Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bandenmaat (nog maar eens...)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door pixie »

ben zelf dus op zoek naar winterbanden en bij het zoeken op het forum vind ik de bomen door het bos …..

goed mijn voorkeur ging dus naar de michelin agilis gewoon op stalen velg in mijn geval.
https://www.autobandenmarkt.be/product/ ... 5/R-274926

ipv van 195/70/15 dacht ik aan 205/65/15 voor meer grip aangezien ik een 2.5 benzine rijd en qua rolweerstand geen bang moet hebben.
alleen lees ik dat sommige op 16er rijden
maar mag dit wel? in mijn deur staat volgende:
bandenmaat T4.jpg
One life, live it !
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Sjoerds »

Een bredere band heeft niet meer grip, dat is totale nonsens. De marges waarin bandenfabrikanten mogen produceren, zorgen er trouwens voor dat de 195 van het ene merk net zo breed is als de 205 van het andere merk. Als dat jouw beweegreden is dan moet je het maar heel snel vergeten.

En ja je mag zeker met 16 inch rijden. Ik heb zelf bijvoorbeeld 215/60 R16C eronder. Voornamelijk omdat ik deze 16 inch velgen mooi vond...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Pascal-141 »

pixie schreef: 02 dec 2018, 01:57 ben zelf dus op zoek naar winterbanden en bij het zoeken op het forum vind ik de bomen door het bos …..

goed mijn voorkeur ging dus naar de michelin agilis gewoon op stalen velg in mijn geval.
https://www.autobandenmarkt.be/product/ ... 5/R-274926

ipv van 195/70/15 dacht ik aan 205/65/15 voor meer grip aangezien ik een 2.5 benzine rijd en qua rolweerstand geen bang moet hebben.
alleen lees ik dat sommige op 16er rijden
maar mag dit wel? in mijn deur staat volgende:
bandenmaat T4.jpg
195/70R15 is de "bestelwagenband" , in 205/65R15 heb je ook meer keuze aan banden met een "sportiever" profiel , meer de personenwagenbanden (ook met ruim voldoende laadvermogen) en deze banden bieden meer rijcomfort , maar ook betere grip op de weg , dan die harde bestelwagenbanden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Erdem50 »

Sjoerds schreef: 02 dec 2018, 09:50 Een bredere band heeft niet meer grip, dat is totale nonsens. De marges waarin bandenfabrikanten mogen produceren, zorgen er trouwens voor dat de 195 van het ene merk net zo breed is als de 205 van het andere merk. Als dat jouw beweegreden is dan moet je het maar heel snel vergeten.

En ja je mag zeker met 16 inch rijden. Ik heb zelf bijvoorbeeld 215/60 R16C eronder. Voornamelijk omdat ik deze 16 inch velgen mooi vond...
Hier moet ik even op inhaken.

Mbt de breedte. Het loopvlak, dus het deel wat daadwerkelijk de weg raakt is wel degelijk verschillend bij een bredere band. Waar wel veel verschil inzit bij de merken is de wang van de band en het deel waar de wang overgaat in het loopvlak.

Ik heb een aantal flink verlaagde personenauto’s en dan merk je goed het verschil tussen dezelfde bandenmaat van andere merken. De ene raakt dan met inveren net wel en de anders juist net niet de wielkastrand.

En nog even goed opletten, de topicstarter heeft het over 15inch en niet 16inch! Uiteraard kan 16 inch ook wel, alleen opletten als je bus verlaagd is. Officieel zat 16 inch onder de zwaardere modellen, dus de V6 en de 151pk tdi. Deze hebben andere zijschermen aan de voorkant met iets meer ruimte.

Algemeen advies bij een winterband is om juist smaller te gaan dan je zomerband. Dit heeft te maken met oppervlaktedruk. Een smallere band heeft meer druk per mm3 zodat het als het ware beter door sneeuw en water ‘snijd’.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Sjoerds »

Erdem, druk (per cm2) verandert niet hoor. Het gewicht van de bus blijft toch hetzelfde? Alleen de 'footprint' verandert iets van vorm, maar het contactvlak blijft in vierkante centimeters altijd gelijk uiteraard, bij dezelfde bandenspanning. Er wordt vaak iets geroepen over 'oppervlaktedruk' maar dat is niet eens een bestaande term...

