Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

vragen over de T4
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door PJJ-65535 »

Hallo mede WJWérs,

Ik ben aan de beurt, heb het forum doorgeakkerd op schakelbolletjes....

Niet het schakelbolletje maar de bus waar de rechter bol in zit is stuk. (onderdeel 53)
Ik kan het net voelen, de kop van het nylon busje is er af. (maar ik kan er niet bij)

Wat mijn vraag is: Is het normaal dat je nog zoveel aan de kachelslangen moet loshalen?
Het is een T4-ACV, met extra verwarming achter de bij-rijderstoel, korte neus, en een gewone zuheizer linksvoor.

radiator staat in servicestand, 2 plastic platen rond accu zijn weg,
Ik kan er niet bij... wat mis ik ???

Verder: Ik heb gezocht naar de bestelummers voor 46, 47 en 53, maar heeft iemand een plaatje

Dank voor tips en hints hoe je er wel bij kunt.

Pieter.
Bijlagen
schakelmechanisme.jpg
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Pascal-141 »

Met een extra kachel erin , zitten er inderdaad meer slangen in de weg.
Je hoeft ze niet los te maken , probeer ze zoveel mogelijk opzij te duwen , en met wat koord of draad daar te fixeren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door PJJ-65535 »

Pascal,

Dank je.

Nog tips hoe die bus er in te persen ?

Groet uit Bijzonder zonnig zeeland... (jammer da'k de onderdelen vandaag niet heb....)

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door PJJ-65535 »

Hallo, 'k heb de onderdelennummers gevonden.
Bijlagen
schakelmechanisme-klein.jpg
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Hanz »

Bij mij was het linker bolletje verdwenen. Meteen alles laten vervangen, twee bolletjes, busje voor rechter bolletje en beugeltje voor linker bolletje. Dus de nummers 46, 47, 50 en 53 op de tekening. De kosten zijn het niet en het is inderdaad een gepruts om er bij te kunnen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Pascal-141 »

PJJ-65535 schreef: 24 sep 2017, 12:29 Pascal,

Dank je.

Nog tips hoe die bus er in te persen ?

Groet uit Bijzonder zonnig zeeland... (jammer da'k de onderdelen vandaag niet heb....)

Pieter.
Dat plastic busje eerst opwarmen door in heet water te leggen, dan word het soepel.
Dan wat afdrogen, vet eraan en dan in het gat duwen , gebruik een stevig model tang , bvb grote waterpomptang of zo , en plaats een metalen plaatje of zo tussen tang en plastic busje , zodat je het niet kapot knijpt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door JanpeterJ »

Het linker (grotere) bolletje is vorige week vervangen, die was helemaal weg, deze week waren ineens alles behalve de 3e en 4e versnelling weg.
Het busje was in tweeën gebroken. (ik vroeg aan de monteur nog of het verstandig was alles te vervangen, niet nodig, blijkbaar had ik pech)

Top dat precies mijn vraag hier al staat, over het monteren van het plastic busje. :toppie
Voor de zekerheid: Kan dat zonder het demonteren van het bracket? Zoveel ruimte is er niet, ik had net al genoeg moeite om het oude bolletje eraf te krijgen.
(ik las ergens anders dat het met een bankschroef kan, i.p.v een flinke tang)

Dus:
Busje erin, bolletje erop, bolletje (met de hand?) in busje duwen.
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door JanpeterJ »

Busje zit erin, alleen wel het bracket los gehaald en alles in een bankschroef gedaan en zelfs dat ging niet soepel, ik moest de randen met een tang iets in knijpen om het erin te laten duwen. (busje was warm en vet)

Het zijn onderdelen van de dealer, misschien dat dat uitmaakt.
Ik lees hier dat imitatie soepeler is, deze zijn gewoon hard en maar ietsjes zachter als warm.
viewtopic.php?f=2&t=57821&p=415610&hili ... je#p415610

Maar nu het kleine bolletje (dat daarna in het busje gaat) waarvan ik hier lees dat het de makkelijkste van de drie is.
Die wil er niet op. :huilen (heeft in gekookt water gelegen)
Monteur van hier aan de overkant heeft even gekeken en die had ook geen idee.
Ik kan redelijk wat kracht zetten, maar dat is natuurlijk lastig met de ruimte daar.
Iemand?

extra toevoeging:
Eén van de probeersels: bolletje in een 18mm dop met een stukje stof zodat ie net klem zit, plaatje hout voor het busje en dan kan ik redelijk wat kracht zetten: vergeet het maar :muur
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Endebendebus »

Dat is zeker een k.. klus :bonk Mij is het gelukt met een griptang. Bolletje op het asje en dan op de een of andere manier met griptang erin drukken.
Overigens heb ik bij garage Ismet de monteur bezig gezien met een eind hout en een blokje ertussen, kracht zat maar weinig ruimte :muur sterkte
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door JanpeterJ »

Schiet mij maar lek:
gat van het bolletje opgeboord van 6 naar 7,5 mm en tot de helft naar 8.
10 minuten in water meekoken.
(met het idee: dan bestel ik wel een nieuwe als het niet lukt)
Met alle moeite het bolletje bijna goed erop gekregen, maar eraf lukt dan ook niet meer, dus maar verder:

Dan moet ie nog in het busje. (ik had verwacht dat dat makkelijk zou gaan)
Uiteindelijk breekijzer erbij maar nee hoor, wel zit het bolletje er nu eindelijk goed op en muurvast.
Morgen maar eens met een stuk hout aan de slag dan.

voorlopige tips:
Doe dit niet zelf :muur
Als toch zelf: doe het niet met dealer onderdelen. De "neppers" gaan voor zover ik het lees makkelijker, maar geen idee of daar ook verschil in zit.

Wat ik me afvraag:
Zou het kunnen dat de onderdelen die ik heb al 20 jaar ergens bij VW in een magazijn liggen. Ik heb wat er over was van oude bolletje hetzelfde verhit als de nieuwe en die leek iets zachter.

ps. Ik heb ook met een (redelijk kleine) griptang gestaan, maar ik denk dat ik daarmee het bolletje had gesloopt. Een grote was een optie geweest.
pps Bedankt voor de "stuk hout" tip. Denk dat dat wel gaat lukken zonder kracht te zetten op dingen waar ik dat liever niet op doe. Hout genoeg liggen, maar was er nog niet op gekomen dat te gebruiken onder de motorkap.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb er tot nu nog geen probleem mee gehad om de bolletjes te monteren . Het is zeker een rotklus bij een bus met bvb extra waterverwarmer enz , dan zit het daar goed vol met slangen , maar uiteindelijk lukt het wel . En inderdaad , houten blokje gebruiken ter ondersteuning aan een zijde , en dan van de andere zijde bolletje erop drukken lukt het beste . Met een korte (afgezaagde) lijmklem wil het ook wel lukken als je er plaats voor hebt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door JanpeterJ »

Het bolletje zit in het busje, jammer dat het busje met bolletje erin nu achter uit het bracket is.
Mooie stuk hout, hefboompje, maar dan er is zoveel kracht dat de hele bende doorschiet.
Achteraf gezien had ik dat kunnen blokkeren, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn.

Pascal: gebruik jij originele (dealer) onderdelen?
Ik heb relatief veel ruimte, 2001 88pk zonder extra's, wel airco, maar die zit daar niet.
(het is niet mijn eerste klusje, ik had verwacht dat een remklauw die vast bleef zitten toch wat lastiger zou zijn)

Nieuwe (niet origineel) bolletje en busje komen morgen binnen, zaterdag een nieuwe poging, voordeel is dat ik nu weet hoe het niet moet.
En dan te bedenken dat ik dit voor de lol doe :nuts werk genoeg.
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door JanpeterJ »

Busje er redelijk makkelijk met een kniptang en een schroevendraaier af kunnen knippen/schuiven.

Nieuw busje van Boelm erin. Deze is veel zachter en na even in heet water gewoon met de hand in het bracket te schuiven.
Daarna ging het bolletje (van de dealer, die zat er nog goed op) redelijk eenvoudig in het busje.

Ik heb daar relatief veel ruimte en zou het met imitatie onderdelen een volgende keer toch weer zelf doen.

Blijf ik nog met één vraag zitten:
Is er hier iemand die het zonder veel moeite met dealer onderdelen is gelukt?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Pascal-141 »

Ik gebruik aftermarketonderdelen. Geen problemen mee .
En is inderdaad wel de bedoeling dat , als je een hefboom gebruikt om het bolletje in het busje te persen , dat je dan aan de achterzijde ook een blokje hout zet , om het busje te ondersteunen en niet erdoor drukt , maar dat weet je nu ook wel :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door sgsdebruijn »

Altijd gelijk meevervangen met vervangend drukgroep, werkt een stuk makkelijker.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie