Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokkende toerentallen

vragen over de T4
Plaats reactie
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Schokkende toerentallen

Bericht door Noorfalia »

Ons busje (1992 AAB) heeft sinds een maandje een nieuw nukje: De toerenteller schokt.

Zo tussen de twee- en drieduizend toeren blijft de naald steeds een beetje 'plakken' en beweegt met schokjes van +/- 100 toeren.
Optrekken of afremmen maakt niet uit; schokt allebei de kanten op.
Bij lagere en hogere toeren beweegt de naald wel geleidelijk.
Motor koud of warm maakt niet uit.
Bus rijdt verder hartstikke soepel; ook van het schokkerig rijden bij lage toerentallen waar de 2.4 D om bekend schijnt te staan hebben we geen last (meer).

Iemand een idee?
Het is op zich niet zo erg, maar ik vraag me af of het niet de voorbode is van compleet falen van de toerenteller.
De tellerunit moet er binnenkort toch al uit om de lampjes te vervangen; er brandt er nu zo te zien nog maar één van de drie en dat is een beetje al te sfeervol.
Het zou mooi zijn als ik de toerenteller dan ook meteen kan fixen. Of moet ik het bij de dynamo zoeken (D+)? Of ergens in de bedrading?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door Beckontheroad »

Kan me voorstellen dat er een tandwiel aan het verslijten is.
Heb nog een klokkenhuis van een 95 AAB.
Als je denkt er iets aan te hebben, had wel storing op koelvloeistof lampje.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door Noorfalia »

Thx, ik houd het in gedachten.
Maar volgens mij is het enige mechanische aan de toerenteller het naaldje en zit er verder geen tandwiel in.

Ik zag trouwens vanmorgen dat bij constante snelheid en dus gelijkblijvende toeren de naald ook geregeld heen weer weer springt. Doet me toch aan iets elektrisch denken.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door Hanz »

Volgens T4-wiki komt bij jouw motor het signaal voor de toerenteller van de dynamo. Op deze pagina zie je waar de aansluiting zit. Misschien even nakijken of daar goed contact wordt gemaakt. https://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine Naar beneden scrollen tot het kopje 'Elektrische Anschlüsse'.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door thomas b »

inderdaad zit je toerenteller op de dynamo...laatst begon de toerenteller bij mijn bus ook te stotteren. Totdat de auto niet meer wilde starten: Nieuwe dynamo: bus start weer en de torenteller stottert niet meer....
Bereid je voor!
Thomas :werkaanT4
één, twee, drie (T) vier's
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door Noorfalia »

Dank. :toppie

Dynamo en/of de W-aansluiting is dan denk ik de eerste verdachte.

Binnenkort maar weer eens onder de bus kruipen...

:werkaanT4
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door RobS »

De toerenteller is een simpele puls-interval meter. Bij een elektrisch gebrek (vuile contacten, draadbreuk etc) valt het ding gewoon (tijdelijk) uit, maar is er geen logisch verband met toerental. De chip in de tellerunit idem. (condensator als integrator met een puls-reset. doet het / doet het niet) Dat het slechts bij één bepaald toerental optreed is een beetje verdacht en kan verklaard worden met beginnende stick-slip op de v-snaar. Dat hoor je niet direct. Hoe voelt de mechanische spanning op de v-snaar naar de dynamo?
Laatst gewijzigd door RobS op 21 nov 2018, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door Olaf »

Bij een 2,4d zit de waterpomp niet op de zelfde snaar als de dynamo maar word door de distributie riem aangedreven.
Controleer even de aansluiting van het w contact op de dynamo, is dacht ik een blauwe draad. Is deze goed dan ben ik bang dat je aan een dynamo revisie zit.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Opgelost: Schokkende toerentallen

Bericht door Noorfalia »

Het was een kleinigheid gelukkig: De connector van het W-contact op de dynamo zat een beetje los aan de draad.
Nieuw stekkertje eraan geknepen en nu beweegt de naald van de toerenteller weer vloeiend zonder stotteren.

Nogmaals dank voor de hints en tips :toppie
Laatst gewijzigd door Noorfalia op 25 nov 2018, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schokkende toerentallen

Bericht door Hanz »

Mooi dat het inderdaad deze kleinigheid was.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie