Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Ted gaat elektrisch!

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Hellowa! :zwaai

Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin Maaike en ik onze eigen Ted opgehaald bij Multicampers in Wageningen. Ted is een hele mooie en hele rooie T4 California Coach 2.4D uit 1995 en in prachtige staat. De komende weken gaan we Ted nog vaak uitlaten voor hij in de winterstalling gaat :knipoog

Maaike en ik houden allebei ontzettend van kamperen en van onze toffe planeet. Om zo goed mogelijk voor die laatste te zorgen, proberen we onze voetafdruk erop zo goed mogelijk te verkleinen. Dat heeft er in elk geval toe geleid dat we hebben besloten veel minder vlees te eten maar ook om niet meer te vliegen (totdat dit duurzaam kan). En wat is er dan leuker om te doen dan te kamperen! Na een modderstroom door onze tent vorig jaar waar de buren in hun gave T5 geen last van hadden, waren we na een kleine rondleiding door hun camper om: wij wilden er ook zo 1! :jump

Nu Ted voor onze voordeur staat begint het bij mij toch weer te kriebelen: diesel is natuurlijk ook niet echt duurzaam... Omdat ik zelf werkzaam ben bij EVConsult en advies geef over elektrisch vervoer, lijkt het mij een prachtig project om onze Ted met een elektromotor uit te rusten! Rondsnuffelen op dit forum leert dat hier nog niet veel over bekend is, gelukkig heb ik vanuit mijn werk en op internet wel al wat hoopvolle berichten gezien dus ik heb er alle vertrouwen in dat het ons gaat lukken! :sjaal

Op dit moment ben ik me goed aan het oriënteren en werk ik aan een concept website als eerste visitekaartje, daarmee ga ik graag de eerste gesprekken voeren met mensen die hier verstand van hebben of dit eerder hebben gedaan. En, niet minder belangrijk, mensen die ons ook financieel een zetje in de rug zouden willen geven om dit mogelijk te maken. Want wat zou het gaaf zijn als we onze camperbusjes zo een nieuw leven kunnen geven zodat ze nog veel langer ons straatbeeld kunnen sieren! :driveT4

Mochten mensen op dit forum hier goeie ideeën of tips voor hebben dan hoor ik dat natuurlijk supergraag! Mijn eerste indrukken van dit forum zijn in elk geval geweldig, ik zie enorm veel kennis gedeeld worden en handige mensen voorbij komen :knipoog

Heel graag hou ik jullie ook op de hoogte van mijn project, het idee is ook om al mijn ervaringen met zoveel mogelijk mensen te delen zodat we uiteindelijk zoveel mogelijk campers een nieuw leven kunnen geven!

Alvast kei bedankt voor jullie hulp, jullie horen nog van mij :knipoog

Cheers, Pjotr :proost

VW Ted
VW Ted
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Snautzer »

Geen vw maar Volvo deze meneer is bezig zijn auto op elec te laten rijden. Kijk maar eens even voor de inspiratie https://www.oudevolvo.nl/ev-combi/
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door chv »

Hallo Pjotr,

Een electro krachtbron in onze busjes zou natuurlijk fantastisch zijn. Ik las volgens mij een jaar geleden in een autoblad over een bedrijf dat o.a. een jaguar XJS van een elektrische motor had voorzien. Maar dat bedrijf ken je waarschijnlijk zelf ook wel.
Hoe dan ook: we houden je in de gaten want voor diesels is nog maar een korte toekomst te verwachten. En het idee dat dan al die busjes op de schroothoop zouden moeten is niet te verteren.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos

PS aardig kleurtje die bus van je, maar geen Tornado Rot, zo te zien :lach
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door odorf »

Mooi streven!

Misschien eens gaan praten met Leen de Bodt.

Hij heeft een tijdje geleden 2CV’s omgebouwd naar electrisch.
Dat zijn geen bussen, maar hij heeft veel kennis in huis.
En zit ook nog een beetje in de buurt. (Bij Gouda)

http://www.zevparts.com

Succes! En houd ons op de hoogte! :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Gretschi »

Kan alleen maar zeggen geen :toppie maar TOP :yes

Groetjes
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door odorf »

Overigens is het misschien ook een goed idee om ondertussen eens te kijken hoe alle kastjes, vloer, bed etc. vervangen kunnen worden door een lichter alternatief. Iedere kilo lichter is toename van actieradius, of besparing op kosten van accucellen.

Optie:
Als je ondertussen verantwoord op vakantie wilt kun je ook CO2 certificaten kopen.
Doen de overheid, energiebedrijven en industrie tenslotte ook. :goodidea

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Snautzer »

Vooraf wel de rdw bellen of een auto die particulier naar stroom wordt verbouwd op de weg mag en wat je daarvoor aan papieren etc nodig hebt. Ik heb ooit eens geinformeerd voor wat betreft ombouw naar aardgas maar dat gaat niet lukken.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Noorfalia »

Gokje: Ted = T.E.D. = T4 Electric Drive?

Of is het gewoon toeval?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door bvddobb »

Geweldig!

Er is een Frans stel dat een T3 Syncro zelf heeft voorzien van Tesla technologie, en daar nu mee op wereldtour zijn. Zij hebben een uitgebreid YouTube-kanaal, en daarop ook een serie vlogs van hoe zij het gedaan hebben,

Een filmpje van hun kanaal dat e.e.a. samenvat onder deze link;
De serie van bouwvlogs onder deze link.

Misschien kun je er een paar ideeën uit halen!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 21 nov 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Wow dank jullie wel allemaal! Mooie berichten en goeie tips, dit voelt al meteen alsof ik hiervoor op de goeie plek ben :proost

Om gelijk even te reageren:

@Snautzer en odorf; goeie tips van oudevolvo.nl en zevparts.com, die zet ik op m'n gesprekslijstje, net als de RDW (gelukkig is het eerder gedaan en zijn er ook al omgebouwde voertuigen goedgekeurd, campers is dan nog ff de vraag) :toppie

@chv; ik heb inmiddels een flinke lijst aan projecten en mogelijke (kennis)partners inderdaad, maar elke tip blijft welkom! En helaas geen Tornado Rot inderdaad, maar als er sponsors op Ted komen sluit ik niet uit dat er een ander kleurtje op komt :lach

@jan2009; bedankt voor de link naar New Electric, mijn plan is om de garage van NL Electric (hun broertje) te vragen om me te helpen met de ombouw :toppie

@bvddobb; heel toevallig! Dat stel vond ik toevallig gisterochtend bij wat online onderzoek en hun plan is inderdaad heel gaaf! Fun fact, Remi logeert in 1 van de filmpjes in Utrecht, bij ons in de straat! :nuts ) Maar deze linkjes had ik nog niet zo gevonden, dus die staan nu tussen m'n Favorieten om later te bekijken, gracias! :toppie

Ook slim om naar het gewicht van de bus zelf te kijken (thanks odorf), het liefst zou ik willen aantonen dat deze (onze) bussen goed genoeg zijn om elektrisch een flinke actieradius mee te halen. Maar als dat niet kan en als het budget te krap wordt voor een fatsoenlijke actieradius (>200km) dan is dat zeker het overwegen waard!

@Noorfalia; klopt precies, haha! Ted vinden mijn vriendin en ik sowieso een gave naam sinds Ted van Multicampers ons aan deze beauty heeft geholpen, maar het is tegelijk ook een Transporter Electric Drivetrain :jumpklap
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door bvddobb »

VWTed schreef: 21 nov 2018, 20:38 @bvddobb; heel toevallig! Dat stel vond ik toevallig gisterochtend bij wat online onderzoek en hun plan is inderdaad heel gaaf! Fun fact, Remi logeert in 1 van de filmpjes in Utrecht, bij ons in de straat! :nuts )
Ja, dat klopt! Ze hebben hem hier geholpen met het inregelen van zijn spanningsregelaar voor de motor, iets wat hij zelf niet voor elkaar kreeg. Wij komen ook uit Utrecht, dus dit was ons ook al opgevallen :knipoog ).
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door RoelandZ »

Heb je gisteren de aflevering van weelerdealers gezien?

In het voorstukje hebben ze stukje gereden met een elektrisch vw t1/t2 en daarna hebben ze een Maserati omgebouwd naar elektrisch, ombouw koste 17.500 dollar
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Teet »

Hoi Pjotr,

Leuk dat jullie het echt gaan doen! (TED) Ik wil zoiets ook al jaren, zijhet dat het plan van een Audi A2 naar een motor, naar een fiets (die is er gekomen) en toen naar een busje veranderde. :bifun Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen en ga ze zeker volgen.

Groet en succes!
Teet
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

RoelandZ schreef: 23 nov 2018, 18:16 Heb je gisteren de aflevering van weelerdealers gezien?

In het voorstukje hebben ze stukje gereden met een elektrisch vw t1/t2 en daarna hebben ze een Maserati omgebouwd naar elektrisch, ombouw koste 17.500 dollar
Ha RoelandZ, goeie tip!

Zelf ben ik dit weekend gestart met de eerste doorrekeningen, resultaten hiervan komen ook op de project-website die ik hier zal noemen als hij online staat.

De aflevering heb ik niet gezien maar ga ik deze week terugkijken, en dat klinkt in elk geval als een mooie richtprijs :knipoog
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Teet schreef: 24 nov 2018, 20:06 Ik wil zoiets ook al jaren, zijhet dat het plan van een Audi A2 naar een motor, naar een fiets (die is er gekomen) en toen naar een busje veranderde. :bifun

Groet en succes!
Teet
Haha dat klinkt goed Teet, zijn de plannen met het busje nog wel actueel? Sowieso deel ik graag m'n ervaringen en tips met Ted met je, maar als je zelf tips hebt hou ik me zeer warm aanbevolen :toppie
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Plaats reactie