Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Kapote temperatuursensor in de kachel of de gloeiplug heeft zijn beste tijd gehad.
Printplaat kapot of geen brandstofniveau bekent.
In mijn vorige auto deed de webasto ook niks als het tank lampje branden van een lege tank. Was ook een canbus kachel.

Uitlezen zal je een betere indicatie geven.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Ja precies, dus dan waarschijnlijk toch probleem dat hij nu nog niet op CAN-bus is aangesloten..?
Wel vreemd dat de kachel verder wel probeert op te starten en dat het volgens de Webasto-vertegenwoordiger ook zou moeten werken...

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Is het koelwatersysteem wel vrij van luchtbel(len) Hugo?
Wat jij aangeeft had ik namelijk ook dat de kachel aanslaat en gelijk weer uit gaat, bleek dat de kachel te heet werd door een luchtbel in het koelwater systeem en deze uit veiligheid dan weer stopt.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

ktmkrik schreef: 04 nov 2018, 07:45 Is het koelwatersysteem wel vrij van luchtbel(len) Hugo?
Wat jij aangeeft had ik namelijk ook dat de kachel aanslaat en gelijk weer uit gaat, bleek dat de kachel te heet werd door een luchtbel in het koelwater systeem en deze uit veiligheid dan weer stopt.
Ik ben er vrij zeker van dat de zaak goed ontlucht is. Ik heb de 2 leidingen naar de kachel geheel gevuld (rustig erin gegoten zodat eventuele lucht kon ontsnappen, eerst de laagste leiding, daarna de bovenste) en daarna ook alweer ruim 1000km gereden met de kachel aan, dus eventuele lucht zal inmiddels wel ontsnapt zijn.

Daarnaast komt de kachel er helemaal nog niet aan toe om te ontbranden (immers geen brandstoftoevoer). Uit de uitlaat komt alleen koude lucht (via de luchtaanzuiging die wel prima werkt). Via de service documentatie lees ik wel dat de brandstofpomp pas na 30 seconden wordt gestart, waarschijnlijk sluit de kachel vlak voor dat moment al af...

Dus “oververhitting” lijkt me in dit geval echt uitgesloten.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Als de lucht er dan niet uit is komt die er idd nooit meer uit.
Denk dat je het dan in de ontsteking moet gaan zoeken.
In die link van Peter is ook een werkplaatshandboek te vinden wellicht dat je daar eens in moet duiken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

ktmkrik schreef: 05 nov 2018, 19:03 In die link van Peter is ook een werkplaatshandboek te vinden wellicht dat je daar eens in moet duiken.
Precies. Daarin staat ook de verschillende foutcodes uitgelegd.
Het is trouwens ook niet handig om een zuheizer die voorzien is van can bus, om die can bus dan maar even niet aan te sluiten.. anders had je de mogelijkheid gehad om hem via de OBD stekker uit te lezen..en eventueel de opstart sequentie te zien en de kachel te resetten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Zo we zijn weer een paar weekjes verder en ik kan weer een update geven: alles werkt nu zoals het moet. :yes

Daarbij moet ik nog wel enkele kanttekeningen plaatsen...
Het 'probleem' met de niet werkende vloeistofverwarmer bleek eigenlijk erg simpel op te lossen. Ik heb de kachel via W-bus eerst eens met een zelf gefabriceerd adapter uitgelezen met behulp van de Thermo Test software van Webasto. Hieruit kwam 1 foutmelding naar voren: 'customer specific fault 49'. Blijkbaar geeft deze fout aan dat de kachel geen geldig CAN-bus signaal ontvangt (logisch want deze bedrading had ik in eerste instantie nog niet aangesloten). Aangezien de vertegenwoordiger van Webasto Nederland mij had verzekerd dat de kachel altijd via W-bus is te starten (ook zonder CAN-bus), was ik er vanuit gegaan dat er een storing in de kachel moest zitten.

Ik heb vervolgens de kachel verbonden met de CAN-bus draden die onder de passagiersbank naar de stuurunit van de centrale deurvergrendeling lopen. Enkel dat feit bleek de oplossing te zijn, zonder ook maar iets te programmeren met VCDS werkt de kachel nu naar behoren. De kachel start netjes met behulp van het klokje en toen het gisteren koud was buiten (4 graden) merkte ik dat de kachel ook als bijverwarmer dienst deed.
Dat laatste had ik eerlijk gezegd niet verwacht, zonder eerst de kachel te laten programmeren... Blijkbaar is dat dus niet noodzakelijk.

Het enige wat ik op dit moment nog niet zeker weet, is of de motor ook verwarmd wordt. Voor zover ik heb kunnen vaststellen zit er in mijn auto een N279 klep. Ik heb de kachel afgelopen weekend wel eventjes laten lopen en zag toen de koelvloeistoftemperatuur van de motor wel oplopen, echter tijdens de test was de motor niet volledig koud (circa 50 graden, metertje kwam misschien nèt in beweging). Na enkele minuten liep de temperatuur met uitgeschakelde motor op richting de 70 graden, prima dus. Maar het zou kunnen dat die klep boven de 50 graden bijvoorbeeld sowieso al open staat en bij koude motor niet... Dat zal ik van de week eens wat beter testen. Anders moet ik die klep nog zien te omzeilen (desnoods maar de stekker er uit trekken, zag hierover ook al een bijdrage via een Duits forum).


