Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speling in aandrijfas links

vragen over de T4
Plaats reactie
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Speling in aandrijfas links

Bericht door Jonathan L »

Hoi, tsja in Afrika gat het gezegde dat als je iets laat maken er wat anders wordt gesloopt.
Ik liet de stofhoes van de stuurinrichting aan de linkerkant vervangen. Maar er is gereden met de wagen met de stuurstang een klein beetje in de bevestiging gedraaid. Dus totaal niet uitgelijnd. Er is is zo'n 100meter gereden (naar de uitlijnbrug).
Nu zitber een klein beetje speling op de aandrijfas links, rechts mooi solide, links dus niet. En ik hoorde een klik/bonk.
Waarschijnlijk heeft de homokineet een optater gehad.
Mijn vraag is, kan ik hier mee doorrijden of moet ik direct de boel vervangen?
Ik heb wel reserve CV joints bij me.
Alvast bedankt en de groetjes uit Livingstone, Zambia.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Speling in aandrijfas links

Bericht door bart seinwezen »

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 100 meter onuitgelijnd rijden je homokineet zou verwoesten.

Daarbij, ik er natuurlijk maar een beetje verstand van, maar ik heb wel vele honderden kilometers angstzweet achter de rug met kreunende lagers en bonkende homokineten. Als het zaakje er dan uiteindelijk uitkwam zag het er nog onwaarschijnlijk onversleten uit, waarmee ik wil zeggen dat er heel wat voor nodig is voordat de zaak er definitief mee ophoud. Dat je, door met versleten onderdelen door te rijden, schade maakt aan onvervangbare delen zoals je transmissie lijkt me ook sterk. Maar misschien zijn de experts hier het wel grondig met me oneens natuurlijk 😁

Jaloersmakende lokaties hoor, ik wil er ook weer vandoor :ikrij
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op 28 okt 2018, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Speling in aandrijfas links

Bericht door RoelandZ »

Een stuurkogel of een stuurhuishoes vervangen heeft geen invloed op je homokineet of aandrijfas. Of je moet een stukje gaan rijden zonder dat er een stuurkogel gemonteerd is, dan slaat je wiel dusdanig uit dat je homokineet kapot gaat. :gekte
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Speling in aandrijfas links

Bericht door Jonathan L »

Ok, ik ben weer even gerust gesteld, dank!
Plaats reactie