Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sperdifferentieel voor een Syncro

vragen over de T4
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door chv »

Hallo Weetjewellers,
Ik heb een Syncro op het oog die geen sperdifferentieel heeft.
Kan iemand me zeggen of dat achteraf nog nog in te bouwen is, en zo ja hoeveel werk dat is? :werkaanT4

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Snautzer »

Dat moet kunnen. Ander diff kopen met sper en bekabeling etc. Wel zorgen dat de vertanding bij elkaar past. Dat is dan ook gelijk de moeilijkheid Over de 1k euro voor diff montage hangt af van wie je het laat doen maar laten we zeggen een dag werk. Ik heb eens een offerte aangevraagd voor mijn caravelle en zonder diff sper was dat 2500 euro.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , een andere diff kopen met sper voorziening.
Je moet inderdaad wel eentje vinden met de correcte code , zodat het past bij de rest van de aandrijving. Je kan bvb geen achterste diff van een 2.4d koppelen aan de versnellingsbak van een TDI (de verhoudingen zijn dan anders )

en let er voor de aankoop ook op dat de sperbediening los zit /goed gangbaar is . Deze durven wel eens vast te komen als ze lang niet gebruikt zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door bart seinwezen »

Ze zijn erg moeilijk te vinden merk ik. Al meer dan een jaar op zoek, af en toe een zoekopdracht op onderdelenzoeker etc, alarmen ingesteld op marktplaats en ebay, maar tot dusver geen succes. Het is erg specifiek, ik zoek er een met abs én sper bijvoorbeeld. Je zult veel geluk nodig hebben kortom.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Snautzer »

Mijn trouwe blauwe wordt steeds meer waard (sper abs standkachel airco elec ramen) :knipoog Kan nog steeds niet besluiten welke bus ik ga houden de blauwe of de kaloha. Maar inderdaad een kennis van mij zoekt ook al een hele poos naar dit combo om onder zijn syncro te zetten dus geduld is hier zeker op zijn plaats.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door raf_construct »

Ik heb hem destijds achteraf ingebouwd, maar in de zes jaar dat ik mijn bus heb, heb ik de sper nog nooit gebruikt. En ja ik ga ermee het veld in, ik heb hem dan ook voor landbouwgebruik.
Tenzij je al ooit in de situatie hebt gezeten dat je met goede banden nog steeds een sper mist, zou ik de extra kost er niet voor doen.
Investeer sowieso eerst in banden, ophanging en zorg dat je aandrijflijn in orde is...
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door chv »

Dit is wat ik zo geweldig vind aan ons forum: als je een vraag hebt komt er gelijk nuttige respons van vele kanten.
Ik heb waarschijnlijk een over geromantiseerd idee over een Syncro, maar voor mijn gevoel is ie niet compleet zonder een difflock. Dus ik denk dat ik op m’n gemakje door ga zoeken tot ik een goede vind met sper.
Nogmaals dank voor alle reacties en wijze woorden. :kus

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef: 30 okt 2018, 22:35 Ik heb hem destijds achteraf ingebouwd, maar in de zes jaar dat ik mijn bus heb, heb ik de sper nog nooit gebruikt. En ja ik ga ermee het veld in, ik heb hem dan ook voor landbouwgebruik.
Tenzij je al ooit in de situatie hebt gezeten dat je met goede banden nog steeds een sper mist, zou ik de extra kost er niet voor doen.
Investeer sowieso eerst in banden, ophanging en zorg dat je aandrijflijn in orde is...
+1

Is inderdaad zo , wat Raf zegt . Goede banden en ophanging (en een goed werkende visco !) helpen al heel veel .
Als je een syncro hoofdzakelijk gebruikt op de gewone weg , dan hoef je eigenlijk niet te zoeken naar eentje met sper (op gewone wegen mag je die sper toch niet inschakelen)

En een syncro met sper brengt je ook niet verder door de modder als er bvb een setje gewone banden onderzit ( dus geen AT of MT banden)
:ikrij
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door raf_construct »

Als ik enkele jaren geleden de kids naar de crèche bracht had ik daar regelmatig geen parkeerplaats. Er recht tegenover was een oprit naar een veld, schuin naar beneden. Daar zette ik mij schuin naartoe, waardoor ik eigenlijk altijd geparkeerd stond met mijn linker achterwiel zo'n 30cm in de lucht.
Ik had altijd een publiek klaarstaan als ik daar zonder moeite weer de straat opkwam... :lach

Begrijp me niet verkeerd, ik wou er ook altijd een sper op. Nu ik een sper heb, vraag ik me af waarom. :bonk
Als je een mooie syncro vindt zonder sper, laat dat dan geen reden zijn om 'm niet te kopen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Multivan Generation »

raf_construct schreef: 01 nov 2018, 14:34 Als je een mooie syncro vindt zonder sper, laat dat dan geen reden zijn om 'm niet te kopen.
Als je nu een mooie camper hebt zonder syncro, laat dat dan geen reden zijn om aan iets anders te denken..
Syncro op een camper heeft weinig meerwaarde, goede banden des te meer..
Ik weet wel dat de mooiste plaatjes op de camping wellicht nu onbereikbaar kunnen zijn,
of als je er staat, dat je dan wellicht moeite hebt om weg te rijden; maar er hangt meer van skills af als extra hardware..
En de korte overbrengingsverhoudingen gaan je wellicht storen als je veel kilometers op de snelweg wegtikt.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Snautzer »

raf_construct schreef: 01 nov 2018, 14:34

Begrijp me niet verkeerd, ik wou er ook altijd een sper op. Nu ik een sper heb, vraag ik me af waarom. :bonk
Als je een mooie syncro vindt zonder sper, laat dat dan geen reden zijn om 'm niet te kopen.
Tussen nodig en willen hebben zit niet zo veel verschil. Ik bedoel een auto heeft geen 200 pk nodig maar....heeft geen leren bekleding nodig maar... ik vind het gewoon wel tof dat het eropzit. Mooi panel in de cockpit met het sper logo siert mooi ;-))
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Snautzer »

Multivan Generation schreef: 01 nov 2018, 19:16
En de korte overbrengingsverhoudingen gaan je wellicht storen als je veel kilometers op de snelweg wegtikt.. :zwaai
Mijn sycro heeft een lange overbrenging voor de 3 tm 5 versnelling. Vanuit de fabriek.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Multivan Generation »

Snautzer schreef: 02 nov 2018, 07:52 Mijn sycro heeft een lange overbrenging voor de 3 tm 5 versnelling. Vanuit de fabriek.

Okee,
vergelijk dat dan maar eens met de 150 pk versnellingsbak verhoudingen die hij nu heeft
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Snautzer »

Die ken ik niet. Is er een andere verhouding dan met laten we zeggen een t4 2.5 caravelle?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sperdifferentieel voor een Syncro

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef: 02 nov 2018, 09:37 Die ken ik niet. Is er een andere verhouding dan met laten we zeggen een t4 2.5 caravelle?
Ja , meerdere zelfs .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie