Zo eindelijk even de tijd om een verslagje van afgelopen weekend te schrijven. Vorig weekend ben ik dan (met wat hulp gelukkig) begonnen met de inbouw van het hele project. Uiteraard waren er her en der wat tegenslagen, waardoor het project nog niet helemaal afgerond is, maar ik zal alvast een update geven.
De eerste klus bestond uit het verwijderen van de dieseltank en het maken van een extra standpijp nabij de opvoerpomp.
De dieseltank is eigenlijk al helemaal voorbereid op een extra brandstofleiding, alle clipjes voor de leidingen bieden ruimte voor een extra brandstofleiding voor de kachels. Zo ziet het resultaat er uit (en ja, het ontbrekende slangklemmetje is later nog toegevoegd):
Dit gedeelte ging allemaal redelijk soepel, de tank is erg eenvoudig te verwijderen en ook het opvoerpompje heb je er zo uit (ik heb de ring voorzichtig met een blokje hout los getikt, hij zat niet erg vast). Wel schrok ik erg van de hoeveelheid zwarte aanslag op de opvoerpomp, op de bovenste foto heb ik hem schoongemaakt, maar oorspronkelijk kwam hij er haast zwart uit. Je ziet het nog wel aan de originele brandstofslangetjes, die horen transparant te zijn...
Nadat de brandstoftank weer was teruggezet zijn we begonnen met het installeren van de Thermo Top C (vloeistofverwarmer). Hiervoor moest de originele waterpomp verwijderd worden. Om dit te kunnen doen heb ik eerst onder de motorkap de koelvloeistofslangen die op de vaste buizen zaten gemonteerd met klemmen dichtgeknepen (om te voorkomen dat alle koelvloeistof uit het systeem loopt bij het verwijderen van de pomp). Daarna de slangen onder de auto naar de pomp voorzichtig los gemaakt en de gelekte vloeistof afgevangen. Het pompje is daarna eenvoudig te verwijderen.
De Thermo Top C laat zich eenvoudig onder de auto bevestigen na het aanbrengen van 2 blindklinkmoeren, de 3e bout past op de plek van het oude waterpompje. Waar we nu een beetje tegen aanliepen was dat er erg weinig ruimte is tussen de kachel en de buizen voor de koelvloeistof, met rechte slang ontstaan er nu heel snel knikken en die willen we voorkomen. Uiteindelijk bestond de oplossing uit het gebruik van een aantal bochtstukjes en hergebruik van oude (voorgevormde) slangen.
Op de foto zijn rechts de aansluitingen op de bestaande buizen voor de koelvloeistof zichtbaar.
Aan de andere kant kan de bedrading van de kachel eenvoudig door het bestaande gat onder de bestuurdersstoel worden doorgevoerd.
Daarnaast heb ik alle bedrading aangesloten. Ik heb de kabelbomen zelf gefabriceerd, deze stellen eigenlijk niet zoveel voor. Onder de bestuurdersstoel heb ik een tweede accu geplaatst, hiervandaan wordt alle stroomvoorziening aangelegd. De Webasto waterpomp wordt door middel van een relais aangesloten (volgens het schema dat ik eerder in dit topic heb geplaatst), deze is normaal gesproken verbonden met de originele bedrading van de auto, maar kan ook geschakeld worden met behulp van het 12 volt schakelsignaal uit de Webasto klok (wanneer de kachel in bedrijf is). Op eenzelfde manier wordt de aanjager ook aangestuurd. Het klokje, samen met het aanjagerrelais heb ik in het dashboard gemonteerd.
Vanwege de beperking op het plaatsen van meer dan 6 foto's ga ik hieronder in een nieuw bericht verder.