Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

vragen over de T5
Plaats reactie
sokerivatsa
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018, 09:21

VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door sokerivatsa »

Goedendag,

Mijn eerste post op dit forum, van wellicht nog vele. Ik heb in Juli een T5 GP 180PK DSG7 uit 2013 aangeschaft met 60.000 op de teller. Nu bijna 10.000 km verder en 0 olieverbruik (was ik wel bang voor).

Nu heb ik wel een aantal vragen. Nu het weer kouder is geworden is mij het volgende opgevallen
1 - twee weken terug ging het koelwaterniveau rood branden. Heb dit dan bijgevuld met de juiste vloeistof volgens het boekje, volgens mij G12 of G13. Nu was het een week later weer raak en heb ik er nu een liter in totaal ingegooid tot "max". Nu staat hij weer bij Minimum. Is dit iets met het weer of om me zorgen te maken?

2 - Rond dezelfde tijd ging het temperatuur klokje niet meer gelijk bij starten naar 90, maar loopt deze langzaam op. Als ik naar mijn werk rijd ben ik gauw 3-4 km verder voor ie warm begint te worden. Is dit iets met het weer of om me zorgen te maken?

3 - zijn er nog andere aanpassingen die ervaren bestuurders zouden aanraden? En evt chippen?

Mvg
Bijlagen
mijn bus
mijn bus
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door Snautzer »

Welkom. Vwb het weglopen van het koelwater: als het in dat tempo gaat zou ik er zeer zeker heel snel naar gaan kijken. Mogelijk is het slechts een klem of slang maar goed is het niet.
sokerivatsa
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018, 09:21

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door sokerivatsa »

Naar kijken, als in naar de garage brengen? En zo ja, heb ergens gehoord dat de bovag garantie vervalt als je dat niet bij een VW dealer laat doen?
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door Ralph Bakker »

Welke typenummer combikoeler heb je ?

Wbt de koelvloeistof heb je na een rit druk in je tankje van de vloeistof?

Bij mij begonnen de olieproblemen met 80-85dkm om vervolgens bij 105d de koppakking eruit lag. Conclusie Nieuwe motor.
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door Panadero »

Mooie bus!

1 - Bij mijn eerste auto raakte ik ook koelvloeistof kwijt, maar geen spoor te vinden onder de auto. Toen ik mijn olievuldop loshaalde was het wel duidelijk; allemaal witte sludge. Via een lekke pakking verdween de koelvloeistof richting motorolie. Hoop uiteraard niet dat dat bij jou het geval is.

2 - Pas na minimaal 10 km bereikt mijn watertemperatuur meter de 90 graden, maar ik rij ook erg rustig met koude motor. De motorolietemperatuur (op te roepen via het display tussen je kilometer en toerenteller) is dan pas net rond de 80 graden. Ergens gelezen dat deze motoren ook nog een electrische verwarmer hebben om de olietemperatuur eerder op bedrijfstemperatuur te hebben.

3 - Tunen (motor + dsg) heb ik wel laten doen, ik vind 'm nog veel lekkerder en vlotter rijden, zuiniger is hij er niet door geworden. Ik ben er niet helemaal in thuis maar door het tunen is ook de EGR klep dichtgestuurd en daarmee is waarschijnlijk ook de grote boosdoener vwb olieverbruik met deze motoren bij mij op tijd uitgeschakeld. (km.stand 140.000 km , type A koeler, olieverbruik nihil). Ik hou er wel rekening mee dat ik nog best aan de beurt kan komen v.w.b. extreem olieverbruik met deze motor.

4 - Dat van die garantie snap ik niet helemaal. Als je de bus heb gekocht bij een VW dealer, heb je toch daar garantie? Wat wil je dan bij een andere (Bovag) garage laten doen. Of is de bus gekocht bij een Bovag garage? Dan heb je daar 6 maanden garantie en geen garantie's bij een VW dealer.
T6.1 California Coast 4M
sokerivatsa
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018, 09:21

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door sokerivatsa »

Ten eerste bedankt voor alle antwoorden.

@Ralph,

Check ik morgen. Waar zie ik dat ergens eigenlijk?

@Black Bulli, wat ik wel merkte een paar weken terug toen het kouder was dat de verwarming ook wel ff duurde voor die op gang kwam om 04:00. Dat was met mijn golf wel anders.

@ Panadero
1. Ga ik morgen checken.
2. Goede info, dank.
3. Dat is ook het plan.
4. De dealer zit aan de andere kant van het land, even de bus wegbrengen is voor mij geen optie omdat ik 'm dagelijks gebruik!

Mvg,
sokerivatsa
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018, 09:21

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door sokerivatsa »

Kombikuhler 2.0 L
03L 115 512 A
14 Mai 12
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door Ralph Bakker »

sokerivatsa schreef: 23 okt 2018, 16:17 Kombikuhler 2.0 L
03L 115 512 A
14 Mai 12
Wil je voor de rest niet bang maken maar ik denk mede omdat je 1 van de eerste types hebt. (ik had zelf een koeler zonder letter op het eind) en bij Type "D" het probleem echt getackeld is je ook in aanmerking komt voor je olieprobleem. Al dan niet op korte termijn.

Dit is mijn koeler die opengezagen is.

viewtopic.php?f=3&t=46586&start=150
sokerivatsa
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018, 09:21

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door sokerivatsa »

Thanks Ralph... En wat raden de kenners mij aan om evt. problemen voor te zijn?
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door WouterW »

sokerivatsa schreef: 24 okt 2018, 10:29 Thanks Ralph... En wat raden de kenners mij aan om evt. problemen voor te zijn?
Ehm niet om het een of ander, maar Ralph is dé kenner omtrent dit specifieke bitdi-probleem en geeft je min of meer al aan dat je zsm jouw combikoeler moet vervangen voor een nieuw type D of hoger. Dus dat sowieso doen.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
sokerivatsa
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018, 09:21

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door sokerivatsa »

Mijn excuses, ik ben nieuw. Maar een kombikuhler, waar vind ik er een en welk model moet ik precies hebben? Thanks
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: VW t5 GP 180PK Bi-TDI koelvloeistof

Bericht door Panadero »

T6.1 California Coast 4M
Plaats reactie