Met de andere kachel, de AirTop 3500 luchtverwarmer is het verhaal ook een beetje anders gelopen. Ik had hierop de juiste aansluitingen gemaakt, maar kreeg deze met geen mogelijkheid aan de praat met de universele Webasto draaiknop. Ik heb hier in het voortraject blijkbaar een inschattingsfout gemaakt, want met wat uitzoekwerk kwam ik er achter dat de VW versie alleen met een zéér specifiek klokje van VW te bedienen valt. Aangezien wij met de auto over 3 weken naar Lapland willen reizen (daar hebben we beide kachels dus hard nodig) begon de tijd nu toch wel een beetje te dringen en heb ik voor de makkelijke oplossing gekozen: ik heb een andere originele Webasto AirTop 3500 (tweedehands) gekocht. Deze heeft dus niet de VW-specifieke printplaat en kan dus gewoon met een simpele draaiknop worden bediend. De montagebeugel kon ik natuurlijk wel mooi van de andere kachel gebruiken, evenals de kabelboom, dus installatie was erg eenvoudig. Dit gedeelte is nu dus ook afgerond en werkt helemaal naar behoren!
Voor de luchtverwarmer heb ik in de passagiersbank 2 gaten gemaakt en de luchtslang vanaf de kachel met een Y-stuk verdeeld. 1 slang gaat naar de voorkant van de bank en is afgesloten met een variabel instelbaar roostertje om de cabine te kunnen verwarmen. De andere slang gaat naar achteren en zit met een zelfde variabel roostertje in het tussenschot naar de laadruimte, om de laadruimte (waar wij gaan slapen) te verwarmen. De bediening van de kachel is ook weggewerkt in een zijpaneel van de laadruimte.

Als jullie willen zal ik later nog enkele foto's van het afgewerkte geheel plaatsen.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Bij mijn vorige auto werd het koelwater ook zo’n 60a 70 graden door de standkachel. En ook de bijverwarmer functie werkte, maar alleen als het buiten kouder als 5 graden was.
Die N279 klep zou via de canbus gestuurt moeten worden.
Mooi dat alles werkt. Blijft gewoon een top optie in de koudere dagen per jaar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Moraal van het verhaal: sluit bij een kachel die bedoeld is om te integreren in het can bus circuit, de can bus draden dus gewoon netjes aan..

Het can bus circuit detecteert nu wel een onbekende stuurmodule, dus ik zou hem nog wel even netjes aanmelden bij de can gateway.

Fijn dat je er warmpjes bij kunt zitten..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Achteraf praten is altijd makkelijk hè, zeker als je op het verkeerde been bent gezet. :knipoog
Hopelijk kan een volgende persoon die zo'n kachel later wil inbouwen er nog iets van leren.
Het can bus circuit detecteert nu wel een onbekende stuurmodule, dus ik zou hem nog wel even netjes aanmelden bij de can gateway.
Wat is precies het nadeel op het moment dat dat nog niet gebeurd is? Krijg je alleen een mogelijke fout bij het uitlezen via de OBD-poort en is dat dan alles? Aangezien alles nu wel naar behoren werkt en ik zelf toch die poort niet kan uitlezen vind ik dat niet zo spannend om eerlijk te zijn...
Tenzij er daadwerkelijk een technisch nadeel is natuurlijk.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

malightcommander schreef: 26 nov 2018, 16:11 Achteraf praten is altijd makkelijk hè
Grappenmaker..
Ik heb op pagina 1 hierover al geschreven :zwaai

Dat je kachel werkt is mooi, maar als je het echt netjes wilt doen, dan meldt je hem nog aan bij de gateway.
Hoe je dat doet heb ik ook al geschreven.
Je kunt dan eventueel wat settings aanpassen en fouten uitlezen.

Je zou dit eventueel ook met OBDeleven kunnen doen icm een mobieltje.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

malightcommander schreef: 26 nov 2018, 11:17 Zo we zijn weer een paar weekjes verder en ik kan weer een update geven: alles werkt nu zoals het moet. :yes

Daarbij moet ik nog wel enkele kanttekeningen plaatsen...
Het 'probleem' met de niet werkende vloeistofverwarmer bleek eigenlijk erg simpel op te lossen. Ik heb de kachel via W-bus eerst eens met een zelf gefabriceerd adapter uitgelezen met behulp van de Thermo Test software van Webasto. Hieruit kwam 1 foutmelding naar voren: 'customer specific fault 49'. Blijkbaar geeft deze fout aan dat de kachel geen geldig CAN-bus signaal ontvangt (logisch want deze bedrading had ik in eerste instantie nog niet aangesloten). Aangezien de vertegenwoordiger van Webasto Nederland mij had verzekerd dat de kachel altijd via W-bus is te starten (ook zonder CAN-bus), was ik er vanuit gegaan dat er een storing in de kachel moest zitten.

Ik heb vervolgens de kachel verbonden met de CAN-bus draden die onder de passagiersbank naar de stuurunit van de centrale deurvergrendeling lopen. Enkel dat feit bleek de oplossing te zijn, zonder ook maar iets te programmeren met VCDS werkt de kachel nu naar behoren. De kachel start netjes met behulp van het klokje en toen het gisteren koud was buiten (4 graden) merkte ik dat de kachel ook als bijverwarmer dienst deed.
Dat laatste had ik eerlijk gezegd niet verwacht, zonder eerst de kachel te laten programmeren... Blijkbaar is dat dus niet noodzakelijk.

Het enige wat ik op dit moment nog niet zeker weet, is of de motor ook verwarmd wordt. Voor zover ik heb kunnen vaststellen zit er in mijn auto een N279 klep. Ik heb de kachel afgelopen weekend wel eventjes laten lopen en zag toen de koelvloeistoftemperatuur van de motor wel oplopen, echter tijdens de test was de motor niet volledig koud (circa 50 graden, metertje kwam misschien nèt in beweging). Na enkele minuten liep de temperatuur met uitgeschakelde motor op richting de 70 graden, prima dus. Maar het zou kunnen dat die klep boven de 50 graden bijvoorbeeld sowieso al open staat en bij koude motor niet... Dat zal ik van de week eens wat beter testen. Anders moet ik die klep nog zien te omzeilen (desnoods maar de stekker er uit trekken, zag hierover ook al een bijdrage via een Duits forum).


Met de andere kachel, de AirTop 3500 luchtverwarmer is het verhaal ook een beetje anders gelopen. Ik had hierop de juiste aansluitingen gemaakt, maar kreeg deze met geen mogelijkheid aan de praat met de universele Webasto draaiknop. Ik heb hier in het voortraject blijkbaar een inschattingsfout gemaakt, want met wat uitzoekwerk kwam ik er achter dat de VW versie alleen met een zéér specifiek klokje van VW te bedienen valt. Aangezien wij met de auto over 3 weken naar Lapland willen reizen (daar hebben we beide kachels dus hard nodig) begon de tijd nu toch wel een beetje te dringen en heb ik voor de makkelijke oplossing gekozen: ik heb een andere originele Webasto AirTop 3500 (tweedehands) gekocht. Deze heeft dus niet de VW-specifieke printplaat en kan dus gewoon met een simpele draaiknop worden bediend. De montagebeugel kon ik natuurlijk wel mooi van de andere kachel gebruiken, evenals de kabelboom, dus installatie was erg eenvoudig. Dit gedeelte is nu dus ook afgerond en werkt helemaal naar behoren!
Voor de luchtverwarmer heb ik in de passagiersbank 2 gaten gemaakt en de luchtslang vanaf de kachel met een Y-stuk verdeeld. 1 slang gaat naar de voorkant van de bank en is afgesloten met een variabel instelbaar roostertje om de cabine te kunnen verwarmen. De andere slang gaat naar achteren en zit met een zelfde variabel roostertje in het tussenschot naar de laadruimte, om de laadruimte (waar wij gaan slapen) te verwarmen. De bediening van de kachel is ook weggewerkt in een zijpaneel van de laadruimte.

Als jullie willen zal ik later nog enkele foto's van het afgewerkte geheel plaatsen.

Groeten Hugo
Super dat het gelukt is, zo zie je maar weer als je wil lukt met een beetje moeite veel en heb je er ook nog eens veel plezier van.
Alvast een fijne vakantie gewenst!!
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Multivan Generation schreef: 26 nov 2018, 19:10 Je zou dit eventueel ook met OBDeleven kunnen doen icm een mobieltje.
Dat lijkt voor €65 (pro versie) inderdaad een redelijk voordelige optie te zijn momenteel. Ga ik eens verder onderzoeken, bedankt voor de tip!

Verder nog een vraagje aan de bezitters van een af-fabriek gemonteerde bijverwarmer: als ik een wat langere rit maak (ik rij dagelijks 1,5 tot 2 uur enkele reis naar mijn werk) dan hoor ik bij aankomst op bestemming en na afschakelen van de motor de bijverwarmer nablazen (nog circa 20 seconden). Ik concludeer daaruit dat hij tijdens die rit als bijverwarmer heeft gefungeerd (als de motor draait kan ik de kachel zelf niet horen). Hij zou echter, wanneer de koelvloeistoftemperatuur voldoende is gestegen, automatisch moeten stoppen met verwarmen, klopt het dan dat hij aan het einde van zo'n lange rit alsnog nablaast? En dat hij dus wel op tijd gestopt is met verwarmen?
De vraag is dus: doet een af-fabriek bijverwarmer dit ook?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Als de koelvloeistof temperatuur zakt tijdens een rit(komt onder de 65 graden dacht ik), bijvoorbeeld in een file, dan kan de zuheizer bij springen,
om de gewone kachel bij te staan.
Hiervoor is er nog wel een andere voorwaarde in het geding en dat is de buiten temperatuur. Als die beneden de 5 graden is, dan kan de zuheizer bijspringen.
Dus ja het kan dat hij nog even na blaast.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie