Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Frankhekman
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2016, 08:47

Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door Frankhekman »

Hi,

Ik zou in ons mooie busje T4 aab 2.4 uit 1991 graag gasveren voor het hefdak willen inbouwen.

Ik kom de verschillende setjes tegen uiteenlopende van 140-260 euro.... met de verschillende krachten (350-450nw). Nu zit ik alleen met het volgende: op het dak liggen surfboarden. Zo rond de 30 kg (soms wel 40) en zou graag het het hefdak soms met boarden en al omhoog willen doen.

Is dan 450 Newton voldoende of moet ik opzoek gaan naar sterkere veren? Welke maat moet ik kan zoeken? En waar? Tips zijn welkom ;)

Groeten

Frank
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door chv »

Hou rekening met het feit dat hoe sterker de gasveren je dak omhoog duwen, destemeer kracht jij moet zetten om het dak weer in te trekken. En dat laatste is vaak als de surfborden nog niet weer op je dak zijn bevestigd, lijkt me.

Mvg,
Charles Vos
Laatst gewijzigd door chv op 18 nov 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door 8ze »

je zou een aluminium U-profiel van de juiste lengte over het dunne deel van de gasveer kunnen zetten om het extra gewicht op te vangen.
Er staat mij bij dat ik dat hier ergens als tip tegen kwam om de achterklep open te houden, zal allicht ook werken voor je hefdak.
Frankhekman
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2016, 08:47

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door Frankhekman »

chv schreef: 18 nov 2018, 12:43 Hou rekening met het feit dat hoe sterker de gasveren je dak omhoog duwen, destemeer kracht jij moet zetten om het dak weer in te trekken. En dat laatste is vaak als de surfborden nog niet weer op je dak zijn bevestigd, lijkt me.

Mvg,
Charles Vos
Thanks ja daar moet ik op letten maar ben 95 kg :nuts dus dat noet goed komen. Heb jij een idee welke kracht/Newton er normaal op gasveren zitten voor een hefdak?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door chv »

Ik zal gaan kijken of er iets op mijn gasveren staat.

Mvg
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door Hanz »

De officiële ombouwset van Westfalia heeft gasveren van 400N.
Knikbeugel wisselen voor gasveer.pdf
(145.66 KiB) 342 keer gedownload
De ombouwset van VWBusshop die veel gebruikt wordt bevat gasveren van 450N. Ik heb deze set ook toegepast en bevalt prima.
https://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlC ... 8010113025
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door Hanz »

8ze schreef: 18 nov 2018, 13:15 je zou een aluminium U-profiel van de juiste lengte over het dunne deel van de gasveer kunnen zetten om het extra gewicht op te vangen.
Er staat mij bij dat ik dat hier ergens als tip tegen kwam om de achterklep open te houden, zal allicht ook werken voor je hefdak.
Bij de standaard ombouwset werkt dit niet omdat er om het dunne deel een kunsstof beschermhuls zit zodat het vettige dunne deel niet tegen het tentdoek of het bed komt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sterkte gasveren Westfalia hefdak? Tips?

Bericht door Multivan Generation »

Denk ook even aan de sterkte van de constructie en met name de beugels voor de gasveren in het dak.
Je kunt niet zo maar de gasveren onbeperkt omwisselen voor zwaardere..
Zou toch lullig zijn als de bussen/draadhulsen in het dak uit het polyester scheuren. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie