Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stopcontact nabij omvormer werkt niet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Honoria
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2018, 17:27

Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door Honoria »

Hallo, nieuw op dit forum. Ik ben Debbie aka Honoria. Rijdt een T4 california coach uit 95. Streven is eens in de maand eropuit met onze bus en dat lukt aardig :yes
Via het lezen van dit forum denk ik dat de omvormer stuk is gegaan en heb dus een nieuwe gekocht die ik vandaag wilde inbouwen. Alle stekkers, zo logisch mogelijk, aangesloten en nu krijg ik vanuit het stopcontact onder de koelkast geen stroom. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? de zekeringen naast het keukenblokje zijn oke. Alvast dank! Groetjes Debbie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door Snautzer »

Hoi Debbie. Als het ervoor wel werkte is de kans groot dat je het toch verkeerd hebt aangesloten. Heb je het via een schema gedaan of zelf wat verzonnen ?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Hoi Debbie, wat heb je precies vervangen? Standaard zit er in de California geen omvormer. Het enige standaard stopcontact zit tussen het gasfornuis en de bestuurdersstoel en die doet het alleen als je aan de walstroom hangt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Honoria
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2018, 17:27

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door Honoria »

Dank voor de reacties, fijn! Ik heb een batterieladegerat van fraron gekocht. Ik denk dat er een soortgelijk iets zat en dat het stopcontact het dus niet deed ipv de omvormer. de 6 polige stekker past alleen het blauwe snoertje wat aan de ladegerat zit. Ik heb gelezen dat deze enkel voor het stekker symbooltje is. De 6 polige stekker die " van de camper is" zitten een rode en een bruine draad, deze heb ik, mbv een kroonsteentje, op de ladegerat aangesloten op de plus en min. Kan het zijn dat deze stekker het alleen doet als hij aan de walstroonm hangt bedenk ik me nu? Alvast weer bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Het stopcontact wat standaard in een California zit doet het inderdaad alleen als je aan de 220V walstroom hangt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Honoria
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2018, 17:27

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door Honoria »

Gelukt! Het lag inderdaad aan de walstroom. Het ging om het stopcontact onder de koelkast, niet naast het keukenblok. Omvormer/lader aangesloten en het werkt! Dank voor de heldere ingevingen :nuts kan ons kacheltje weer lekker branden.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Standaard zit er onder de koelkast geen stopcontact.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Stopcontact nabij omvormer werkt niet

Bericht door HenkK »

De Fraron lader levert 20Amp. Deze moet je rechtstreeks met de bijgeleverde bedrading aansluiten op je accu.

Het met een kroonsteentje op de bedrading van de plus en min van de 6 polige stekker aansluiten is beslist onjuist. Deze bedrading is niet geschikt voor de 20 Amp van de Fraron.

Verder ben ik geïnteresseerd in je oude Westfalia lader.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie