Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

vragen over de T4
RonnieMcDo
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2018, 09:34

Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door RonnieMcDo »

Hallo allemaal,

Gezien dit mijn eerste post is zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Ronald, 24 jaar en ben sinds 2015 in het bezit van een T4. De afgelopen jaren heb ik genoeg rondgeneusd tussen de tips en tricks op dit forum en heb er ook zeker dingen van opgestoken, waarvoor dank! :yes .

Ik ben zelf werkzaam als mechanisch monteur maar op het gebied van auto's ben ik echt een leek, daarom laat ik de alles wat geen losse bumper, uitlaat, laswerk (of noem maar op...) is bij een lokale garage doen.

Ik rij +/-40.000km per jaar, hij heeft net 300.000km op de teller. Gebruik de bus (in combinatie met bustent) in het festival seizoen als camper waarmee ik festivals afreis, Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië etc. Ik heb ruim 2 jaar zonder problemen in de T4 rondgereden tot voor een paar maanden terug de startproblemen begonnen.

Het euvel is als volgt, op zeer willekeurige momenten besluit de bus bij het starten niet aan te slaan, de startmotor draait wel. Soms start hij in 1x, soms slaat hij pas na een paar tellen aan en soms wil hij ook pas na veel pijn en moeite. Het lijkt compleet willekeurig en werkt ontzettend frustrerend, de sleepkabel heeft de afgelopen paar weken dus ook standaard op de bijrijder stoel gelegen voor als het weer totaal niet wou.

Dit is inmiddels allemaal vervangen:

- Accu
- Startmotor
- Gloeiers
- Brandstofpomp (is gereviseerd)
- 137 relais
- Brandstoffilter (de oude zat vol met een gelei-achtige drek)

Recent heb ik een lager in de versnellingsbak laten vervangen, omdat de bak eruit er toch uit was gelijk het koppelingset ook laten mee pakken. Dat was even diep in de buidel tasten, met het oog op de verder goede conditie van de bus (schone bodem, enkel een ietwat roestend tankdopje) was ik dus ook absoluut nog niet van plan de bus weg te doen.


Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alle tips zijn uiterst welkom, de garagehouder geeft namelijk ook aan inmiddels ietwat in het duister te tasten...

Bij voorbaat dank!
jordydereus

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door jordydereus »

Ecu heeft ie niet
jordydereus

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door jordydereus »

Weer je brandstoffilter vervangen. Evt tot 3 keer toe.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door Pascal-141 »

jordydereus schreef: 12 apr 2018, 20:59 Weer je brandstoffilter vervangen. Evt tot 3 keer toe.
Inderdaad.
En eventueel de tank via het deksel in de cabine eens openen , en met een sterke lamp eens in de tank kijken of er vervuiling inzit (of bvb algen of zo , die geven ook zo'n slijmerige drap )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door Pascal-141 »

black bulli schreef: 12 apr 2018, 20:32 Is ECU al uitgelezen(rijdend)? Contactblokje(zoekfunctie gebruiken)?
ECU ? :ie In een 1.9td zijn de ruitenwissers zowat het meeste hi-tech wat er in zit :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door thomas b »

Indien de bus niet start maar wel gewoon rijd, dan kan er toch geen verstopping in de aanvoer zijn? Kan het niet zijn dat er ergens lucht in de aanvoer leiding komt, dat hij bijvoorbeeld bij stilstand langzaam leeg loopt.Indien hij langer stilstaat (een nacht) dus langer moet starten en als je er maar even de motor gestopt hebt, hij gewoon weer direct start. Het oliefilter is vervangen, maar het kan zij dat hij daar lucht toelaat in de aanvoer naar de dieselpomp......
één, twee, drie (T) vier's
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door M-a-r-t »

Heb je een originele filter erin gezet?
Anders: Origineel nieuw brandstoffilter erin zetten, evt met een nieuw t-stukje. Bij het originele filter zit de afdichtring goed en sluitend.
Ik heb afgelopen winter ook zoiets gehad. Hele forum afgestruind, dit is een goeie eerste stap om te proberen.
Bij mij nadien geen problemen meer gehad.
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door M-a-r-t »

Ik heb toen op het forum flink gezocht en een hele lijst gemaakt, wat het zou kunnen zijn. Die zal ik hier eens delen:
Kijk bij het slechte of niet starten als je m weer aan de praat krijgt naar de rook. Bij veel rook heb je wel brandstof, maar geen vonk. Dan is er dus iets aan de hand met het gloeisysteem.
Heb je niet veel rook, dan kan het zijn dat er onvoldoende brandstof is om te starten, dit kan doordat er water of lucht in de leidingen komt.

Brandstofaanvoerprobleem:
Water in brandstoffilter?
Lekke of poreuze retourslangetjes?
O-ring van je dieselfilter, of het T-stukje op je dieselfilter. Als deze niet origineel zijn, kunnen ze speling hebben of krijgen en lucht aanzuigen.
Inspuiting
Scheurtje in opvoerbuis van het tankelement, geeft problemen als tank half leeg of leger is.
Pomp
Compressie.

Gloeiproblemen:
Gloeispiralen
Zekering accu gloeisysteem
Relais
Contactblokje
Temp sensor
Accu
Brugzekering vd accu: haarscheurtjes, breuk, losse schroefjes.
Bedrading van het gloeien achter de dieselpomp.

Deze lijst is misschien niet volledig. Ik heb zelf niet heel veel technische kennis, dus mogelijk klopt er iets niet, maar het meeste heb ik hier op het forum gevonden, waar ik toen mijn bus slecht startte flink heb zitten zoeken.
O ja mijn t4 is een 1,9td uit 2002.
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door M-a-r-t »

Mmm ts Ronnie is niet heel actief hier.
Was benieuwd of het lek al boven is, want na 3 maanden probleemloos starten heb ik nu weer hetzelfde probleem :bonk

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Relais vervangen
Nieuwe origineel filter erin gezet met nieuw t-stukje, daarmee leek het opgelost. Maar nu dus weer niet....
Van de week contactblokje vervangen maar dat veranderde niets...

Mijn garagist heeft bovenstaande dingen nu allemaal gecheckt maar niets gevonden...

Iemand suggesties?
Toch maar nu alweer filter vervangen?
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door M-a-r-t »

He Getver, nu alweer problemen met starten. Maar weer een filter gekocht, als het starten slecht blijf maar weer vervangen.
Blijft toch een vreemd verhaal.... :bonk
jordydereus

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door jordydereus »

Dieselpomp lek op het asje?

Kan ook daar lucht aanzuigen zonder te lekken...
jordydereus

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door jordydereus »

Start hij na rijden wel meteen?
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door raf_construct »

Zorg ervoor dat je in de brandstofleidingen aanvoer en retour een stukje doorschijnende darm hebt. Als je dan met lucht in het systeem zit dan zie je luchtbellen bij het starten. Daar kan je dat al eventueel mee uitsluiten.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door M-a-r-t »

Filter vervangen en problemen zijn weer weg ...
Ik zal de dieselpomp ook eens goed bekijken.
In het doorzichtige stukje leiding na het filter zijn eigenlijk nooit echte luchtbellen te zien.
Binnenkort wil ik eens een kijkje nemen in de tank en het tankelement inspecteren. Misschien zit daar toch iets niet pluis.
Wel vreemd in 3 jaar tijd drie x brandstoffilter vervangen, steeds vanwege startproblemen, die dan ook weer weg zijn...
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!

Bericht door luisenbos »

mart dat klopt wel

Alle troep uit je tank komt via je filter daardoor heb ik is even het filter doorgezaagd :ie
inderdaad daar word je niet vrolijk van


Heb toe een spulletjes gehaald weet even niet meer hoe het heet ze gebruiken ook in de boten daar is het probleem al veel langer bekent o ja het is dus een Dieselbacterie :huilen

oh........ effe zoeken en het heet acticide cmg

zie hier even wat problemen die ik ook had uit eindelijk met de water stofzuiger alle eruit gezogen en gefilterd dat acticide cmg toegevoegd toch wel een stevig prijs

uiteindelijk was dat de oplossing
Bijlagen
busje  diesel  vloei stof  28-1-2014 014.jpg
busje  diesel  vloei stof  28-1-2014 015.jpg
032.jpg
026.jpg
019.jpg
5in1-acticide-cmg-dood-bacterie-in-diesel.jpg
En de vriendelijk groetje Frits
Plaats reactie