Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door J vd Pal »

In de herfst en witer is het ook leuk in een California. Vorig jaar herfst in de Ardennen geweest met mijn jongste dochter en in januari met beide dochters naar de sneeuw in de Ardennen.

Die lader hebben wij en die bevalt prima. Als je hem wilt gebruiken met de huishiudaccu heb je niig wel een verloopje nodig van de kleine bosch stekker naar de standaard aansteker stekker.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

Leuk avontuur! stond je dan op een camping, of was je zelfvoorzienend?

Wat bedoel je met een verloopje? in de wand zit toch een aansluiting vergelijkbaar met een sigarettenaansteker?
(en zo nee, wat zoek ik dan precies op Aliexpress? dan bestel ik 'm gelijk mee)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door J vd Pal »

Twee keer zelfvoorzienend, voor een weekendje gaat dat prima.

Standaard zit er een kleine din stekker voor 12 Volt in een California. Deze stekkers kunnen meer stroom verwerken en zijn technisch beter dan standaard aansteker aansluitingen maar helaas worden ze maatt zelden gebruikt in het buitenland. Bij Ali heb ik geen lader gevonden die een din aansluiting heeft dus heb ik daar een verloopkabel gekocht van din naar sigarettenaanteker aansluiting.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 13:12 Leuk avontuur! stond je dan op een camping, of was je zelfvoorzienend?

Wat bedoel je met een verloopje? in de wand zit toch een aansluiting vergelijkbaar met een sigarettenaansteker?
(en zo nee, wat zoek ik dan precies op Aliexpress? dan bestel ik 'm gelijk mee)
Dat flexibele snoer dat ik adviseerde heeft een stekker die in beide contacten past, met rode dopje erop in de ene en met rode dopje eraf in de andere.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 08:57
ik dacht overigens eerst dat je de omvormer van 12v naar 220v bedoelde. die zit er helaas niet in. bij het enkele wandcontact van 220v en de 12v aansluiting (achter de bestuurdersstoel) bungelen wel een rode en zwarte draad, dus hij is wel voorbereid volgens mij?
Al ontdekt waar die rode en zwarte draad voor dienen? Standaard horen die daar namelijk niet te bungelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Multivan Generation »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 12:34 Top, al die info die hier te vinden is. Maakt de uiteindelijke keuze een stuk beter te doen. En wachten op het voorjaar... misschien toch al eens eerder een keer uitproberen. Lekker mtb-en op een plek die we nog niet kennen, ergens de kroeg in en wat eten, terugkomen bij de camper... standkacheltje aan... ben benieuwd of het zo heerlijk is als het klinkt in de herfst/winter ;-)
We stonden bij Botrange..samen met Jasper en dochters..

Afbeelding

Lekker gewandeld, lol gehad en in de kroeg wat gegeten daar :knipoog

Voor een laptop op te laden heb ik wat eenvoudigers..
een DC-DC laptop charger.. Kan dan gewoon via de huishoud accu..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

Ah, dank voor de verduidelijking Hanz. Dus rood gaat in de wand, en het alie-ding plug ik in aan het andere uiteinde?

Die rode en zwarte draad die aan de wand naast het stopcontact en 12v aansluiting hangen waren volgens de verkoper verbonden met een omvormer, die er niet meer in zit. dus... alvast voorbereid zullen we maar zeggen?

@Jan: volgens mij heeft de onze geen roetfilter (?)
de standkachel deed het prima, werd vlot warm terwijl wij met koffie aan tafel zaten te bakkeleien of we het wel of niet zouden doen :kus
er zat ook een aparte ventilatie op voor achterin... dat had ik nog niet eerder gezien. in te schakelen op het dashboard naast de airco, en apart bedienbaar (harder/zachter, warmer/kouder) achterin boven de koelkast.

de onderhoudshistorie is bekend, vanaf de start in Duitsland (9 jaar daar, 9 jaar hier) tot in detail bijgehouden.
op het eind zijn de koppeling en waterpomp en distributie nog vervangen en heeft hij recent nog een beurt gehad, dus we kunnen tot de keuring (eind van de lente) hopelijk zonder probleempjes proefdraaien.

@peter: gave foto, vaste mooie herinneringen aan!
enne... eten in de kroeg... ik bedoelde inderdaad... eerst genieten, daarna zorgen over 'een bodem leggen' :lach
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Lutra »

Mooie bus! Gefeliciteerd met je aankoop.
Elektronica zou ik zeker laten reviseren. Onze lader plofte ooit 1 dag voor we op vakantie gingen. Gelukkig toen nog iemand gevonden die in het weekend een nieuwe kon en wilde plaatsen maar dan heb je stress en ben je meer geld kwijt.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 16:10 Ah, dank voor de verduidelijking Hanz. Dus rood gaat in de wand, en het alie-ding plug ik in aan het andere uiteinde?
Klopt, met of zonder rood dopje in een van de stroompunten, het andere eind is hetzelfde als een aanstekeraansluiting en daar past dus elk USB-verloopstuk (dat alie-ding) in dat geschikt is voor zo'n aanstekeraansluiting.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

Bedankt Hanz!

@lutra: da's ook een nachtmerrietje dan :ie .
ik ga contact zoeken met HenkK zodra we de camper hebben (aftellen, 't is al bijna donderdag :ikrij )
Laatst gewijzigd door dreezz op 12 nov 2018, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 12:34 Top, al die info die hier te vinden is. Maakt de uiteindelijke keuze een stuk beter te doen. En wachten op het voorjaar... misschien toch al eens eerder een keer uitproberen. Lekker mtb-en op een plek die we nog niet kennen, ergens de kroeg in en wat eten, terugkomen bij de camper... standkacheltje aan... ben benieuwd of het zo heerlijk is als het klinkt in de herfst/winter ;-)
Camperen in najaar en winter is goed te doen maar dan moet je wel iets doen aan isolatie van het hefdak, bijvoorbeeld een hefdaksjaal. Heel goed te doen om zelf te maken. Kijk maar eens hier op de site van Mickel Moen om inspiratie op te doen: https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html
Wij hebben zelf een sjaal gemaakt die ook aan de achterkant doorloopt en op een achterhoek met klittenband sluit in plaats van met een spin. Dat scheelt koude voeten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door brecht »

mooie bus!

Over de omvormer: ik heb een kleintje in de bus en ben er blij mee. Hier een link naar het topic wat ik er toen over startte:
viewtopic.php?f=23&t=57471&p=412718&hil ... on#p412600

En inderdaad: water koken etc wil ik toch niet op de HH accu's. Dit omvormertje voed onze babyfoon, en af en toe een laptop. En dat doet ie prima.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Multivan Generation »

dreezz schreef: 12 nov 2018, 10:40 @lutra: da's ook een nachtmerrietje dan :ie .
ik ga contact zoeken met HenkK zodra we de camper hebben (aftellen, 't is al bijna donderdag :ikrij )
Dat is nu net de reden waarom ik aangaf om het preventief,
wanneer het jou uit komt, om het te laten reviseren.

En je zult echt niet de eerste zijn waarbij er onderdelen door leeftijd de geest geven.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door WelkomBuiten »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 08:57 ik zou wel graag 220v via de huishoudaccu willen, dus dan moet ik nog een omvormer 220/12v kopen? het gaat me vooral om het laden van telefoons/tablets e.d.
Dan is een 'kleine' omvormer prima? heeft iemand tips?
Als je ook eens water wilt koken als je eens ergens zonder stroom staat... doen anderen dat? of kan dat qua stroomgebruik (of piekbelasting) helemaal niet? wat voor omvormer heb je dan nodig?
Gefeliciteerd met de bus! Daar ga je zeker plezier aan beleven. Ik werk vanuit de mijne. Laptop ging voorheen via netsnoer en omvormer. Die wordt wel erg heet. Nu eem 12v laadsnoer voor de laptop gekocht, dat werkt fijner (wel een verloopstekkerdoosje van kleine naar dikke 12v stekker). Water koken? Koffie zetten? Waterketeltje en bialetti op het fornuis. Ook aan walstroom, kostbare kastruimte gebruik ik liever voor een bierpul extra dan voor een waterkoker.
Plaats reactie