Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stotende 2.4d AAB motor

vragen over de T4
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB »

Ik heb een T4 camper 2.4 AAB uit 1992.
Op een bepaald toerental bij warme motor, (ik gok tussen de 2200 en 2500 toeren) stotende motor, onbelast ook een beetje.
3e versnelling 35/40 km, 4e versnelling 45/50 km, en 5e versnelling 65/70 km. Als je op dat toerental omhoog gaat en meer gas geeft woord het stoten erger als of de motor door onbalans gaat schudden. Bij een hoger toerental door te schakelen is het stoten weg. op een vlakke weg is het minder.

Ik heb de distributie riemen vervangen en goed uit getimed.
Brandstofpomp in de bank afgeregeld en is goed.
Verstuivers getest.
Gemodificeerd brandstoffilter (geen lucht)
Koppeling vervangen + bakrevisie.

Ik wil me carterpan nog een keer los halen om te kijken of de krukas onbalans heeft door een losse bout van een hoofdlagerkap van de krukas, er is vroeger een modificatie bout bij de VW voor geweest.
Compressie testen.
Als dat het ook niet is moet ik de kop los halen om te kijken of het daar in zit, een ingezakte klep of speling klepgeleider of zo.

Ik ben al heel erg bezig geweest en heb het nog niet gevonden.

Kent iemand dit probleem????
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Snautzer »

Echt......zo een warm welkom wil iedereen wel hebben bij een eerste post.
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door schnarf »

Ha, Ed bedoeld dat niet zo rot hoor,

Misschien heeft ie wel gelijk :nuts , zie mijn antwoord op dat andere topic. :toppie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Snautzer »

zou kunnen
zo begroet je niemand
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door schnarf »

Nou, ik vind het ook niet leuk als iemand zegt, ' gebruik search effe ' dat is niet echt vriendelijk, je kunt ook gewoon niet antwoorden of juist nog een keer het juiste antwoord geven dat doet echt geen pijn hoor.
Als ik dat antwoord krijg op een forum ben ik meteen weer weg.

Wat wel vriendelijk is , geef even het linkje naar de pagina waar het antwoord al gegeven is als je dat weet.

Maar goed, ik heb vanmorgen mijn vrouw naar het werk gebracht en de T4 eens flink de sporen gegeven, en echt meteen resultaat, ik kan nu al weer 50 in zijn 4 rijden zonder stotteren.

Dus Black Bulli , je antwoord was toch best goed, kwam alleen rottig je toetsenbord uit. :kus
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door koensch »

ik ben ook zo iemand die met 50 in z'n 4 (of 5) rij. de T4 mij rust en heb helemaal niet de behoefte om flink te gassen. Misschien m'n busje wel, en dat doe ik wel op de snelweg met een motor goed op temperatuur.

En als ik zie wat voor een roetwolk dan achter mij hangt denk ik inderdaad dat je je busje of-en-toe moet "schoonblazen".
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB »

Het stotteren is op een bepaald toerental bij warme motor, (ik gok tussen de 2200 en 2500 toeren) stotende motor.
Bij onbelast draaien op dat toerental schud de motor ook een beetje wat onder belasting erger word.
3e versnelling 35/40 km, 4e versnelling 45/50 km, en 5e versnelling 65/70 km.
Bij een lager toerental of hoger toerental is het stoten weg.

Dit hoort niet en dit heeft niks te maken met onder toeren of rijden als oud wijf.

Ik post deze specifieke technische vraag in de hoop dat een serieus iemand dit probleem herkent, zodat ik het probleem snel kan oplossen en ik deze zoektocht snel kan stoppen.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door brugseb »

en nochtans lijkt dit eigen aan deze atmosferische diesel... perfect afgesteld rijdt prettiger maar dat schommelen blijft er wel wat in zitten. Wat toeren gebruiken is ook bij mij het enige wat dit vermijdt. Zou echt niet weten wat je allemaal moet gaan vervangen in je motorblok, voor zover het dat al waard zou zijn (en ieder zijn eigen geldbeugel natuurlijk).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 13 okt 2018, 15:38 en nochtans lijkt dit eigen aan deze atmosferische diesel... perfect afgesteld rijdt prettiger maar dat schommelen blijft er wel wat in zitten. Wat toeren gebruiken is ook bij mij het enige wat dit vermijdt. Zou echt niet weten wat je allemaal moet gaan vervangen in je motorblok, voor zover het dat al waard zou zijn (en ieder zijn eigen geldbeugel natuurlijk).
Dat is inderdaad wel een beetje typisch voor de oude 2.4d , dat "schommelen" bij lage toeren tijdens het rijden.
De koppelrijke 2.5TDI's hebben daar geen last van.

Als er technisch wat mis is , zoals topicstarter aangeeft dat er bvb een krukaslagerbout zou los zitten , dan zou je snel andere geluiden horen , en op alle toerentallen .

En bij onbelast draaien , gaat iedere 5 cilinder een beetje (lichtjes) in onbalans draaien , dat is nu eenmaal eigen aan een 5 cilinder .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB »

Hoi Brugset

Begrijp ik dat jij het zelfde probleem hebt?
Alle motor afstellingen zijn goed, geen onderdruk of olieboot, start goed, loopt mooi stationair.
Ik doe het meeste zelf en dat scheelt in de kosten. De motorstoring wil ik gerepareerd hebben, zo blijft de camper optimaal.
We gaan er een paar X per jaar mee naar Tjechie 2e huis en de camper vervangen heb je min €10 000 nodig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Multivan Generation »

Hoe fris zijn de verstuivers nog en zijn die al eens gereviseerd?

Trouwens welkom op weetjewel T4AAB.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB »

Hoi Pascal

Marco van Arrows-motorrvevicie adviseerde me eerst de krukasbouten te controleren voordat ik me kop eraf haal, omdat een klant het zelfde heeft gehad.
Als dat het ook niet is denkt hij eerder aan een zwevende klep door ingezakte klepzitting of uitgesleten klepgeleider.
De 2.4D koppen schijnen het zwakste te zijn en scheuren tussen de klepzittingen in.
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB »

Hoi Multivan Generation

De verstuivers zijn getest en de brandstofpomp is afgeregeld in de testbank.
De nokkenas met afstelplaat en de pomptiming 1mm met een micro-afstelclock.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik dacht dat ik eens ergens gelezen had hier op het forum dat men een afstelling van 0.95 mm gebruikte.
Maar ik kan het mis hebben..

Verstuivers zijn getest schreef je.
Maar dus niet gereviseerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Pascal-141 »

T4AAB schreef: 13 okt 2018, 17:40 Hoi Pascal

Marco van Arrows-motorrvevicie adviseerde me eerst de krukasbouten te controleren voordat ik me kop eraf haal, omdat een klant het zelfde heeft gehad.
Als dat het ook niet is denkt hij eerder aan een zwevende klep door ingezakte klepzitting of uitgesleten klepgeleider.
De 2.4D koppen schijnen het zwakste te zijn en scheuren tussen de klepzittingen in.
Scheurtjes tussen de kleppen is heel normaal , dat is typisch voor zowat alle VW diesels (niet tdi's). De 1.6d had dat destijds , de opvolger 1.9d had dat ook nog , en de 2.4d ook , aangezien die qua bouw hetzelfde is als de 1.9d , maar met een extra cilinder .
Die kleine scheurtjes tussen de kleppen zijn gewoon verwaarloosbaar .
Scheuren in de kop tussen koelkanalen of oliekanalen is een ander verhaal , dat betekend dan wel de cilinderkop vervangen.

Persoonlijk denk ik niet dat het kleppen /zittingen zouden zijn , want dan zou je het probleem altijd moeten hebben en niet bij een bepaald toerental .
En dan nog , als er bij bvb 1 of 2 kleppen een probleem zou zijn , zou je dit in de uitlaat horen "ploffen" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie