Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring met 140Ah huishoud accu

vragen over de T4
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Raanan »

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een 140Ah accu?
Ik ben van plan om de dual purpose 140Ah te kopen van Varta.

Wij gebruiken rond de 60 ampere per dag. Ik heb ook al een 150 watt zonnepaneel met mppt regelaar.

Bedoeling is om een paar sagen zonder stroom uit te houden.

Hebben jullie ervaringen met een 140Ah accu?

Gr,
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Herman1945 »

L.S,
neem aan dat je daar plek voor hebt.
Neem aan dat "dual purpose" ook een beetje "semi tractie"of te wel "deep cycle" is.
Ben je er nog ? Wijsheid is een semi tractie te nemen,kan je totaal ontladen zonder acccuschade,beter niet totaal ontladen.
Kost wel wat meer. Je praat over 60 W(h) dagelijks verbruik neem ik aan,hoe meet je dat?
Je zegt een zonnepaneel van 150 Watt te hebben,dwz ruim 10 ampere laadstroom bij een lekker zonnetje ! Niet deze dagen !
Neem aan dat (in ieder geval bij mijn Westfalia) tijdens het lopen van de motor ook de huishoud accu wordt opgeladen.
Koop een keer een Multimeter,of beter nog een "vaste"Voltmeter,waar bij je altijd de rustspanning kan meten,na het laden.
Kan je ook een keer de laadspanning van de dynamo meten ,bij lopende motor, moet ruim 14 volt zijn.
Rustspanning na het laden moet ook rond de 13 volt zijn,bij een nieuwe accu hoger.
P.S, zet er een "hoofdstroom schakelaar" (massa) van een goed merk (Hella oid) voor alle zekerheid, is wel ff wat meer meer werk maar makkelijk met sleutelen en spanningsloos zetten. Maak wel allemaal goede en stevige (bij de plus,geisoleerde) verbindingen.
Plaats ook hier en daar wat"zwevende" zekeringen van de juiste waarde, succes. :nuts
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Raanan »

Dank je wel voor jouw advies!

Zoals ik het begrepen heb is de dual purpose hetzelfde als een semitractie accu.

Eerder wilde ik gaan voor een AGM (deep cycle) maar die zijn boven mijn budget.

Ik heb een Westfalia die inderdaad ook oplaadt als ik rij.
De accuspanning kan ik controleren via de boordcomputer of de laadregelaar van de zonnepanneel.

Nu zit ik zelfs te twijfelen om twee keer 90Ah accu te nemen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Houd je er rekening mee dat deze dual purpose NIET een gesloten accu is en dat je dus moet zorgen voor een goede afvoer van het gas dat bij het opladen kan ontstaan! Het gas dat kan ontstaan is een zeer explosief mengsel van waterstof en zuurstof en MOET worden afgevoerd om ontploffingen te voorkomen. Een standaard Westfalia heeft deze afvoer NIET want Westfalia gebruikt alleen Gel accu's en die zijn 100% gasdicht.

Heb je naast naar de prijs van de aankoop ook gekeken naar de levensduur? De Dual Purpose die jij wilt kopen heeft een levensduur van ca. 200 keer ontladen tot 50%, een agm van dezelfde leverancier 400 keer en een deep cycle agm van tot 800 keer https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/p ... -cycle-agm
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Raanan »

Dank je wel voor jouw reactie Jasper,

Goede aandachtspunten!
Ik heb inmiddels door een bericht op dit forum contact opgenomen met het bedrijf Accuweb. Daar heb ik uitvoerig advies gekregen en heb toch besloten om twee keer een Varta dual purper van 90Ah te kopen. Deze heb ik inmiddels geleverd gekregen.

De ruimte waarin de accu's moeten staan is niet geventileerd maar misschien kan ik daar wel voor zorgen.. Daar moet ik even naar kijken.

Verder heb ik begrepen dat deze accu's zo'n 300 keer kunnen ontladen tot 70% discharge.

Ik heb goede reviews gezien over dit bedrijf (ook via weetjewel) dus ga er vanuit dat ik niet verkeerd geadviseerd ben.

Ik zal ze wel nogmaals bellen om na te vragen over ventileren van explosieve gassen!

Nogmaals dank voor jouw bericht!
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Herman1945 »

Heeft "Accuweb"ook verteld dat je accu,s niet zonder meer parallel kan schakelen (aansluiten) . In het verleden zetten ze er diodebruggen tussen,tegen woordig heb je "smart relais" ! Neem aan dat je 12v accu,s bedoeld.
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Raanan »

Nee daar hebben we het niet over gehad...
Ik begin te denken dat ik de verkeerde accu's heb gekocht.

Ik kan ze nog retourneren. Zit binnen de twee weken bedenktijd en ze zijn nog ongebruikt.

Dan misschien toch voor een AGM 150Ah? Die kost wel weer 200 euro meer.

https://www.accuweb.nl/agm-accu-12-volt-150-ah.html

Wat zeggen jullie?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou 2 van deze nemen..

https://www.ebay.de/itm/Optima-BlueTop- ... Swqu9U9Zt2

Heb ze zelf ook en bevallen goed..
Je moet ze natuurlijk wel kwijt kunnen.. :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Snautzer »

jan2009 schreef: 28 nov 2018, 09:28
Herman1945 schreef: 27 nov 2018, 20:57 Heeft "Accuweb"ook verteld dat je accu,s niet zonder meer parallel kan schakelen (aansluiten) . In het verleden zetten ze er diodebruggen tussen,tegen woordig heb je "smart relais" ! Neem aan dat je 12v accu,s bedoeld.
Kanten
Heb je het nu over die twee Varta accu,s ??



Dat klopt voor geen meter wat je nu zegt!
Het gebruik van een smart relais als scheidingsrelais of diodebrug gaat over de koppeling met de startaccu.

Die twee Varta,s kan je gewoon parallel koppelen , en ik neem aan dat TS aangegeven heeft bij accuweb waar ze voor gebruikt gaan worden.
Zulke domme jongens zullen dat daar echt niet zijn .
Diodebrug en relais wordt aanbevolen bij accu s van verschillende capaciteit http://accuhandelbarneveld.nl/vanmidden ... u-montage/
isolatie relais als je lood/zuur accu en gel accu parallel wil zetten. ( zie leesvoer post)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Snautzer »

jan2009 schreef: 28 nov 2018, 11:07 Dat voorbeeld van camperforum is totaal iets anders.

Kan je dat uitleggen? Ik weet weinig van dit soort zaken maar leer graag.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Het voorbeeld van camper forum gaat over het parallel schakelen van verschillende accu's die verschillende functies hebben. In dit geval gaat het om het parallel schakelen van twee dezelfde accu's die één functie hebben namelijk huishoudaccu. Deze kunnen zonder enige extra aanpassing parallel worden geschakeld, sterker nog Westfalia deed niet anders. Zie ook http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... nKitWM.pdf
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Snautzer »

jan2009 schreef: 28 nov 2018, 11:38 Zoek het lekker zelf uit.
:zwaai

Jij doet toch voorkomen alsof je het beter weet.
Weer met je verkeerde voetje uit je mandje gerold? Nee was gewoon een vraag. Als ik iets niet weet dan vraag ik. Vrij normaal lijkt me dat.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door Snautzer »

J vd Pal schreef: 28 nov 2018, 11:43 Het voorbeeld van camper forum gaat over het parallel schakelen van verschillende accu's die verschillende functies hebben. In dit geval gaat het om het parallel schakelen van twee dezelfde accu's die één functie hebben namelijk huishoudaccu. Deze kunnen zonder enige extra aanpassing parallel worden geschakeld, sterker nog Westfalia deed niet anders. Zie ook http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... nKitWM.pdf
Dank maar die batterijen worden toch opgeladen door de motor? Daar zit toch dan wat tussen of zie ik dat verkeerd? Ik dacht dat het zo zat .
Zonder dat scheidings gebeuren zou je toch ellende krijgen. Bij de westie zal dat wel geregeld zijn denk ik, gaat mij om het principe.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ervaring met 140Ah huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Door de motor of door de lader en inderdaad met een scheidingsrelais, bijvoorbeeld zoals in dit voorbeeld https://mickelmoen.blogspot.com/#!/2013 ... latie.html

MAAR daar ging het in dit geval niet over. TS stelde een vraag over het vervangen van zijn huishoudaccu en gaf aan twee dezelfde accu's gekocht te hebben om parallel geschakeld te gebruiken als huishoudaccu. Toen kwam er een hoop informatie die geen antwoord gaf op zijn vraag en alleen maar voor verwarring zorgde.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie