Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
MaartenB
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2018, 16:11

Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door MaartenB »

Hallo allemaal,

Afgelopen zomer het plan opgevat om een mooie ombouw camper te gaan maken. Na bedenken wat we dan precies willen en veel lezenlezenlezen (met name veel hier), hebben we vorige maand onze bus gekocht: VW T5GP H3L2 LWB uit 2010. Wanneer we starten met ombouwen, volgt er nog wel een apart draad. (Vraagje: moet dat hier in het camper gedeelte, of bij de T5 projecten?)

We willen graag 2 extra zitplekken en hebben na veel rondkijken voorkeur voor de RIB Neptune 60 stoelen. Aart Camperbouw zou ze erin kunnen zetten (hebben ze in 16 jaar tijd slecht 2 keer gedaan :ie ), maar we willen ze graag een keer in het echt zien.
Oké, dan nu onze prangende vraag: zijn er bij jullie mensen bekend die deze stoelen hebben? We zouden heel graag eens langskomen!

Hier nog een linkje naar de stoelen + indeling:
https://youtu.be/7lhj00MaoIk?t=157
https://www.banwy.co.uk/rib-seats/rib-n ... order.html
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door atilla »

Hoi
Volgens mij bed maken met behulp van voor stoelen is niet toegestaan. Ik bedoel word niet geaccepteerd.
Er word enkel type stoelen met geldig certificaat geaccepteerd als zit plekken bij RDW.
Ik had org. Vito/viano stolen er gezet maar word toch niet geaccepteerd. Het betreft stoelen met gordel.
Zie plaatjes van mijn ombouw verhaal viewtopic.php?f=13&t=56270&start=60
Makkelijkste extra zit plekken in kenteken kaart te krijgen is in rij richting bank maken. Er word bijna geen eisen gesteeld en word geaccepteerd zegt de keurmeester tegen mij.
d1a95d22498f213e6a7470e8f4cf330d-1.jpg
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door Hanz »

atilla schreef: 11 nov 2018, 11:11 Hoi
Volgens mij bed maken met behulp van voor stoelen is niet toegestaan. Ik bedoel word niet geaccepteerd.
De eis is dat er minstens twee slaapplaatsen moeten zijn waarbij geen gebruik mag worden gemaakt van de voorstoelen (bestuurder en bijrijder). Als je bovenin in hefdak of hoogdak twee slaapplaatsen hebt is het probleem opgelost en kan je voor de overige slaapplaatsen de voorstoelen wel gebruiken.
Kijk ook eens in dit topic over de eisen die aan een camper worden gesteld: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 41#p379366
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door Snautzer »

Welk wv? Wv1 of wv2 op het kenteken?
MaartenB
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2018, 16:11

Re: Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door MaartenB »

Zo, een paar weken verder en de ideeën zijn doorontwikkeld. Omdat we niemand kunnen vinden met de Neptune stoelen + we de prijs toch wel érg hoog vinden denken we dat we nu voor een aangepaste versie gaan van de Atrion bank. Dan zitten we ook niet met een ingewikkeld certificaat van stoelen met ingebouwde gordel, wat de prijs van de stoelen vaak opkrikt.
Staat dat type 60 voor de breedtemaat , 60 cm ?
Klopt!
De eis is dat er minstens twee slaapplaatsen moeten zijn waarbij geen gebruik mag worden gemaakt van de voorstoelen (bestuurder en bijrijder). Als je bovenin in hefdak of hoogdak twee slaapplaatsen hebt is het probleem opgelost en kan je voor de overige slaapplaatsen de voorstoelen wel gebruiken.
We willen inderdaad ofwel een bovenbed erbij maken, ofwel de mogelijkheid inbouwen om het bed aan de achterkant te verlengen waardoor je aan de 180cm zonder de voorstoelen. In de praktijk zullen we dat dan zelden gebruiken. Weten jullie ook of en welke eisen er aan dat bed zitten? Ik bedoel: mogen we bijvoorbeeld een plank aan de achterkant van het bed neerleggen, daar ons topmatras overheen leggen en is dat dan voldoende?
Welk wv? Wv1 of wv2 op het kenteken?
WV1. Geen standaard plek voor gordels dus helaas. Maar volgens Atrion is dat geen belemmering om ze alsnog in te laten bouwen.

Ik zal ook even een draad aanmaken voor de gehele ombouw van de bus. Af en toe komen er nog weer nieuwe vragen op waar jullie wellicht ervaring mee hebben. Dus erg waardevol om hier te kunnen stellen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door Hanz »

MaartenB schreef: 21 dec 2018, 13:42 We willen inderdaad ofwel een bovenbed erbij maken, ofwel de mogelijkheid inbouwen om het bed aan de achterkant te verlengen waardoor je aan de 180cm zonder de voorstoelen. In de praktijk zullen we dat dan zelden gebruiken. Weten jullie ook of en welke eisen er aan dat bed zitten? Ik bedoel: mogen we bijvoorbeeld een plank aan de achterkant van het bed neerleggen, daar ons topmatras overheen leggen en is dat dan voldoende?
Uit het eerder genoemde topic over de eisen aan een camper:
De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
° bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
° bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed

Hier is je creativiteit praktisch onbegrensd, zolang het maar (geloofwaardige, dus geen luchtbedden, stretchers o.i.d.) slaapplaatsen oplevert van de aangegeven afmetingen.


Een plank achter de bank om het bed te verlengen vind je in elke Westfalia California, dat is dus inderdaad een geaccepteerde oplossing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Theo S
Berichten: 108
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: Extra zitplekken van Scopema RIB Neptune 60

Bericht door Theo S »

Hallo,
ik heb een Scopema RIB Altaitr zit slaapbank 3 peroons gekeurd.
Ook de fabrikant Schnierle in duitsland heeft zulke banken en stoelen.
Plaats reactie