Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

ktmkrik schreef: 08 okt 2018, 20:02 Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Webasto Nl, hun technische dienst kan en wil jou denk ik wel van nuttige info voorzien waar je wat mee kan.
Dat heb ik gedaan, maar Webasto beantwoord zelf geen vragen van particulieren, zij verwijzen direct door naar hun dealers. Ik heb nu met 2 Webasto dealers gesproken en zij geven beiden aan absoluut geen ervaringen te hebben met originele VW kachels die over canbus worden aangestuurd...

Daarom zou ik denk ik beter eens kunnen praten met iemand die over VCDS en bijbehorende kennis beschikt. En hopelijk weet wat er allemaal 'mogelijk' is.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Dan zou ik het eens proberen bij Oude Hendriksman Techniek
Twentepoort West 19
7609 RD Almelo
Tel. 0546 - 539 468

Kun je het beste ff vragen naar Ewald, dit is een Webasto dealer die doorgaans wel mee wil denken.
Blijkbaar heb ik dan geluk gehad want ik kreeg wel antwoorden op mijn vragen bij Webasto.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Vagtechniek in neunen.
Die mannen weten meer van VAG dan de dealers in nederland.
Hun hebben mij toen ook geholpen met het vrijschakelen van de standkachel in de audi.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

ArieV schreef: 10 okt 2018, 08:40 Vagtechniek in neunen.
Die mannen weten meer van VAG dan de dealers in nederland.
Hun hebben mij toen ook geholpen met het vrijschakelen van de standkachel in de audi.
Ik heb ze gecontacteerd, maar krijg de reactie dat ze geen ervaring hebben met het programmeren van standkachels en überhaupt niet aan bedrijfswagens groter dan een Caddy willen werken. Dat is dus erg spijtig...

Ik zal de Webasto dealer in Almelo ook wel even contacteren, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat zij ook geen programmeerwerk aan een VW willen uitvoeren...

Iemand nog andere suggesties?
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Oké, even weer een update. Ik ben vanmiddag bij Oude Hendriksman Techniek langsgereden en heb daar met Ewald gesproken. Erg vriendelijke en behulpzame man.
Hij gaf aan ook nog nooit met deze situatie te maken gehad te hebben en niet over de mogelijkheden te beschikken om VW's te programmeren.
Toevallig was er echter net een vertegenwoordiger van Webasto op bezoek en daar heb ik ook even mee gesproken. Heb hem wat fotomateriaal toegestuurd en hij ging het met één van de Webasto technici bespreken, maandag hoor ik meer over het verhaal met de waterpomp.

De vertegenwoordiger van Webasto gaf aan dat het programmeren met VAG-COM niet zo lastig zou zijn verder, Ewald wist hiervoor wel een bevriend adres. Dus na overleg maandag met Webasto kan ik vermoedelijk toch bij Oude Hendriksman terecht om de zaak te laten programmeren.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het programmeren het moeilijkste zou gaan worden, blijkbaar willen de meeste bedrijven hier toch hun vingers niet aan branden...

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Mooi dat Ewald in ieder geval voor jou ook welwillend was en wel wilde meedenken, ergens wel benieuwd hoe de stand van zaken nu is?
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Ik kreeg afgelopen maandag inderdaad een reactie, maar deze luidde enkel:
"Het waterpompje kan niet vervangen worden door de Webasto waterpomp, omdat er een Vw stekker aansluiting op zit."

Vond ik nogal kort door de bocht, het type connectortje is naar mijn idee het minste probleem, die zet ik zo over naar een ander type als het nodig is. Het ging mij voornamelijk om wat er softwarematig mogelijk is, maar helaas is er niemand die mij dat kan vertellen...

Volgend weekend ga ik de inbouw doen, ik denk dat ik de 2 pompjes gewoon beide maar in het koelwatercircuit laat zitten, de originele laat ik dan voor wat het is en de Webasto laat ik meeschakelen door het ei-klokje (aanbevolen door een andere Webasto dealer).

De Webasto vertegenwoordiger vertelde mij zelfs dat de kachel eigenlijk geen CAN-bus nodig heeft om te werken, het klokje dwingt gewoon een gedwongen start af, los van of er CAN-bus aanwezig is of niet. Dus misschien eerst maar eens kijken of de zaak ook zonder CAN-bus goed kan werken in de praktijk... Ik kan de CAN aftak later altijd nog vrij makkelijk maken, aangezien deze onder de passagiersbank te vinden is.


Wat dat betreft verwacht ik met de luchtverwarmer minder problemen. Heb inmiddels een originele instapbak rechts van een California kunnen scoren, dus dan wordt de afwerking ook wel strak verwacht ik. :knipoog

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

malightcommander schreef: 21 okt 2018, 12:17 Ik kreeg afgelopen maandag inderdaad een reactie, maar deze luidde enkel:
"Het waterpompje kan niet vervangen worden door de Webasto waterpomp, omdat er een Vw stekker aansluiting op zit."

Vond ik nogal kort door de bocht, het type connectortje is naar mijn idee het minste probleem, die zet ik zo over naar een ander type als het nodig is. Het ging mij voornamelijk om wat er softwarematig mogelijk is, maar helaas is er niemand die mij dat kan vertellen...

Volgend weekend ga ik de inbouw doen, ik denk dat ik de 2 pompjes gewoon beide maar in het koelwatercircuit laat zitten, de originele laat ik dan voor wat het is en de Webasto laat ik meeschakelen door het ei-klokje (aanbevolen door een andere Webasto dealer).

De Webasto vertegenwoordiger vertelde mij zelfs dat de kachel eigenlijk geen CAN-bus nodig heeft om te werken, het klokje dwingt gewoon een gedwongen start af, los van of er CAN-bus aanwezig is of niet. Dus misschien eerst maar eens kijken of de zaak ook zonder CAN-bus goed kan werken in de praktijk... Ik kan de CAN aftak later altijd nog vrij makkelijk maken, aangezien deze onder de passagiersbank te vinden is.


Wat dat betreft verwacht ik met de luchtverwarmer minder problemen. Heb inmiddels een originele instapbak rechts van een California kunnen scoren, dus dan wordt de afwerking ook wel strak verwacht ik. :knipoog

Groeten Hugo
Heel gek dat ze met dit antwoord kwamen, weet wel dat bij mezelf de VW waterpomp er niet meer zit en voor bijna 99% weet ik zeker dat ik de originele bedrading van VW niet heb gebruikt maar dat de Webasto waterpomp via de dradenboom van Webasto word aangestuurd.
Bij mijn weten is de VW waterpomp ook wel umwalzpumpe voor het na koelen als de auto van contact gezet word, tenminste dat is mij ooit eens verteld.
Mijn standkachel is ook niet met CAN aangesloten dus het moet zeker zonder kunnen aangezien mijn kachel nog van een later type is dan die jij in wil bouwen.
Wel heel belangrijk is dat als je de Webasto waterpomp plaatst er goed voor zorgt dat het watercircuit van de auto lucht vrij is, bij mij was er blijkbaar nog ergens een luchtbel blijven hangen en deze zorgde er voor dat de kachel aansloeg en even later ook weer stopte omdat de standkachel dan te heet werd en uit veiligheid weer uitschakelde.

Succes met de inbouw!

Groet Edwin
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Edwin, heb je nog goede tips om de zaak zo goed mogelijk vrij van lucht te krijgen? Koelwaterslangen en de Thermo Top vooraf zoveel mogelijk vullen met koelvloeistof?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Nee daar heb ik helaas geen kneepjes voor, er is wel een manier van koelsysteem vacuüm trekken en dan vullen maar dat gaat behoorlijk prijzig worden.
Heb de mijne toen gevuld vervangen door de slangen dicht te knijpen en daarna gewoon een flinke rit maken dan verdwijnt de lucht doorgaans vanzelf wel.
Misschien dat anderen nog tips hebben wat dit onderwerp betreft?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Vullen vooraf en dan de slangen met C-klemmen dicht knijpen.
Stekker aansluiten, met vcds je can-gateway laten scannen en een vinkje bij de nieuw gevonden kachel zetten om hem er bij aan te melden. Daarna de nieuwe unit eerst eens uitlezen..om te zien wat je hebt.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Heb via Edwin een originele handleiding voor montage van de Thermo Top C in een VW T5 gekregen en hier staat eigenlijk keurig het antwoord op mijn vraag met de koelwaterpomp in beschreven. Erg bijzonder dat ze mij dat bij Webasto zelf niet konden vertellen.

In de bijlage voeg ik het schema uit de handleiding toe. Conclusie: de originele VW pomp gaat weg en de bedrading wordt d.m.v. een relais op de Webasto pomp gekoppeld. Als de Webasto is ingeschakeld stuurt deze de pomp aan, indien de Webasto niet is ingeschakeld is de pomp met de originele VW bekabeling verbonden en kan dan door het motorstuurapparaat aangesproken worden.
Eigenlijk uiteindelijk heel simpel dus.

Groeten Hugo
Bijlagen
VW_T5_koelwaterpomp.PNG
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Zo eindelijk even de tijd om een verslagje van afgelopen weekend te schrijven. Vorig weekend ben ik dan (met wat hulp gelukkig) begonnen met de inbouw van het hele project. Uiteraard waren er her en der wat tegenslagen, waardoor het project nog niet helemaal afgerond is, maar ik zal alvast een update geven.

De eerste klus bestond uit het verwijderen van de dieseltank en het maken van een extra standpijp nabij de opvoerpomp.
opvoerpomp.JPG
De dieseltank is eigenlijk al helemaal voorbereid op een extra brandstofleiding, alle clipjes voor de leidingen bieden ruimte voor een extra brandstofleiding voor de kachels. Zo ziet het resultaat er uit (en ja, het ontbrekende slangklemmetje is later nog toegevoegd):
dieseltank.JPG
Dit gedeelte ging allemaal redelijk soepel, de tank is erg eenvoudig te verwijderen en ook het opvoerpompje heb je er zo uit (ik heb de ring voorzichtig met een blokje hout los getikt, hij zat niet erg vast). Wel schrok ik erg van de hoeveelheid zwarte aanslag op de opvoerpomp, op de bovenste foto heb ik hem schoongemaakt, maar oorspronkelijk kwam hij er haast zwart uit. Je ziet het nog wel aan de originele brandstofslangetjes, die horen transparant te zijn...

Nadat de brandstoftank weer was teruggezet zijn we begonnen met het installeren van de Thermo Top C (vloeistofverwarmer). Hiervoor moest de originele waterpomp verwijderd worden. Om dit te kunnen doen heb ik eerst onder de motorkap de koelvloeistofslangen die op de vaste buizen zaten gemonteerd met klemmen dichtgeknepen (om te voorkomen dat alle koelvloeistof uit het systeem loopt bij het verwijderen van de pomp). Daarna de slangen onder de auto naar de pomp voorzichtig los gemaakt en de gelekte vloeistof afgevangen. Het pompje is daarna eenvoudig te verwijderen.

De Thermo Top C laat zich eenvoudig onder de auto bevestigen na het aanbrengen van 2 blindklinkmoeren, de 3e bout past op de plek van het oude waterpompje. Waar we nu een beetje tegen aanliepen was dat er erg weinig ruimte is tussen de kachel en de buizen voor de koelvloeistof, met rechte slang ontstaan er nu heel snel knikken en die willen we voorkomen. Uiteindelijk bestond de oplossing uit het gebruik van een aantal bochtstukjes en hergebruik van oude (voorgevormde) slangen.
thermotop1.JPG
Op de foto zijn rechts de aansluitingen op de bestaande buizen voor de koelvloeistof zichtbaar.

Aan de andere kant kan de bedrading van de kachel eenvoudig door het bestaande gat onder de bestuurdersstoel worden doorgevoerd.
thermotop2.JPG
Daarnaast heb ik alle bedrading aangesloten. Ik heb de kabelbomen zelf gefabriceerd, deze stellen eigenlijk niet zoveel voor. Onder de bestuurdersstoel heb ik een tweede accu geplaatst, hiervandaan wordt alle stroomvoorziening aangelegd. De Webasto waterpomp wordt door middel van een relais aangesloten (volgens het schema dat ik eerder in dit topic heb geplaatst), deze is normaal gesproken verbonden met de originele bedrading van de auto, maar kan ook geschakeld worden met behulp van het 12 volt schakelsignaal uit de Webasto klok (wanneer de kachel in bedrijf is). Op eenzelfde manier wordt de aanjager ook aangestuurd. Het klokje, samen met het aanjagerrelais heb ik in het dashboard gemonteerd.

Vanwege de beperking op het plaatsen van meer dan 6 foto's ga ik hieronder in een nieuw bericht verder.
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Zoals hierboven beschreven ben ik eerst begonnen met de inbouw van de vloeistofverwarmer Thermo Top C, daarnaast wilde ik ook een luchtverwarmer inbouwen: de AirTop 3500. Deze wordt onder de passagiersbank gemonteerd. De AirTop 3500 werkt door middel van luchtcirculatie en werkt onafhankelijk van de aanjager. Daarom moet er vanuit de auto een aparte luchtaanzuig- en luchtuitblaas-buis gemonteerd worden. Origineel wordt de lucht aangezogen door een rooster in de instapbak aan de passagierszijde en uitgeblazen door een rooster in de B-stijl aan de passagierszijde. Helaas is in mijn auto dat laatste niet mogelijk, in verband met de aanwezigheid van een tussenschot (bedrijfswagen). Ik heb er daarom voor gekozen om de uitblaasbuis door een gat onder de bank uit te laten komen en hem daarna met een Y-stuk op te splitsen in twee richtingen: 1 richting de cabine (voorkant bank) en 1 richting de laadruimte. Op beide openingen komen roostertjes met kleppen zodat de luchtstroom gevarieerd kan worden.

De AirTop wordt met 6 blindklinkmoeren onder de auto bevestigd, alle gaten zijn reeds aanwezig in het chassis en verder hoeven er ook geen zaken aangepast te worden.
airtop.JPG
Voor de uitblaasopening hebben we een 90mm-gat geboord onder de passagiersbank, vlak naast het bestaande gat waar straks de bekabeling door moet.
gat1.JPG
De aanzuigopening maken we op de originele plaats in de instapbak, de vorm maakt het wat lastig, maar met behulp van een pneumatische knabbelschaar lukt het heel aardig.
gat2.JPG
En met een originele instapbak met roostertje ziet je niets meer van wat er achter zit en lijkt het helemaal strak.
instapbak.JPG

Dit is tot nu toe even de impressie die ik kan delen, want nadat we dit allemaal klaar hadden was het inmiddels alweer zondagavond laat. De Thermo Top C is eigenlijk helemaal operationeel, behalve dat het zondagavond niet meer lukte om de dieseltoevoerleiding te ontluchten. Als de kachel wordt gestart zonder dat deze diesel krijgt gaat deze na een aantal startpogingen in blokkering en dat wil ik voorkomen. Daarom maar besloten dat het laat genoeg was en dat we dit aankomend weekend gaan doen. Morgen zal ik dus een nieuwe poging wagen om de leidingen netjes te ontluchten en dan kan de vloeistofkachel voor een eerste test gestart worden.

Wat betreft het CAN-bus verhaal waar we het eerder in dit topic steeds over hadden: ik heb deze nog niet aangesloten op de bus en ik wil eerst eens een poging wagen of de kachel kan functioneren zonder CAN-bus. Mocht dit wel tot storingen leiden, dan kan ik dit altijd nog toevoegen.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Vandaag weer verder gewerkt, diesel komt nu door. Ik heb de vloeistofkachel geprobeerd te starten, die begint wel met lucht aanzuigen (aanjager en koelvloeistofpomp draaien ook), máár de brandstofpomp start niet. Na enige tijd verschijnt er ‘F- -‘ in beeld en begint de kachel met nalopen.
Brandstofpomp zelf is goed, want rechtstreeks op de accu aangesloten pompt hij goed. Bedrading heb ik gecontroleerd, is ook in orde. Dus lijkt geen aansturing uit de kachel te krijgen.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Plaats reactie