Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstofpomp / poelie probleem.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Brandstofpomp / poelie probleem.
Goedendag,
Gisteren maakte m'n T4 TDI 2.5 65KW AJT een tikkend geluid, kon het niet goed horen wat precies, radio stond hard, klonk in ieder geval niet echt ernstig als metaal op metaal.
De auto direct stil gezet, contact uit en opnieuw starten, motor sloeg heel even aan maar had totaal geen kracht en sloeg na een paar seconden weer uit.
Na een kleine controle leken beide riemen nog in orde, maar voor de zekerheid de ANWB erbij gehaald.
De poelie vd brandstofpomp zat los en de riem zat er nog op geklemd.
De riem losgehaald, de poelie schoongemaakt en weer vast gezet.
Er leken wat merktekens op te staan en daarmee geprobeerd de pomp op tijd te zetten, wat helaas niet is gelukt.
Daarna de auto naar de garage gesleept.
Vandaag aan het eind vd dag is de garagist er nog mee bezig geweest, heeft m op tijd gezet, maar de motor sloeg helaas niet aan.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Bedankt alvast voor het meedenken
Gisteren maakte m'n T4 TDI 2.5 65KW AJT een tikkend geluid, kon het niet goed horen wat precies, radio stond hard, klonk in ieder geval niet echt ernstig als metaal op metaal.
De auto direct stil gezet, contact uit en opnieuw starten, motor sloeg heel even aan maar had totaal geen kracht en sloeg na een paar seconden weer uit.
Na een kleine controle leken beide riemen nog in orde, maar voor de zekerheid de ANWB erbij gehaald.
De poelie vd brandstofpomp zat los en de riem zat er nog op geklemd.
De riem losgehaald, de poelie schoongemaakt en weer vast gezet.
Er leken wat merktekens op te staan en daarmee geprobeerd de pomp op tijd te zetten, wat helaas niet is gelukt.
Daarna de auto naar de garage gesleept.
Vandaag aan het eind vd dag is de garagist er nog mee bezig geweest, heeft m op tijd gezet, maar de motor sloeg helaas niet aan.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Bedankt alvast voor het meedenken
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Timing correct zetten bij een 2.5tdi kan alleen correct met de laptop eraan , is dat zo gebeurd of is de timing alleen op het zicht "correct" gezet ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Ik heb zelf een paar jaar terug een probleem gehad met een versprongen brandstofpompriem. Tijd bezig geweest om hem statisch weer op tijd te krijgen, maar aanslaan ho maar.
Totdat ik de tip kreeg om het vliegwiel een halve tand voorbij het BDP te zetten en de brandstofpomp gelijk met de kerf op de steun. Tikken lopen en kon hem eindelijk met de computer dynamisch stellen.
Misschien heb je er wat aan.
Totdat ik de tip kreeg om het vliegwiel een halve tand voorbij het BDP te zetten en de brandstofpomp gelijk met de kerf op de steun. Tikken lopen en kon hem eindelijk met de computer dynamisch stellen.
Misschien heb je er wat aan.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
inderdaad , is bekend 'probleem' bij de TDIPeter73 schreef: ↑04 dec 2018, 13:31 Ik heb zelf een paar jaar terug een probleem gehad met een versprongen brandstofpompriem. Tijd bezig geweest om hem statisch weer op tijd te krijgen, maar aanslaan ho maar.
Totdat ik de tip kreeg om het vliegwiel een halve tand voorbij het BDP te zetten en de brandstofpomp gelijk met de kerf op de steun. Tikken lopen en kon hem eindelijk met de computer dynamisch stellen.
Misschien heb je er wat aan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
De brandstofpomp is op tijd gezet, maar de motor slaat helaas niet aan.
Volgens een brandstofpomp reparateur kan het zijn dat de poelie is losgegaan vanwege het ontbreken van een contragewicht.
Daar gaan we nog naar kijken om evt te voorkomen dat de poelie nogmaals los komt.
Mocht een pomp vastslaan, dan blijft die vastzitten, wat niet het geval is, dus dat kunnen we dan ook uitsluiten.
Iemand tips om uit te vogelen waar het probleem kan zitten?
Volgens een brandstofpomp reparateur kan het zijn dat de poelie is losgegaan vanwege het ontbreken van een contragewicht.
Daar gaan we nog naar kijken om evt te voorkomen dat de poelie nogmaals los komt.
Mocht een pomp vastslaan, dan blijft die vastzitten, wat niet het geval is, dus dat kunnen we dan ook uitsluiten.
Iemand tips om uit te vogelen waar het probleem kan zitten?
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Wanneer is voor het laatst de brandstofriem, de spanrol en omlooprol vervangen?
Dan is het nu het moment om dat te doen..
Eerst concentreren op de distributie riem aan de bijrijderszijde. Met de hand ronddraaien en kijken na iedere 360 graden of het nog steeds op het merkteken blijft staan. Dit een keer of 3 doen.
Blijft dit goed, dan de brandstofpomp fixeren op het merkteken plus een halve tand verder(kijken hiervoor naar merkteken in versnellingsbakgat naar de vertanding).
Daarna de voorste spanrol plaatsen en de achterste zo plaatsen dat die in het midden van het verstelbereik staat, zodat je hem nog kunt verstellen naar vroeger, richting schutboard, en later richting voorzijde.
Zorg voor een opgeladen accu en dan proberen.
Vergeet niet de blokkering van de brandstofpomp weer er uit te halen !
Groeten Peter
Dan is het nu het moment om dat te doen..
Eerst concentreren op de distributie riem aan de bijrijderszijde. Met de hand ronddraaien en kijken na iedere 360 graden of het nog steeds op het merkteken blijft staan. Dit een keer of 3 doen.
Blijft dit goed, dan de brandstofpomp fixeren op het merkteken plus een halve tand verder(kijken hiervoor naar merkteken in versnellingsbakgat naar de vertanding).
Daarna de voorste spanrol plaatsen en de achterste zo plaatsen dat die in het midden van het verstelbereik staat, zodat je hem nog kunt verstellen naar vroeger, richting schutboard, en later richting voorzijde.
Zorg voor een opgeladen accu en dan proberen.
Vergeet niet de blokkering van de brandstofpomp weer er uit te halen !
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Vandaag er nog mee bezig geweest, maar helaas.
Nieuwe riem erop.
Nogmaals de brandstofpomp op tijd gezet, ook een tand ervoor en een tand erna.
Uit alle 5 de leidingen komt diesel.
We kregen m zo niet gestart.
Met wat remmenreiniger in de inlaat, liep de motor wel ;-)
Iemand nog een ingeving waar we naar kunnen kijken?
Bedankt zover
Nieuwe riem erop.
Nogmaals de brandstofpomp op tijd gezet, ook een tand ervoor en een tand erna.
Uit alle 5 de leidingen komt diesel.
We kregen m zo niet gestart.
Met wat remmenreiniger in de inlaat, liep de motor wel ;-)
Iemand nog een ingeving waar we naar kunnen kijken?
Bedankt zover
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Ik kreeg hem laatst ook niet aan het starten, heb dmv de nokkenasbout iedere keer los te draaien en de poelie een tikje te verdraaien en weer vast te zetten het probleem kunnen verhelpen, daarna met vagcom perfect op tijd gezet met de spanner
Ik denk dat het de 23ste poging was die succes boekte.
Ik denk dat het de 23ste poging was die succes boekte.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
- arjanzevenaar
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Als je 100% zeker ben dat de pomp goed staat kan het niet aanslaan nog liggen aan andere zaken. Transponder in de sleutel nog goed ? Nokkenassensor niet defect ? Deze storingen worden wel weergegeven in VAG COM.
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Multivan Generation schreef: ↑06 dec 2018, 21:33 Blijft dit goed, dan de brandstofpomp fixeren op het merkteken plus een halve tand verder(kijken hiervoor naar merkteken in versnellingsbakgat naar de vertanding).
Zie het verschil in de quotes..BosscheBol schreef: ↑08 dec 2018, 16:14 Nogmaals de brandstofpomp op tijd gezet, ook een tand ervoor en een tand erna.
Uit alle 5 de leidingen komt diesel.
We kregen m zo niet gestart.
Met wat remmenreiniger in de inlaat, liep de motor wel ;-)
Iemand nog een ingeving waar we naar kunnen kijken?
Bedankt zover
En ja het komt zo nauw/precies..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Vag Com hebben we helaas niet voorhanden, er zitten nog wel wat tips bij om 1 en ander te kunnen uitsluiten.
Misschien goed om toch nog eens duiken in het (wat preciezer) op tijd zetten.
Ik ga zelfs een beetje twijfelen aan de beschrijving die we hebben voor het op tijd zetten, die is afkomstig van een onderelenleverancier.
Weet iemand of er online 1 te vinden is, om te kijken of daar nog verschillen in zitten.
Misschien goed om toch nog eens duiken in het (wat preciezer) op tijd zetten.
Ik ga zelfs een beetje twijfelen aan de beschrijving die we hebben voor het op tijd zetten, die is afkomstig van een onderelenleverancier.
Weet iemand of er online 1 te vinden is, om te kijken of daar nog verschillen in zitten.
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Brand het gloeispiraaltje nog wel bij contact aanzetten?
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Dank voor de tips.
Thanx, vd week ff vergelijken.
Ja die doet het
vd week proberen met de reservesleutel
Re: Brandstofpomp / poelie probleem.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM