Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

vragen over de T5
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

VW T5 2013 180pk DSG 4mo
Ik heb over dit topic niet zoveel gevonden, enkel ergens het instellen van de mazouttoevoer.

Probleem: ik ben pas op onderhoud geweest, 2100000km = distributie riem vervangen (+gelijk ook waterpomp)
Ik rij de vw garage buiten, hij reed niet zoals anders, verder geen aandacht aan geschonken, ik kom thuis laat hem even stationair draaien, toerental schokt tussen 600 en 1000 tr. (afvallen-terug opkomen)
Rijden doet ie zo goed als normaal, enkel als ik rond de 1000 tr kom om uit te bollen. Dan voel je en beetje schokken.
Het lijkt dat ik het volledige vermogen heb om op te trekken. Als ik met cruise control rij voel ik ook geen probleem.
Ik krijg ook geen foutmeldingen op mn dashbord.

Is er een verband tss dit probleem en het vervangen van de distributie riem?
Volgens mij hangt de brandstofpomp niet aan de distributieriem, maar op een riem apart. Moet deze ook verwijderd worden bij het evrvangen van de distributieriem?

Ik ga maandag terug nr de garage. Wil daar niet gaan staan als naïeveling :ikrij

Alvast bedankt voor reacties :wjw
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Erdem50 »

Heeft maar 1 riem, brandstofpomp wordt aangedreven door de distributieriem.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door jos_br »

Timing van de brandstofpomp is -ondanks dat er wel degelijk een stift inpast om te timen- niet belangrijk bij deze CR motor. De timing van de nokkenas reageert die echter wel op, en het lijkt erop dat die niet goed staat. Dit moet mechanisch zichtbaar/gecontroleerd moeten worden, uitlezen kun je deze echter ook.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

Owkeee, bedankt voor de al zeer nuttige reacties.

Het verband tss distributieriem en brandstoftoevoer is er al zeker! Waarschijnlijk foute montage/ slechte afstelling van de brandstof pomp.

Dan gaat de garage zijn verantwoordelijkheid mogen nemen.

Ik had niet gedacht dat ze zoveel op de distributieriem zouden laten meedraaien. (vind er eigenlijk niet zoveel over terug op internet, heb wel nog niet in het duits gegoogled)
Martinwmd
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2018, 14:14
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Martinwmd »

jos_br schreef: 12 aug 2018, 11:13 Timing van de brandstofpomp is -ondanks dat er wel degelijk een stift inpast om te timen- niet belangrijk bij deze CR motor. De timing van de nokkenas reageert die echter wel op, en het lijkt erop dat die niet goed staat. Dit moet mechanisch zichtbaar/gecontroleerd moeten worden, uitlezen kun je deze echter ook.

Jos.
Niet helemaal mee eens, die stift moet er niet voor niets in, de pomp zorgt voor een pulerende druk en de druk daalt weer door het openen van de injector, door deze ten opzichte van elkaar te timen ontstaat er een constantere druk in het systeem.en ik zal niet zeggen dat je het direct merkt als hij verkeerd staat Maar het is niet gunstig voor de drukverloop in het brandstofsysteem .
Groeten martin
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

Juist naar de garage geweest met mijn probleem:
Er zou een fout van de brandstofdrukregeling opkomen.
Als ik het goed begrijp is dat in stationair draaien en lage toeren, de brandstof regeling zijn werk moet doen en dit minder het geval is bij hogere toeren.

Wat is de relatie met de brandstofpomp (vervangen distributieriem) en de drukregeling? Ik denk dat er toch voldoende brandstof wordt toegevoerd, want bij hogere snelheden heb ik geen probleem.
Is er een trigger vanuit de brandstofpomp of distributie riem die deze fout kan teweeg brengen?

Ze gaan in de garage verder testen uitvoeren. Want ze willen zeker zijn.

Gegroet....
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

Als er een relatie is tussen de fout en het vervangen vd distributieriem , dan is dit uiteraard kosteloos.
Daarom dat ik meer info aan het verzamelen ben.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door jos_br »

Martinwmd schreef: 13 aug 2018, 10:18
jos_br schreef: 12 aug 2018, 11:13 Timing van de brandstofpomp is -ondanks dat er wel degelijk een stift inpast om te timen- niet belangrijk bij deze CR motor. De timing van de nokkenas reageert die echter wel op, en het lijkt erop dat die niet goed staat. Dit moet mechanisch zichtbaar/gecontroleerd moeten worden, uitlezen kun je deze echter ook.

Jos.
Niet helemaal mee eens, die stift moet er niet voor niets in, de pomp zorgt voor een pulerende druk en de druk daalt weer door het openen van de injector, door deze ten opzichte van elkaar te timen ontstaat er een constantere druk in het systeem.en ik zal niet zeggen dat je het direct merkt als hij verkeerd staat Maar het is niet gunstig voor de drukverloop in het brandstofsysteem .
+1 Uit ervaring weet ik dat je er niets van merkt, echter aangezien het voorgeschreven wordt doen wij het altijd mèt een pen. Ik heb hier het e.e.a. getest door andere dubbele pompen om te bouwen voor de 4 cilinder, vandaar de verschillende dingen die we daardoor proberen, en kom je erachter dat er verder geen merkbaar verschil is hoe deze pomp staat.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

Het zou de brandstof-druksensor geweest zijn.
Geen relatie met het vervangen van de distributieriem, zegt de garage. Het zou een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn.
Dit kan uiteraard en ik probeer mijn garage te vertrouwen.
Koffieman
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Koffieman »

Hjacobs11 schreef: 11 aug 2018, 21:28 VW T5 2013 180pk DSG 4mo
Ik heb over dit topic niet zoveel gevonden, enkel ergens het instellen van de mazouttoevoer.

Probleem: ik ben pas op onderhoud geweest, 2100000km = distributie riem vervangen (+gelijk ook waterpomp)
Ze moesten je een gouden sleutel geven! 2,1 miljoen km? 🤔
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

En dat op 5jaar :ikrij

is uiteraard een nul teveel :bonk
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

UPDATE:

Vorige week zelfde probleem terug gekomen, slecht stationair draaien en bij koude motor slecht draaien in lage toeren.
De DSG doet dan ook ff moeilijk omdat toeren vd motor verspringen.

Terug naar garage:
Diagnose:
Ijzervijlsel in brandstoftoevoer. Heel het brandstof systeem zou vervangen moeten worden...heel veel €€€€ (offerte komt nog)
Ff geredeneerd met de bediende vd garage, ijzervijlsel= komt waarschijnlijk van draaiend onderdeel, welk onderdeel is draaiend in het brandstofsysteem.
Brandstofpomp...(evt flowmetertjes, drukmetertjes?, lijkt me sterk dat hier ijzervijlsel afkomt.)
Waar zit de brandstofpomp? Hahaaaaa aan de distiburtie riem...

Waarom moet hier heel het systeem vervangen worden, lijkt me overkill.
Brandstofpomp vervangen en dan spoelen, lijkt me logisch toch?

Mij lijkt het nog steeds dat het vervangen van de distributieriem ofwel de oorzaak is of een eerder probleem versterkt heeft.
Ervaringen , iemand?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door jos_br »

Ijzervijlsel is helaas iets wat uit de HD pomp komt en echt een fout is vanuit die pomp, vaak zie je bij demontage van de pomp een zwaar beschadigde "krukas". Deze pomp mee vervangen tijdens een distributiewissel zou ervoor zorgen dat deze wissel wel een dure word.....

Het vijlsel is zo dun (lijkt wel zilververf) dat dit door het hele brandstofsysteem gaat en zo diep in de verstuivers gaat zitten dat deze niet mee te reinigen zijn en dus een heel brandstofsysteem vervangen dient te worden. En das een dure.......... :groteogen

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Hjacobs11 »

Bedankt voor de reacties.

Slik...het wordt een heel erg dure reparatie... :muur was aan het twijfelen om een nieuwe te kopen, maar ik wil geen diesel/ benzine meer, eerder CNG/elektrisch/ waterstof, maar bij de bedrijfsvoertuigen, ben ik met mijn wens veeeeeel te vroeg. Ben ook eens benieuwd naar de ID-buzz...

Het gaat waarschijnlijk te maken hebben met water in het brandstofsysteem. (slechte brandstof?)
Er is mij vertelt dat de cilinders hiervan geen schade gaan ondervinden, dus als dit gemaakt zou worden, zou ik verder hier geen schade aan overhouden.
Ik ga vragen om de stukken die uit de motor gehaald worden, bij te houden, zou deze wel eens willen zien., vooral de mazout pomp.
Blijkbaar geven deze 2000bar druk naar de injectoren, dan is het normaal dat het minste water, de pomp om zeep helpt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien na vervangen distributie riem

Bericht door Multivan Generation »

Nissan heeft de nv200 in het assortiment die ook volledig elektrisch leverbaar is. En wordt ook al omgebouwd naar camper.

De plugin hybride bedrijfswagens zitten er aan te komen..of zijn er al een beetje..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie