Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door joeyt5 »

:driveT5
Hallo, mijn t5gp uit 2012 nadert de 250 000 km en ik vind de bijtelling niet meer in verhouding.
Ik heb een eenmanszaak en nu lees ik op de belasting dat je maar 1 x mag kiezen zakelijk of privé.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... heden_auto

Is er misschien toch een mogelijkheid om dit te omzeilen?

Groet Joeyt5 :jumpklap
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door hugopoley »

Volgens mij is dat geen problem om hem van zakelijk naar prive te zetten. Je moet hem alleen aan jezelf verkopen, zodat hij van je zaak af is, en dan zal het een marge auto worden. Maar omdat je een eenmanszaak hebt, blijf je gunstig zitten met je wegenbelasting.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door freek »

Ik lees anders op internet dat dit niet kan: je maakt eenmalig een keuze bij aanschaf en daar zit je aan vast. Misschien zou je hem aan je buurman verkopen en weer terugkopen o.i.d.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door joeyt5 »

Zo lees ik het ook. Maar misschien is er inderdaad een weg omheen, zoals de buurman 🙂
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door hugopoley »

Je kan hem aan jezelf verkopen, dan hoef je geen omwegen te nemen. Zoek maar eens op google naar " bedrijfsauto prive overnemen" Dit wordt best veel gedaan, als de auto bevalt en financieel afgeschreven is. (zakelijk dan toch)
Je moet dan alleen wel je btw zakelijk afdragen, en kan hem natuurlijk niet prive terug vragen. Verder zal je ook alle kosten prive moeten gaan betalen.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door freek »

Kan je een citaat of link ban internet plaatsen?
Als ik google op "bedrijfsauto prive overnemen"dan vind ik bijvoorbeeld dit:

"Let op. Staat een auto eenmaal op de zaak, dan kunt u deze in beginsel niet overbrengen naar privé. Tip. Tenzij u een andere auto koopt en de ‘oude’ niet meer zakelijk gebruikt.

Bijzondere omstandigheid? Overbrengen naar privé kan alleen als er fiscaal sprake is van een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Daarvan is niet vaak sprake. Bijvoorbeeld een wetswijziging of uitspraak waardoor u een andere keuze gemaakt zou hebben als u dit zou hebben geweten voordat u besliste de auto op de zaak te zetten, is zo’n bijzondere omstandigheid. Of als u de auto helemaal niet meer zakelijk zou gebruiken. Dan bent u zelfs verplicht de auto voortaan als privévermogen aan te rekenen, aldus Gerechtshof Leeuwarden, 08.05.2003 "
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door InfoMuis »

Voor de bijtelling hoef je alleen de werkelijke kosten te nemen, als die lager zijn dat de 25 % bijtelling. Als hij afgeschreven is, kan dat nog wel een het geval zijn. Ik betaal la jaren geen 25% bijtelling, maar voer alleen de werkelijke kosten als bijtelling op.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door hugopoley »

Ik heb even het een en ander opgezocht. En wat ik hier boven vertelde geldt alleen als je een B.V. hebt.

- Voor ondernemers met een eenmanszaak of VOF geld dat zij alleen bij aanschaf van de auto kunnen kiezen (strikt formeel tot het moment van definitief worden van de eerste IB aangifte met de zakelijke auto, dat kan dus pas na 1 of soms pas na 3 jaar zijn als de belastingdienst traag is met het definitief opleggen van een aanslag). Als ondernemer met eenmanszaak ben je altijd als persoon eigenaar van de auto dus valt er niets te verkopen.

- Voor ondernemers met een BV of andere rechtspersoon geld dat zij wel hun auto aan prive kunnen verkopen maar dat daar dan wel weer iets scherpere eisen voor gelden dan een "gewone verkoop" van de auto aan een garage of particulier. Je zult dus moeten aan kunnen tonen dat de transactie tegen een zakelijke prijs is verkocht. De beste, meest zekere manier is een onafhankelijke taxatie, maar als je een erg gangbare auto hebt kan het ook volstaan om advertenties van auto verkoop sites of bladen te bewaren van auto's met vergelijkbaar bouwjaar, kilometrage en uitvoering.

Wat wel als uitzondering kan gelden is: De meest normale situatie die als uitzondering heb meegemaakt is dat een ondernemer een nieuwe zakelijke auto kocht en zijn vrouw graag in de oude zakelijke auto wilde gaan rijden. Over de nieuwe auto werd ook weer gewoon bijtelling betaald en mocht de oude auto naar prive doorgeschoven worden.

Mijn excuus dat ik in eerdere reacties wat anders heb gezegd! :bonk

Hopelijk is dit wat duidelijker nu.
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Re: Kan ik mijn bus van zakelijk naar prive zetten?

Bericht door joeyt5 »

Bedankt voor alle info.
Misschien dat bijtelling over de werkelijke kosten nog interessant is.

Groeten Joeyt5
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Plaats reactie