Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Blauwe rook stationair
Blauwe rook stationair
Beste wjwers
Als ik mijn 88 pktje stationair laat draaien en dan vooral met koude motor heb ik last van ontzettende blauwe pluimen. Wat is hier de oorzaak van?
Als ik mijn 88 pktje stationair laat draaien en dan vooral met koude motor heb ik last van ontzettende blauwe pluimen. Wat is hier de oorzaak van?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Blauwe rook stationair
Dat is heel normaal bij een 88pk versie , oorzaak daarvan zijn de verstuivers . Maar is niks om je zorgen over te maken , daar kunnen ze heel oud mee worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Blauwe rook stationair
bedankt Pascal weet ik dat ook weer
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
Re: Blauwe rook stationair
Kan ik deze verstuivers zomaar vervangen voor de 102 pk? Of komt hier meer bij kijken?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
Re: Blauwe rook stationair
En deze die er nu in zitten laten reinigen is dat een optie?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
Re: Blauwe rook stationair
ik weet niet hoe oud jouw busje is, maar ik heb dit ook serieus overwogen. het demontere, reinigen en weer monteren kost flink wat (ik dacht ca 5x 100 euro) en de kans dat je tot de conclusie komt dat je ze eigenlijk versleten zijn (heel logisch na zoveel jaar en km's) is heel groot.
deze 1-traps verstuivers zijn moeilijk verkrijgbaar, moet je naar nieuwe 102 pk verstuivers, met alle overige wijzigingen. praat je toch over serieus geld. Ipv blauwe rook bij koude motor krijg je zwarte rook bij het rijden.
ik heb besloten de VW- slogan de volgen: rijden en blijven rijden. Als de verstuivers de geest geven zie ik wel weer.
nb: met bijna 6 ton op het klokje rij in nog steeds rond met de originele verstuivers. voor zover ik weet, zijn ze d'r ook nooit uit geweest.
advies: niet stationair laten draaien, met koude motor direct rustig weg rijden en dan de motor rustig op temperatuur brengen. Op de snelweg voeg ik in achter een vrachtwagen en blijf daar de eerste 10 min hangen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Blauwe rook stationair
koensch schreef: ↑07 okt 2018, 09:20ik weet niet hoe oud jouw busje is, maar ik heb dit ook serieus overwogen. het demontere, reinigen en weer monteren kost flink wat (ik dacht ca 5x 100 euro) en de kans dat je tot de conclusie komt dat je ze eigenlijk versleten zijn (heel logisch na zoveel jaar en km's) is heel groot. Correct
deze 1-traps verstuivers zijn moeilijk verkrijgbaar, moet je naar nieuwe 102 pk verstuivers, met alle overige wijzigingen. praat je toch over serieus geld. Ipv blauwe rook bij koude motor krijg je zwarte rook bij het rijden. Dat van die zwarte rook is niet waar . Als je 102pk verstuivers monteerd , moet je ook de software laten aanpassen door iemand die er verstand van heeft en dan heb je geen rook
ik heb besloten de VW- slogan de volgen: rijden en blijven rijden. Als de verstuivers de geest geven zie ik wel weer.
nb: met bijna 6 ton op het klokje rij in nog steeds rond met de originele verstuivers. voor zover ik weet, zijn ze d'r ook nooit uit geweest.
advies: niet stationair laten draaien, met koude motor direct rustig weg rijden en dan de motor rustig op temperatuur brengen. Op de snelweg voeg ik in achter een vrachtwagen en blijf daar de eerste 10 min hangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Blauwe rook stationair
Als je van de blauwe rook vanaf wil , dan kun je verstuivers van een 102pk monteren , vergeet ook de verstuiverleidingen niet mee te vervangen door die van een 102pk . Ga de leidingen niet verplooien , want dan krijg je spanningen in die leidinfen en dan gaan ze lekken of scheuren na verloop van tijd .
Als je de 102pk verstuivers monteerd , moet ook de software aangepast worden. Dan heb je daarbij ook 2 opties : je laat de software aanpassen van 1traps verstuivers ,naar 2 traps , positie naaldhoogtesensor ook aanpassen in software , en 2e optie : je laat tijdens de softwareaanpassing meteen ook wat extra pit in de motor gooien (chippen) .
Een interkoeler is geen vereiste , maar is wel beter voor de motor (inlaattemperatuur gaat omlaag)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Blauwe rook stationair
De mijne 1 traps heb ik eruit gehad , bleek 1 veer in gebroken te zijn .
Dan pluimt ie ook , en lijkt me zeeer slecht voor de motor omdat ie dan alleen maar een beetje pist in de cilinder , lang doorrijden hiermee en je heb een gat in je zuiger .
Slechte verstuivers kunnen er ook voor zorgen dat de cilinderwand afgespoeld wordt en de smering is dan weg,
ook niet goed natuurlijk .
Doorrijden is een mogelijkheid maar draait wel een keer op hogere onkosten uit .
Bij mij gaan de gereviseerde 2 traps erin ., intercooler heb ik er al op ,en hoop ik dat ie ook zuiniger wordt .
Softwareaanpassing of andere computer is dan idd ook wel nodig . Maar voor mij niet chippen omdat de bak van de 88pk versie niet de sterkste is wordt overal geroepen.
Dan pluimt ie ook , en lijkt me zeeer slecht voor de motor omdat ie dan alleen maar een beetje pist in de cilinder , lang doorrijden hiermee en je heb een gat in je zuiger .
Slechte verstuivers kunnen er ook voor zorgen dat de cilinderwand afgespoeld wordt en de smering is dan weg,
ook niet goed natuurlijk .
Doorrijden is een mogelijkheid maar draait wel een keer op hogere onkosten uit .
Bij mij gaan de gereviseerde 2 traps erin ., intercooler heb ik er al op ,en hoop ik dat ie ook zuiniger wordt .
Softwareaanpassing of andere computer is dan idd ook wel nodig . Maar voor mij niet chippen omdat de bak van de 88pk versie niet de sterkste is wordt overal geroepen.