Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogensverlies

vragen over de T4
Plaats reactie
RMdeBoer
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2016, 19:13

Vermogensverlies

Bericht door RMdeBoer »

Hey!

Ik heb sinds vandaag weer eens een probleem. Het gaat om een acv 102pk uir 2000, met net geen 350000km. Heb de bus gister net weer terug van de apk, maar hij laat me sinds vanmiddag soms in de steek.

Ik rij bijvoorbeeld 20km in de 3. Vervolgens kan ik opeens niet meer acceleren, echt helemaal niet meer. Alleen snelheid vasthouden gaat nog. Hij deed het vanmiddag voor het eerst op de snelweg.

Ik heb eerder al een kapotte luchtmassameter gehad, een bosch. Maar ik had het idee dat ik toen soms ineens minder vermogen had, maar dit voelt anders op de een of andere manier. Die bosch heb ik vervangen voor een pierburg, kan dat daaraan liggen?

Zelf uitlezen lukt niet, krijg geen verbinding met de ecu.

Nou is het zo dat ie eigenlijk economisch totaal is afgeschreven, roest op alle bekende plekken en zo, jammer joh. Ik dacht met een nieuwe apk nog ff een tijdje leuk t4 te rijden. Een nieuwe lmm is geen probleem, maar op hoge kosten zit ik niet te wachten.

Ik hoop dus dat het met een nieuwe lmm opgelost zal zijn. Wat denken jullie? Voor 70 euro een nieuwe lmm halen of toch maar beter laten nakijken en hopen dat het niet uit de klauwen loopt?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Vermogensverlies

Bericht door Snautzer »

Trek de stekker eens van de lmm af en kijk of het dat beter rijd. Zo ja kijk dan eens of er niet voor de instroom opening van je luchtfilter zit en of je luchtfilter op de goede plek zit. Als dat niet zo is eens proberen met een andere lmm.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vermogensverlies

Bericht door Pascal-141 »

20km/u in zijn 3 :ie Dat is dus de manier om de motor intern (inlaattraject) goed te laten vollopen met roetaanslag ... als je dat vaker doet zo rijden , dan zit je dus waarschijnlijk met een dichtgeslibte motor , ook de roetkat loopt op die manier helemaal vol .
Eens warm , moet je niet bang zijn om gewoon GAS te geven met die motor , zodat die kan ademen en intern netjes blijft .

Zoals Black Bulli al vermeldde : kijk eerst alle vacuumslangetjes maar al eens na , achter de turbo en naar de N75 klep . Als die er al lang op zitten , is de kans groot dat deze scheurtjes hebben (vaak moeilijk te zien) , of doorgesleten zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogensverlies

Bericht door Multivan Generation »

Heeft de auto cruisecontrol?
Anders eens kijken of het accelereren met de schakelaar ingedrukt houden, sneller gaat.
Zo ja, dan kun je eens kijken naar het gaspedaal.

En zoals al gemeld hoger in de toeren rijden.
T4's zijn niet ontworpen met in het achterhoofd het nieuwe rijden.. gewoon boven de 2000rpm houden..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RMdeBoer
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2016, 19:13

Re: Vermogensverlies

Bericht door RMdeBoer »

Nou, vanochtend start ik de auto, begint ineens het rode olielampje. Was even schrikken. Gauw olie bijgevuld natuurlijk, rest van de dag gek genoeg niks meer aan de hand.

Bedankt voor de reacties in elk geval. Roettest zou inderdaad wel eens een laatste druppel voor het een of ander kunnen zijn geweest.

Maar ik rijd altijd vrij laag in de toeren ja. Niet eens door nieuwe rijden of zuinigheid, maar meer omdat ik het gevoel had dat ie het prima trekt? Is misschien wel niet zo hoor. Zal er proberen om aan te denken.

Ik hoop dat het met de extra olie zo is opgelost, als ie storing blijft geven horen jullie van mij.

Bedankt
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vermogensverlies

Bericht door Pascal-141 »

Een TDI uit 2000 heeft een oliepeilsensor in het carter , als er te weinig olie zou inzitten , dan gaat het olielampje oranje knipperen , niet rood . Rood betekend geen oliedruk... als dat komt omdat er te weinig olie inzit , dan heb je al heel lang het oranje knipperende lampje genegeerd , of is de sensor kapot .
Als het rood knipperend lampje vaker voorkomt wanneer de olie wel op peil is, dan kan de oliepomp ook versleten zijn .

Een 2.5TDI die zodanig olie verbruikt is zeldzaam , en als het olieverbruik zo hoog is dat het oliepeil onder min zou komen , dan is er iets serieus aan de hand ... of die auto krijgt gewoon geen onderhoud ...
Niet slecht bedoeld hoor , just saying ...

20km/u in zijn 3 is dus gewoon op stationair toerental rijden , dat is nooit gezond , en veel "trekkracht" zit op dat toerental ook niet in .
Ik schakel meestal naar zijn 3 bij 40km/u ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie