Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

vragen over de T5
alex90
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36

Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door alex90 »

Al veel jaren lid, maar de laatste jaren niet erg actief geweest en zelfs sinds 2017 bus-loos.
Even een update
- in 2016 verloor ik van de een op de andere dag mijn baan (na 17 jaar en altijd zeer positieve beoordelingen)
- Na een pittige strijd tussen de advocaten, trok ik aan het langste eind, maar ook een hoop stres en een deuk in mijn eigenwaarde rijker.
- Eerst de tijd genomen om alles een plek te geven, daarna weer lekker aan het werk bij mij nieuwe werkgever. Hierdoor rijdt ik veel meer km/jr. 35K ipv 15K per jaar.
- Hiervoor een BMW 5 serie gekocht en Mijn T5 verkocht (na 12 jaar)
- in 2017 is mijn vrouw gesteriliseerd en in februari bleek zij toch zwanger van ons derde kindje.

- Inmiddels is op 4 oktober mijn prachtige dochter geboren en blijkt de BMW te klein voor 3 kinderen in een kinderstoel en een grote hond (Rhodesian Ridgeback) en kinderwagen in de kofferbak.

Ik overweeg nu toch weer om een (bus T5-Gp) te kopen, met de bedoeling om mijn gezin en hond in de cabine te vervoeren. Hond op de grond bij de kinderen.
Iemand ervaring met 3 kinderen (0, 3 en 7 jaar oud) in een kinderstoel op de achterbank? Wordt een lab. Met wat voor cabine? en zou er dan nog plaats zijn voor een grote hond?

Nu de wegenbelasting ...

Al jaren lang breng ik voor een aantal bekende de caravan naar de camping en wat boten vanuit de stalling naar het water (vanwege de grote auto's). Uiteraard krijg ik hiervoor een vergoeding, nu zit ik er zelf aan te denken om een bedrijf te starten en dit gewoon te gaan factureren en om zo voor het lagere wegenbelsstingtarief in aanmerking te komen (red gemakkelijk de 10% aan zakelijke kilometers per jaar). Iemand anders ervaring met het starten van een bedrijf, kleine omzet maar wel het lage wegenbelastingtarief? Ik ontvang graag info/advies. Wil de bus wel privé aanschaffen.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door ArieV »

Ik heb ook weer 3kids straks in december (0,3,6) in een lwb t5gp 2012 met snoeks dubbelcabine.
3kinderer stoelen passen prima naast elkaar maar ik heb geen isofix dus alles zit met de gordel vast.
Ik betaalde aan wegenbelasting particulier +/- 145,00 permaand.
Nu zakelijk betaal ik €48,00 per maand maar ik moet wel een KM registratie bij houden over de zakelijke maar ook de prive kilometers.
En heb de bus ook prive gekocht.
Als er mensen zijn die een andere/betere oplossing hebben lees is graag mee voor een lage wegenbelasting.
84336441-0D19-431D-9DAA-0439A5E21F23.jpeg
90C5EE71-DAD0-4B61-B0C5-F1D1A327098F.jpeg
Laatst gewijzigd door ArieV op 25 okt 2018, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33802
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door Multivan Generation »

zo maar een afweging,
als je 3 kinderen in kinderzitjes moet gaan vastzetten, dan lijkt mij 2 schuifdeuren toch wel erg gemakkelijk en prettig.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door ArieV »

Heb je helemaal gelijk in peter. In mis hem wel de 2de deur.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door hugopoley »

Het gaat makkelijk passen, ik heb ook bewust voor een verlengde bus gekozen ivm meer beenruimte voor de achter passagiers ten opzichte van een korte. Ik gebruik wel isofix en heb dan ook nog ruimte genoeg. En de hond kan ook nog makkelijk tussen de voorstoelen en de achterbank in liggen. Nu hebben wij zelf een redelijk kleine hond, maar een grotere zou ook zonder problem passen.

Wat betreft je wegenbelasting, ik rij hem ook zakelijk en betaal hierdaar slecht 39,- per maand. Dat is wel een grroot voordeel als je zelfstandig bent.
Volgens mij maakt het voor de belastingdienst niet uit (in het geval van de wegenbelasting dan) of je de bus nu zakelijk of prive aanschaft. Als zzp'er ben je namelijk zelf de zaak.
Let wel op, als je hem zakelijk aanschaft en je vraagt btw terug, dan moet je ook bijtelling gaan betalen. Als je er tenminste prive mee wilt gaan rijden, maar dat lijkt me wel als je er 3 kinderen in mee wilt nemen.
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door luisenbos »

Van de rest heb je al een antwoord :gekte

Op basis van 35000 km per jaar heb ik me eigen auto even als voorbeeld genomen . kun je zelf ook doen nog
en hou rekening met je eigen variabelen kom ik hier op uit ! ---- uitlijnen lukte me niet zo goed :bifun



Audi A4 Benzine

wegenbelasting 1350 a 1450 klasse
179 per kwartaal x 4 ---- 716 euro
zeg 1 op 11 = 3181 liter
zeg 1,62 euro per liter = 5.185,03 euro


+ 5185 + 716 = 5901 euro per jaar




en dan heb je eigenlijk al je antwoord moet ik zeggen ---- dan ben je al goedkoper zo heb ik ook voor mij een reken som gemaakt .

mocht je toch nog er een camper van maken zullen de kosten alsnog wat goed koper worden .
maar ja dan de om bouw kosten He :politie en mocht de bus nog zuiniger rijden ? :toppie

maar voor nu ben je al goed koper uit ik zelf zou de bij klusjes zo houden dan rij je nog goedkoper /

groetje Frits
Laatst gewijzigd door luisenbos op 25 okt 2018, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door Ralph Bakker »

Hier ook een lwb.

Voor de inkomsten belasting staat deze prive en voor de btw staat deze op de zaak.

Ik betaal een correctie van 2,7% van de nieuwwaarde terug in de btw(de 1e 4jaar)Dit is ongeveer 1600 op jaarbasis. Ik betaal dus geen bijtelling en hou geen kmreg bij.

Ik denk in jouw situatie dat je idd een zelfstandige moet worden. De bus voor ib en btw prive houden om zo de lage mrb te genieten.

En alle ritjes die je maakt aan jezelf terugvergoeden met 19ct de km.
Zo hoef je ook geen enorme inkomsten te genereren voor de btw correctie of bijtelling.
Laatst gewijzigd door Ralph Bakker op 25 okt 2018, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door luisenbos »

bus T5 of T6

wegenbelastings 1850 - 1950 klasse





431 per kwartaal x 4 = 1724 euro
zeg 1 op 13 = 2692 liter
zeg 1,32 per liter = 3553.44 euro s

3553.44 + 1724= totaal 5,277 euro

gaat niet lekker hahaha
En de vriendelijk groetje Frits
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door freek »

Ralph Bakker schreef: 25 okt 2018, 17:19 Zo hoef je ook geen enorme inkomsten te genereren voor de bijtelling.
De bijtelling percentages zijn een maximum; je betaalt nooit meer bijtelling dan de werkelijk gemaakte kosten
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door Ralph Bakker »

freek schreef: 25 okt 2018, 20:55
Ralph Bakker schreef: 25 okt 2018, 17:19 Zo hoef je ook geen enorme inkomsten te genereren voor de bijtelling.
De bijtelling percentages zijn een maximum; je betaalt nooit meer bijtelling dan de werkelijk gemaakte kosten
Leg uit?

Als je voor de IB ook de auto op zaak staat en je wil prive rijden dan is het voor een Transporter sowieso 22%.
alex90
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door alex90 »

Bijtelling gaat sowieso geen issue worden. Het wordt een eenmanszaak met een kleine omzet van een paar duizend euro en geen grote winst = uit de hand gelopen hobby.

De bus komt privé op naam te staan en dus niet zakelijk en daarmee geen bijtelling en wel de lage wegenbelasting.

Is wat ik wil haalbaar, of is het “bedrijfje” te klein?
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door freek »

Ralph Bakker schreef: 25 okt 2018, 21:03 Leg uit?
Als je voor de IB ook de auto op zaak staat en je wil prive rijden dan is het voor een Transporter sowieso 22%.
google maar eens op "bijtelling nooit meer dan werkelijke kosten".
Bij een vrijwel nieuwe auto speelt dit niet omdat de afschrijving zo'n grote post is dat je al gauw boven die 22% zit, maar bij onze afgeschreven T4 die op de zaak staat is de bijtelling dus veel geringer (dit jaar wordt het nog voordeliger omdat hij nu 15 jaar is en je dan te maken hebt met een bijtelling over de zeer geringe dagwaarde, maar dat is weer een ander verhaal)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door Ralph Bakker »

alex90 schreef: 25 okt 2018, 21:20
Is wat ik wil haalbaar, of is het “bedrijfje” te klein?
Zoals ik al zei.

Ik denk dat je met een T5 pakweg 2012 in jouw geval voor de inkomstenbelasting én voor de btw privé moet zetten. In dit geval geniet je geen btw-teruggave omtrent de bus(brandstof-onderhoud-banden) en geen winstdrukking van de gemaakte kosten ex btw.

Je kunt jezelf wel een kamvergoeding terug toekennen a 19ct de km die voor de onderneming gereden hebt om de winst te drukken. Als je als ondernemer bekend staat bij de belastingdienst dan kom je in aanmerking voor het lage tarief van de mrb. Dit gaat automatisch.

Als je wel btw terug vordert van de aanschaf van de bus én privé gaat rijden dan moet je rekening houden met een correctie van 2,7% op de Cat waarde van je bus. Dit kan interessant zijn als je behoorlijk wat btw terug ontvangt.

Praat anders eerst eens met een boekhouder.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door Ralph Bakker »

freek schreef: 25 okt 2018, 22:05
Ralph Bakker schreef: 25 okt 2018, 21:03 Leg uit?
Als je voor de IB ook de auto op zaak staat en je wil prive rijden dan is het voor een Transporter sowieso 22%.
google maar eens op "bijtelling nooit meer dan werkelijke kosten".
Bij een vrijwel nieuwe auto speelt dit niet omdat de afschrijving zo'n grote post is dat je al gauw boven die 22% zit, maar bij onze afgeschreven T4 die op de zaak staat is de bijtelling dus veel geringer (dit jaar wordt het nog voordeliger omdat hij nu 15 jaar is en je dan te maken hebt met een bijtelling over de zeer geringe dagwaarde, maar dat is weer een ander verhaal)
De topicstarter wil graag een T5GP. Dit is een vrij courante wagen dus zal max bijtelling gaan betalen minus gemaakte kosten. en 22% over 65000 euro is nogal geld op jaarbasis.
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Passen 3 kinderen in kinderstoel op de achterbank? En die wegenbelasting...

Bericht door freek »

Het is dus niet 'sowieso 22% bij een transporter' zoals jij stelt. Dat kan voor andere lezers relevant zijn.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie