Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wielen wisselen..
Wielen wisselen..
Ik wilde gisteren mijn voorwielen en achterwielen van plaats laten wisselen maar ik ben er maar gefrustreerd mee gestopt
Eerst moest ik uitzoeken hoe mijn reservewiel die ik als "placeholder" wilde gebruiken eigenlijk vast zat (best wel een vernuftig systeem..)
Toen bleek dat mijn garagekrikje niet hoog genoeg wilde om de achterwielen van de grond te krijgen
Vervolgens de originele VW krik moeten opzoeken ergens achterin de garage maar daar kon ik geen enkel fatsoenlijk randje voor vinden om onder de dorpel te zetten (waarschijnlijk omdat ik van die RVS sitebars erop heb zitten?)
Toen had ik het wel zo'n beetje gehad en besloot om deze actie maar bij de garage te laten doen..
vervolgens nog een half uur lopen klootviolen om het reservewiel er weer onder te krijgen..pfff.. .. aaarghh..
Ik kon op weetjewel geen handig draadje vinden met tips & tricks voor wielwissellen op een T5.. of heb ik wat gemist?
Eerst moest ik uitzoeken hoe mijn reservewiel die ik als "placeholder" wilde gebruiken eigenlijk vast zat (best wel een vernuftig systeem..)
Toen bleek dat mijn garagekrikje niet hoog genoeg wilde om de achterwielen van de grond te krijgen
Vervolgens de originele VW krik moeten opzoeken ergens achterin de garage maar daar kon ik geen enkel fatsoenlijk randje voor vinden om onder de dorpel te zetten (waarschijnlijk omdat ik van die RVS sitebars erop heb zitten?)
Toen had ik het wel zo'n beetje gehad en besloot om deze actie maar bij de garage te laten doen..
vervolgens nog een half uur lopen klootviolen om het reservewiel er weer onder te krijgen..pfff.. .. aaarghh..
Ik kon op weetjewel geen handig draadje vinden met tips & tricks voor wielwissellen op een T5.. of heb ik wat gemist?
2006 T5 2.5 AXD
Re: Wielen wisselen..
Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me, je had ff een blokje hout op je krik kunnen leggen om net de juiste hoogte te krijgen!
Ben zelf bezig om iets te maken in de trend van volgend filmpje om een stukje veiligheid in te bouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=yqXIrSVQ3ts
Ben zelf bezig om iets te maken in de trend van volgend filmpje om een stukje veiligheid in te bouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=yqXIrSVQ3ts
Laatst gewijzigd door ktmkrik op 15 okt 2018, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wielen wisselen..
Hoe wissel ik een wiel?
Da’s meer iets voor het huisvrouwenforum.
Da’s meer iets voor het huisvrouwenforum.
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Wielen wisselen..
Waarom zo moeilijk?ktmkrik schreef: ↑14 okt 2018, 15:31 Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me, je had ff een blokje houd op je krik kunnen leggen om net de juiste hoogte te krijgen!
Ben zelf bezig om iets te maken in de trend van volgend filmpje om een stukje veiligheid in te bouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=yqXIrSVQ3ts
Vooraf leg ik altijd het 5e wiel onder de auto. Mocht de krik he begeven valt ie op het wiel en blijven remmerij vrij. Verwijderde wiel daarna er onder en 5e wiel bevestigen.
Zsamk.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Wielen wisselen..
Zitten daar dan rupsen onder...?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Wielen wisselen..
Ware het niet dat ik in de afgelopen 40 jaar van zo'n 20 tot 30 soorten auto's wel wiel(en) gewisseld heb en nog nooit zo'n gekut heb meegemaakt als met deze T5. Vandaar de vraag of er ook handigheidjes zijn die ik nog niet ontdekt of op dit forum gevonden heb.
Dat extra blok hout is wel een goed idee, had ik nog niet aan gedacht..
2006 T5 2.5 AXD
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Wielen wisselen..
Of een garagekrik die gewoon voldoende hoog kanVmaxxer schreef: ↑14 okt 2018, 16:15Ware het niet dat ik in de afgelopen 40 jaar van zo'n 20 tot 30 soorten auto's wel wiel(en) gewisseld heb en nog nooit zo'n gekut heb meegemaakt als met deze T5. Vandaar de vraag of er ook handigheidjes zijn die ik nog niet ontdekt of op dit forum gevonden heb.
Dat extra blok hout is wel een goed idee, had ik nog niet aan gedacht..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Wielen wisselen..
Vergeet ok de vw krik..is pxsbakke ijzer...
Garagekrik met rubber in de schotel en dan onder de wielophanging.
20 min 4 wielen...november eerst komende wissel.
JB
Garagekrik met rubber in de schotel en dan onder de wielophanging.
20 min 4 wielen...november eerst komende wissel.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Wielen wisselen..
Het betere werk!
Wat e.e.a. bij mij ook extra lastig maakt is dat ik voor mijn deur op de openbare weg moet prutsen wegens gebrek aan garage ruimte en parkeergelegenheid
2006 T5 2.5 AXD
Re: Wielen wisselen..
Ik herken het ook. En toch ben ik een behoorlijke hobbysleutelaar. Thuis gebruik ik een hydraulische garagekrik. Maar moet je eens een lekke band krijgen... Mijn reservewiel was er zeker 10 jaar niet onderuit geweest vermoedelijk. Gevolg: schroefdraad van bouten van reservewiel houder verroest en 1 met geen mogelijkheid los te krijgen. Uiteindelijk begaven de puntlassen van de moer het en ben je nog verder van huis. Goede les: bouten vernieuwd en alles goed ingevet. Dat overkomt me niet meer.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Wielen wisselen..
De standaard krik is inderdaad niet best. Heb m een tijdje gebruikt voor de 2-jaarlijkse bandenwissel. Meeste tijd kostte nog om de krik terug in de kunststof houder te puzzelen. Nu een kleine stevige hydraulische potkrik aangeschaft (ligt ook standaard in de auto), dat werkt veel beter, sneller en veiliger. Over veiligheid gesproken, als je de houder verkeerd losmaakt van het reserve wiel; pas op je vingers. Sowieso een gedoe om de band daarna uit de houder te krijgen, als de auto al lager staat door een lekke band achter. Dus blijkbaar eerst auto opkrikken, dan pas reservewiel uit de beugel manouvreren en daarna pas wisselen....
T6.1 California Coast 4M
Re: Wielen wisselen..
Waarom zo moeilijk?
Vooraf leg ik altijd het 5e wiel onder de auto. Mocht de krik he begeven valt ie op het wiel en blijven remmerij vrij. Verwijderde wiel daarna er onder en 5e wiel bevestigen.
Zsamk.
JB
[/quote]
Met alle respect maar wat is hier moeilijk aan?
In mijn geval zit ik ook met side bars en die steunen gebruik ik niet alleen voor een wiel wissel, wil gewoon zeker zijn dat ik veilig onder de auto kan als het nodig is en dat probeer ik dus zo op te lossen.
Daarnaast heb ik er ook hobby aan om iets te maken dus dat speelt ook mee
Vooraf leg ik altijd het 5e wiel onder de auto. Mocht de krik he begeven valt ie op het wiel en blijven remmerij vrij. Verwijderde wiel daarna er onder en 5e wiel bevestigen.
Zsamk.
JB
[/quote]
Met alle respect maar wat is hier moeilijk aan?
In mijn geval zit ik ook met side bars en die steunen gebruik ik niet alleen voor een wiel wissel, wil gewoon zeker zijn dat ik veilig onder de auto kan als het nodig is en dat probeer ik dus zo op te lossen.
Daarnaast heb ik er ook hobby aan om iets te maken dus dat speelt ook mee
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Wielen wisselen..
Het is toch een huisvrouwenforum?
Volgens mij draait het hier om de woorden routine en goed gereedschap.
Twee jaar geleden stond ik in Denemarken met een lekke band op een camping. Daar sta je dan met zo’n lullig standaard krikje op een nogal geaccidenteerd duinenterrein.
Ik heb in mijn wijsheid de ANWB gebeld en een bakje koffie gezet. Na drie kwartier was daar Hans van de Dansk Autohjælp.
Hans had een hele mooie zware garagekrik bij zich. Dus dat was zo gepiept. Het reservewiel er weer ronder lukte echter niet. Het terrein werkte niet mee. We waren toch op de terugweg, dus het wiel door de schuifdeur naar binnen geschoven.
Wat ik al zei. Bij gebrek aan routine en het goede gereedschap ga ik niet hannesen met een beladen bus van zo’n 2500 kg.
Ik ben lid van de wegenwacht en verder laat ik banden/wielen wisselen mooi aan mijn garage over.
En het krikje laat ik thuis. Kom ik ook niet in de verleiding om het toch zelf te doen.