Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Beste lezers,

Mijn metingen van vandaag zo tussen 11:00 en 12:00 Eckero, Aland.

Buitentemperatuur in de schaduw en luwte. 27,8C
Onder het paneel in een kanaaltje van de poly carbonaatplaat: 45,3C
Op het paneel 42,8C
Op het hefdak: 42,4C

Laadstroom 3,31A

De zon stond schuin achter het paneel dus nog niet recht achter de bus. Dat kun je ook aan de opbrengst zien. Verder stond er een lekker windje. Dat is natuurlijk zeker van invloed. Later nog eens een meting zonder wind en de zon recht achter de bus. Maar dat moet een beetje treffen. Foto’s van de meting staan hier: http://mickelmoensljocht.blogspot.com/2 ... ing-1.html

Vanaf het eiland Vardo, Aland,
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 05 aug 2018, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Geert, deze temperaturen zijn inderdaad nog niet zo heel hoog, maar gezien de omstandigheid wel te verklaren. De kanaaltjes plaat kan het alleen maar beter maken, lijkt mij, qua temperatuurhuishouding dan strak op het dak.

Ben benieuwd hoe het met de temperaturen van jou paneel gaat Peter? Is ook een mooi uitgevoerd idee.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 01 aug 2018, 13:04 Ben benieuwd hoe het met de temperaturen van jou paneel gaat Peter? Is ook een mooi uitgevoerd idee.
Groeten, Walter
Dat weet ik niet en ik kan het niet vergelijken met jullie.
De reden is simpel.
Mijn accu's zijn dermate vol, dat er zowat niets bijgeladen kan worden,
met als gevolg dat er dus weinig productie nodig is, en dat het paneel dus bijna niet werkt.
Als het paneel bijna niet werkt, is er ook bijna geen warmte productie,
dus dan hebben metingen in mijn ogen ook geen zin.
Tijdens de vakantie was er dus behoorlijk stroomverbruik door licht, compressorkoelkast en laden van elektronica,
zodat er dagen van 600 - 630 Wh aan productie waren.
Ik had toen geen thermometer bij me, en toen liep dit ook nog niet..

Voor Harry, ook bij een lage spanning van 15-17 Volt wordt de huishoud accu gewoon geladen hoor.. (discussie op camperjam) :toppie
De MPPT omvormer boost het Amperage wat richting de accu's gaat nog iets naar boven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Peter,

Je heb gelijk. Voor een echte vergelijkbare meting moeten de omstandigheden ook echt het zelfde zijn. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, en wat waarschijnlijk heel moeilijk te bepalen is, welk percentage van de warmte in/op/onder je paneel wordt gecreëerd door het paneel zelf, en wat ontstaat door de aanstraling van de zon. En ook wat dan de invloed is van een glimmend of mat paneel.
Het is niet belangrijk, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gisteren weer thuis gekomen van een aantal weken werk op zee. Ik had wat dingen besteld voor ik weg ging dus bij thuiskomst pakjes uitpakken. We waren niet tevreden met het buiten kook tafeltje en de vervoersmethode van het door ons in gebruik zijnde benzinekooktoestel en de bijbehorende extra brandstof. Tijdje over nagedacht en wat lopen meten her en der, en toen maar besloten om een aluminiumkoffer van zarges te kopen. Vroeger bij gebruik van de caravan stond hij in de afgesloten disselbak en tijdens het latere tent kamperen in een dicht kratje in het ladesysteem in de auto en niet zoals nu onder je bed. Voor het transport van het kooktoestel en toebehoren is hij lucht/geur dicht en buiten is het een het prima als onderstel.
Buiten koken 1.jpg
Buiten koken 2.jpg
Buiten koken 3.jpg
Ook het opvouwbare oventje past nog in de koffer.
oventje.jpg
Ook zo een raamrubber gekocht voor de voorruit
rubber raamprofiel.jpg
En de aangekomen Bearlock stickertjes op de zijraampjes geplakt.
bear lock stikker.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Dat raamrubber en de extra deurrubbers ook geplaatst
Echter dat raamrubber zakt bij mij in de midden en op de zijkant naar beneden dus werkt niet echt.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Mickel Moen schreef: 31 jul 2018, 17:20
Vanaf het eiland Vardo, Aland,
Zo, dat is dus midden in de Oostzee.
Ging je door naar Finland Geert?
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Jazeker Sieds,

Eerst wat eilandhoppen. Hoofdeiland, Vardo, Kumlinge, Brändö. Daarna rondje zuid Finland. Verjaardag van mijn dochter gevierd op Hogsara (ook een eiland). Daarna nog op het prive eilandje van de schoonfamilie van mijn dochter. Niet met de bus, want daar is het te klein voor. Wel een prachtige hut om te overnachten. Vervolgens weer via Brändö terug. De zuidelijke route via Kokar had ook gekund, maar we zijn wat verliefd geworden op de camping op Brändö.

Åland is zeker een aanrader. Reizen in de archipelago tussen Zweden en Finland is een ervaring op zich. Alleen Åland telt al zo’n 26000 eilanden. Niet verder vertellen. :knipoog Geen Nederlander gezien, dus mooi zo laten. :gekte
De tel van het aantal boten en veren ben ik ondertussen kwijt.

Afbeelding

http://mickelmoencamperen.blogspot.com/ ... tugor.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Geweldig, goed idee Geert :knipoog
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Mooie reis Geert! Eilandhoppen met de camper, weer eens wat nieuws. Misschien ook wat voor in het Caribisch gebied :bifun
Mijn raamrubber blijft goed liggen zoals het bedoeld is Sieds, ik las ook dat bij iemand het cassisnummer werd bedekt, maar zo laag komt het rubber bij mij lang niet. Mischien dat door de jaren heen de positie van het dashboard wat veranderd of dat bij de eerste montage wat ruimte in de montage positie mogenlijk is.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag de tijd en zin gevonden om weer eens te klussen aan de bus. Ik had enige tijd geleden dakrelingen gekocht om het hefdak wat uit het zicht te krijgen. Omdat het hefdak in de goot in het dak van de bus valt kunnen de dakrelingen dus niet geplaats worden zoals het bedoelt is. Ik ben nu bezig met het maken van rvs beugels die de dakreling verder naar buiten plaatst zodat ze niet in de weg zitten voor het hefdak. Zeker nog niet klaar, maar al wel op de goede weg.
Dak zonder dakreling.jpg
Dak.jpg
plaatjes.jpg
beugeltje.jpg
dakreling.jpg
dakreling 2.jpg
Volgende keer verder.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Begin dit jaar een ongebruikte Bilstein B14 set overgenomen van een mede weetjeweller. Nu eindelijk de tijd om deze samen met, en bij, mijn garage buurman te plaatsen. Best wel een klus. Gelijk 4 nieuwe Michelin Cross climate banden gemonteerd. Morgen uitlijnen om rare slijtage te voorkomen. Na montage van het hefdak was de bus hoger dan 2 meter en ik wilde dus zo'n 4 cm omlaag, ook waren de oude vering en of de schokbrekers door het gebruik in een vorig leven erg slap geworden.
vering 1.jpg
vering 2.jpg
vering 3.jpg
vering 4.jpg
vering 5.jpg
verlaagd.jpg
Maar wat een verschil in rijden, super strak en niet meer overhellen in de bochten, heel blij mee!
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door dgio »

Mooi!! :ie :ie Staat super, is dit één van de betere setjes voor T5?
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Dgio,

Ik heb mijn kennis, met betrekking tot die vering, hier op het forum opgedaan. Als ik het moet geloven is dit het beste.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Zojuist terug van een nachtje kamperen in Oudemirdum. Gisteravond lekker gegeten bij de Nostalgie en daarna nog een paar drankjes in de bus, heerlijk uitgeslapen en weer naar huis. Een leuk uitje zo.
op de camping.jpg
Groeten,

Walter
Plaats reactie