Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stotteren/schokken AAB

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stotteren/schokken AAB

Bericht door Multivan Generation »

Heb je ooit al eens gedacht aan een motorsteun, versnellingsbaksteun of de pendelsteun?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Stotteren/schokken AAB

Bericht door schnarf »

Multivan Generation schreef: 10 okt 2018, 18:34 Heb je ooit al eens gedacht aan een motorsteun, versnellingsbaksteun of de pendelsteun?
nee, eigenlijk niet Peter, maar meer omdat het zeker geen hard of bonkend geluid is, het zit in de de onderste regionen van het toerental bij het aanhouden van een constante snelheid, dan begint de aandrijving in vermogen te 'wiegen' en dat neemt toe tot hevig schokkend voortbewegen waardoor je moet terugschakelen of gasgeven naar een hogere toerental.

Zo, die omschrijving kan niet veel preciezer hahahahaha. :yes
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Re: Stotteren/schokken AAB

Bericht door T4AAB »

Hallo creepenrietje.

Ik heb een T4 camper 2.4 AAB uit 1992.
De problemen die jij omschrijft lijkt op wat ik ook heb.
Op een bepaald toerental bij warme motor, (ik gok tussen de 2200 en 2500 toeren) stotende motor, onbelast ook een beetje.
3e versnelling 35/40 km, 4e versnelling 45/50 km, en 5e versnelling 65/70 km. Als je op dat toerental omhoog gaat en meer gas geeft woord het stoten erger als of de motor door onbalans gaat schudden. Bij een hoger toerental door te schakelen is het stoten weg. op een vlakke weg is het minder.

Ik heb de distributie riemen vervangen en goed uit getimed.
Brandstofpomp in de bank afgeregeld en is goed.
Verstuivers getest.
Gemodificeerd brandstoffilter (geen lucht)
Koppeling vervangen + bakrevisie.

Ik wil me carterpan nog een keer los halen om te kijken of er een hoofdlagerkap-bouten van de krukas los zit, er is vroeger een modificatie bout bij de VW voor geweest.
Compressie meten.
Als dat het ook niet is moet ik de kop los halen om te kijken of het daar in zit, een ingezakte klep of speling klepgeleider of zo.

Ik ben al heel erg bezig geweest en heb het nog niet gevonden.
Kun jij me zeggen of je er al uit bent?
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Stotteren/schokken AAB

Bericht door schnarf »

Nou, t4AAB ik ben André met Forumnaam Schnarf, aangenaam :zwaai :knipoog

Ik heb van de week gezocht op dit 'probleempje' en een wat ouder topic gevonden over dat stotteren.

Het is precies wat jij omschrijft, dus nee ik heb het nog niet gevonden :ie

Het vreemde is dat toen ik de bus kocht 6 jaar geleden het stotteren er ook was en ik toen ook dacht dat ie 'lui' gereden was.

Ik begin toch te geloven dat de mede forummers die zeggen dat je iets meer moet op toeren moet rijden om dit effect minder te hebben best gelijk kunnen hebben.
Het is namelijk zo dat sinds we verhuisd zijn ik niet meer zelf in de bus rijdt , maar mijn vrouw ermee naar het werk gaat.
Zij schakelt snel over en geeft weinig gas zeg maar , is niet erg maar ik denk dat dat er toch mee te maken heeft.

Morgen gaan we weer een stukje rijden en dan ga ik eens kijken of er iets veranderd als ik zelf weer eens wat meer gas geef en wat meer toeren per versnelling maak.
:driveT4
T4AAB
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:51

Re: Stotteren/schokken AAB

Bericht door T4AAB »

Ik heb 3 oorzaken gevonden wat het stotteren en stoten veroorzaakt.

1) Schokkerig optrekken (Koppeling en drukgroep vervangen, drukgroep was onregelmatige slijtage op te zien)
2) Stotteren bij minimaal gas bij laten uitrijden (nieuw brandstoffilter zonder plastic regelklepje, O ring trekt op de duur lucht)
3) Nog een beetje stotteren rond + - 2100 toeren (pomp timing van 1mm naar 0.95mm gezet, boekje staat 0.93 - 1.07) dit moet je uit proberen afhankelijk hoeveel compressie de motor nog heeft denk ik. De mijne geeft nog tussen de 3.4 en 3.2 bar met 310 000 km en bij een nieuwe staat er in het boekje 3.4 bar.

Een camper is het nog wel waard om aan uit te geven want daar vragen ze nog zulke hoge prijzen voor als het wat warmer word.
Plaats reactie