Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het grote groene opknap monster

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door chv »

Aangezien de achterwisser alleen interval werkt zou het misschien ook een relaisprobleem kunnen zijn, lijkt me.

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Pascal-141 »

Jarnovw schreef: 07 okt 2018, 11:45 Heb ondertussen weer een hoop aan de bus gedaan. Na het avontuur met een gefaalde klepstoter heb ik de tandwielen weer helemaal op 0 gezet en de pomp ook opnieuw af moeten stellen met een micrometer.... wat een rot werk. Maar hij loopt weer als een zonnetje en ook zelfs een stukje zuiniger lijkt het.

Van de grote dingen die nog op de lijst staan om te doen is eigenlijk alleen de rechter bovenste draagarm over, dit is ook een flinke klus. Als iemand nog een goeie tip heeft hiervoor dan is die altijd welkom. Verder is dit wel een goeie handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=6PXjOalLokQ&t=789s

Kleine dingen die nog te doen zijn in de nabije toekomst zijn:

De sifon van de wasbak. die is in 2e gebroken.
Vervangen van het zijraam aan het keukenblok
Repareren van de teller unit, deze leeft zn eigen leven door slecht contact

Verder doet de achter wisser op geen enkele stand iets. De sproeier doet het wel. Maar eigenlijk weet ik ook niet op welke manier ik de achter ruitenwisser aan zou horen te zetten.

Gr

Jarno
Wat is er met de rechter bovenste draagarm aan de hand ? Aan de draagarm zelf komt zelden wat aan , het ophangingsgewricht kan wel eens speling op komen , maar dat is relatief simpel te vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Ik weet nu niet meer waar hetm in zit. Er lijkt in de ophanging geen speling te zitten... Net naar gekeken. Nu verdenk ik zelfs de bak steun.

Het probleem wat ik heb is dat bij optrekken ik 1 malig een tik hoor onder de auto en dan weer als ik gas los laat. Dit kan zitten in graagarm rubbers, fusee kogels en motor steunen zover als ik weet.

De fusees heb ik nog niet helemaal uitgesloten.

Welke gaat het meest kapot? Onder?
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Ik heb nog even gekeken. En ik denk dat het idd in de motorsteun zit. Deze heeft wel wat speling en ziet wel een beetje versleten uit. Het is niet op een niveau waar je het zeker weet omdat er eigelijk... nergens echt zoveel speling in zit dat je denk dat er echt een probleem is maar evengoed is die tik die tehoren is erg iritant en heeft dus aandacht nodig.

Verder vind ik ook dat de auto best wel een beetje schokkerig koppelt. Dit kan een bevestiging zijn dat er idd iets mis is met baksteun.

Nu het volgende. Als ik op mijn grossier kijk met mijn kenteken dan vind ik niks wat lijkt op de baksteun die ik onder mijn bus gevonden heb.

Deze baksteun 701399201H is bijna niet te vinden als je zoekt op AAB. Het lijkt wel alsof deze steun niet bedoeld is voor een AAB. Weten jullie hier meer vanaf?

Het lijkt verder wel allemaal goed te zitten dus het zal wel goed komen.

Op de schematische tekening is ook nog een ander type te zien. Deze had ik er eigelijk onder verwacht.
Bijlagen
701399201h-.jpg
117399100.png
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Nogsteeds in afwachting van de motorsteun ben ik maar eens begonnen aan het hele dashboard uit elkaar te halen.

Mooi schoon gemaakt en alles. Ook het ventilatie systeem lijkt van het "Goede" type te zijn waar je geen gaten in de kleppen krijgt als het schuim verweerd. Eigelijk dus voor niks alles uit elkaar gehaald maar kon wel mooi alles wat kapot was vervangen en alles lekker schoon maken overal.

Verder ben ik verder gegaan met de Sifon. Deze was in 2e gebroken en zat muur vast. Gelukkig los kunnen krijgen maar nu lijkt een nieuwe niet zomaar te vinden te zijn. Ik vond ene website in duitsland waar hij nog wel in de webshop staat maar heb er een hard hoof in dat ze deze echt op voorraad hebben. Ik lees dat deze eigelijk nergens meer leverbaar is. https://www.vwbusshop.de/333000461

Ik heb ook dit gevonden, https://www.thingiverse.com/thing:1112564, maar hier lijkt de helft van te missen...

Wat is de beste optie om deze te vervangen? Ik heb de oude al weggedonderd, deze was echt te ranzig voor woorden om uberhoubt in te kijken wat er precies allemaal in zat. :bonk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Hanz »

Jarnovw schreef: 18 okt 2018, 19:54 ... Ik vond ene website in duitsland waar hij nog wel in de webshop staat maar heb er een hard hoof in dat ze deze echt op voorraad hebben. Ik lees dat deze eigelijk nergens meer leverbaar is. https://www.vwbusshop.de/333000461
vwbusshop is een prima webwinkel waar je met een gerust hart kunt bestellen. En als het artikel nog op de site staat is het zo goed als zeker ook gewoon op voorraad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Hoi Allemaal. Ik ben weer een heel stuk verder. Alle schokbrekers rondom zijn vervangen zonder nog meer bouten af te breken.
Ik heb de baksteun vervangen, wat een rot werk...., in de hoop dat de "gas en gas los rammel' weg zou gaan maar dit is tevergeefs.
Verder heel de bodem nagelopen en roest behandeld. Heb maar 1 echt gat waar wat aan moet gebeuren. Dat is bij de vuil water tank afvoer. Lijkt erop dat alles waar Westfalia destijds in geboord heeft is gaan doorrotten.(thnx westfalia)

Verders zit ik nu een beetje met de tandkachel te kijken. Hij werkt niet, ongeveer alle buizen die erop aangesloten zijn zijn afgebroken, het koelwater is ook niet meer aangesloten.

De vraag is nu natuulijk waarom de vorige eigenaar dit gedaan heeft. Ook vraag ik me sterk af of het nog zin heeft om dit ding uberhoubt te proberen te fixen omdat mijn vader een bericht gelezen had dat er na 10 jaar productie een terugroep actie is geweest op de standkachels omdat deze gevaarlijk zouden zijn??? Daarom wil ik jullie vragen wat hier van waar is en of het de moeite is om dit te fixen. Zijn er uberhoubt mensen die de originele standkachel nog gebruiken of is alles verangen voor nieuwere types?

Ik zou zelf namelijk ook gewoon kunnen leven met een electrisch kacheltje binnen die alleen te gebruiken is op de camping stroom (220v)

Gr

Jarno
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Noorfalia »

Jarnovw schreef: 13 nov 2018, 17:21 Verders zit ik nu een beetje met de tandkachel te kijken. Hij werkt niet, ongeveer alle buizen die erop aangesloten zijn zijn afgebroken, het koelwater is ook niet meer aangesloten.
De originele Westfalia interieur standkachel daar gaat geen koelwater doorheen hoor. Hij verwarmt gewoon aangezogen lucht. Zover ik weet is die niet in combinatie geleverd met een motor (=koelvloeistof) voorverwarming. Ik heb het idee dat jij naar de extra verwarming voor de passagiers zit te kijken, de rechter uitstroomopening (het dichtst bij de schuifdeur) is dat. Die werkt alleen als de motor loopt en inderdaad gaat daar koelwater doorheen. Het is een uitbreiding op de gewone verwarming. De uitstroom opening van de standkachel zit links, achter de bestuurdersstoel.
Jarnovw schreef: 13 nov 2018, 17:21 Zijn er uberhoubt mensen die de originele standkachel nog gebruiken of is alles verangen voor nieuwere types?

Ik zou zelf namelijk ook gewoon kunnen leven met een electrisch kacheltje binnen die alleen te gebruiken is op de camping stroom (220v)
Bij mij zit de diesel standkachel er nog gewoon onder en die doet het ook nog. Hij zou eigenlijk wel een keertje nagekeken moeten worden, want ik zou niet weten wanneer dat voor het laatst geweest is. Die terugroepactie heb ik nooit gehoord/gelezen (maar dat zegt niet veel). Nadeel van een electrisch kacheltje is natuurlijk dat je zonder walstroom niet kunt stoken.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Multivan Generation »

Oskar is heel goed in standkachels.
Misschien kun je eens aan hem vragen of hij er naar wil kijken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Noorfalia schreef: 13 nov 2018, 20:30
Jarnovw schreef: 13 nov 2018, 17:21 Verders zit ik nu een beetje met de tandkachel te kijken. Hij werkt niet, ongeveer alle buizen die erop aangesloten zijn zijn afgebroken, het koelwater is ook niet meer aangesloten.
De originele Westfalia interieur standkachel daar gaat geen koelwater doorheen hoor. Hij verwarmt gewoon aangezogen lucht. Zover ik weet is die niet in combinatie geleverd met een motor (=koelvloeistof) voorverwarming. Ik heb het idee dat jij naar de extra verwarming voor de passagiers zit te kijken, de rechter uitstroomopening (het dichtst bij de schuifdeur) is dat. Die werkt alleen als de motor loopt en inderdaad gaat daar koelwater doorheen. Het is een uitbreiding op de gewone verwarming. De uitstroom opening van de standkachel zit links, achter de bestuurdersstoel.
Jarnovw schreef: 13 nov 2018, 17:21 Zijn er uberhoubt mensen die de originele standkachel nog gebruiken of is alles verangen voor nieuwere types?

Ik zou zelf namelijk ook gewoon kunnen leven met een electrisch kacheltje binnen die alleen te gebruiken is op de camping stroom (220v)
Bij mij zit de diesel standkachel er nog gewoon onder en die doet het ook nog. Hij zou eigenlijk wel een keertje nagekeken moeten worden, want ik zou niet weten wanneer dat voor het laatst geweest is. Die terugroepactie heb ik nooit gehoord/gelezen (maar dat zegt niet veel). Nadeel van een electrisch kacheltje is natuurlijk dat je zonder walstroom niet kunt stoken.
Interessant, dan ga ik hem zeker niet zomaar weg gooien. Nu je het zegt heb ik idd geen koelwaterleidingen naar de standkachel zien gaan haha. Ik ging daar vanuit omdat ik 2 afgekoppelde koelwater leidingen heel laag onder de rem bekrachtiger heb zitten (ik zal eens een foto maken binnenkort). Misschien is die voor de verwarming achter de voorstoelen??

Ik ga hem er gewoon een keertje uithalen en inspecteren denk ik. Zijn standkachels een beetje fatsoenlijk te repareren? of is het 1 groot in elkaar gelast geheel? Miss een goeie vraag voor Oskar :lach
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Noorfalia »

Jarnovw schreef: 13 nov 2018, 21:32 ... omdat ik 2 afgekoppelde koelwater leidingen heel laag onder de rem bekrachtiger heb zitten (ik zal eens een foto maken binnenkort). Misschien is die voor de verwarming achter de voorstoelen??
Klopt. Die achter de bijrijdersstoel dus. De radiateur zal wel lek zijn en daarom dan door een vorige eigenaar/sleutelaar afgekoppeld.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Multivan Generation »

Jarnovw schreef: 13 nov 2018, 21:32 Ik ging daar vanuit omdat ik 2 afgekoppelde koelwater leidingen heel laag onder de rem bekrachtiger heb zitten (ik zal eens een foto maken binnenkort). Misschien is die voor de verwarming achter de voorstoelen??
Die leidingen die daar weg gaan zijn inderdaad voor de 2de warmtewisselaar die ter hoogte van de schuifdeur onder de auto hangt.
Kijk dan ook meteen onder de auto of die kachel wel elektrisch aangesloten is :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Hoi peter. Ik vermoed dat de electra ook niks doet. De schakelaar doet ook niks namelijk.

Er zit voor de motor ook nog een soort pompje dat aangesloten zit op de waterleidingen. Ik ging er vanuit dat dat voor de standkachel was maar daar klopt ook niks van dan. Nog maar eens goed kijken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Multivan Generation »

Dat pompje is misschien wel het koelvloeistof nalooppompje :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Ahhh is dat zo ene die nog even blijft draaien als je de motor uit zet?
Plaats reactie