stuur je zeker even bericht RAF !

Heb nog even liggen zoeken en contact gehad met de afdeling van luk nl, ze zijn niet erg behulpzaam .
Maar als ik bij scheaffler op de site kijk zijn de koppelingsplaten hetzelfde van de acv en de AJT
De drukgroep heeft zelfs ook ooit hetzelfde nummer gehad., maar is bij de acv ooit veranderd staat erbij.
Misschien dat ze in eerste instantie de drukgroep al hadden vervangen voor die van de acv ?
In ieder geval heb ik de vliegwielen ook eens bekeken en vergeleken (op de foto)
Wat ik denk en wat ook lijkt op de foto’s is dat het vliegwiel van een acv dikker is (er zit een extra plaat aan de kant van de krukas)
Hierdoor komt hij verder naar de bak toe .

Als dat zo is dan weet ik niet of ik met een complete set met vliegwiel van een acv weg zou komen in verband met het druklager.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Om een lang verhaal kort te beantwoorden.
Een koppeling en vliegwiel van een 102 pk ACV passen in een AJT bak behuizing echter moet je wel een vast druk lager van de AJT, liefst een nieuw, gebruiken.

Zo duidelijk genoeg..
Als je online de catalogus van Sachs doorspit moet je er wel uit kunnen komen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Re: Koppeling

Bericht door Joosten »

Super !
Dat was inderdaad eigenlijk de vraag :-)

Dank je voor het meedenken!

Grt bart
Joosten
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jun 2018, 19:51

Re: Koppeling

Bericht door Joosten »

En dit is het verschil in de vliegwielen :
Drukgroep hetzelfde plaat een ander nummer.
Links AJT rechts acv
Bijlagen
C3AE0899-2CCD-426C-8339-273D8B3C3319.png
C3AE0899-2CCD-426C-8339-273D8B3C3319.png (226.48 KiB) 1313 keer bekeken
Plaats reactie