Maar nogmaals, bij een bus ga je het verschil tussen 195 en 205 breed never nooit merken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Multivan Generation »

@topicstarter.
Ik zou je 205-65-15 adviseren.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Hanz »

Sjoerds schreef: 03 dec 2018, 10:09 Erdem, druk (per cm2) verandert niet hoor. Het gewicht van de bus blijft toch hetzelfde? Alleen de 'footprint' verandert iets van vorm, maar het contactvlak blijft in vierkante centimeters altijd gelijk uiteraard, bij dezelfde bandenspanning. Er wordt vaak iets geroepen over 'oppervlaktedruk' maar dat is niet eens een bestaande term...

Maar nogmaals, bij een bus ga je het verschil tussen 195 en 205 breed never nooit merken.
Het gewicht van de bus blijft hetzelfde; klopt
Het contactvlak blijft in vierkante centimeters gelijk; klopt niet. De band is smaller dus het contactvlak is smaller en telt dus minder vierkante centimeters. Niet voor niets hebben racewagens heel brede banden omdat daardoor het contactoppervlak extra groot wordt en dus ook de grip (op een droge weg) beter.
Omdat hetzelfde gewicht over minder vierkante cm wordt verdeeld is de druk op het wegdek (oppervlaktedruk) per vierkante cm groter en sneeuw en water worden dus met meer kracht weggeduwd.
Dat je het verschil tussen 195 en 205 niet zult merken daar ben ik het wel mee eens. Het scheelt maar 5% in contactoppervlak en wat druk per cm2 betreft is dat bij een bus ongeveer het verschil tussen wel of geen bijrijder. Ik heb als zomerbanden 225 en winterbanden 215, allebei Continental, en merk op een droge weg geen verschil in rijgedrag.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Sjoerds »

Hanz schreef: 03 dec 2018, 14:32

Het gewicht van de bus blijft hetzelfde; klopt
Het contactvlak blijft in vierkante centimeters gelijk; klopt niet. De band is smaller dus het contactvlak is smaller en telt dus minder vierkante centimeters. Niet voor niets hebben racewagens heel brede banden omdat daardoor het contactoppervlak extra groot wordt en dus ook de grip (op een droge weg) beter.
Geloof me, ik heb bij autobandenfabrikanten gewerkt, in een technische functie, ik weet waar ik het over heb....
Contactoppervlakte blijft 100% gelijk, alleen verandert de vorm. Je kunt het contactoppervlak uiteraard wel vergroten door de bandenspanning te laten zakken, maar met gelijke bandenspanning en gewicht blijft contactoppervlakte altijd hetzelfde.
Maar goed, we dwalen af. Het verschil tussen 195 en 205 breed gaat niemand in de praktijk iets van merken onder een bus, daar is iedereen het wel over eens, lijkt me.

Afbeelding
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door arjanzevenaar »

Op zoek naar winterbanden dus. Ik heb nu deze eronder liggen. GT Radial Maxmiler WT2.
20181120_193147.jpg

https://www.promobil.de/zubehoertest/wi ... ohnmobile/

Vallen qua prijs zeer gunstig uit en volgens de test zijn ze zeer goed.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door jones »

Op Marktplaats en Marketplace komt ook nog weleens iets moois voorbij voor een leuke prijs.
Ik had vorige week een set 16 inch stalen velgen voor t4 met 2 nieuwe fulda winterbanden en 2 50% fulda winterbanden voor maar 35 euro.
Totaal, niet per stuk
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door J vd Pal »

Dat is zeker mazzel hebben! Helaas net gemist, ik zoek nog een vergelijkbare set.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door pixie »

ok... echte kenner hier pricies.

jammer dat ik het nu pas lees want heb gisteren een setje op de kop kunnen tikken voor een belachelijke prijs ...
alleen gaat het hier over 205/55/16. Splinternieuwe stalen velgen en splinternieuwe dunlop sp winter banden (met de stickers er nog op)
EN zaten zelfs nog originele VW wieldeksels bij ....

nu heb ik bang dat het profiel te laag is ... nuja kga ze eens monteren en kijken hoe het voelt.
Alleen ben ik een kerst-trip door Denemarken, zweden naar noorwegen aan het plannen dus ... zou toch deftig moeten zijn.


alvast bedankt voor jullie info !!!!
One life, live it !
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door J vd Pal »

Qua omtrek is die band 3,5% kleiner, 1930mm tegen 2000 mm bij een 195/70/15. Kan niet zoveel kwaad, motor maakt wat meer toeren.

Waar ik mij wel zorgen om zou maken is of de velgen en banden wel voldoende sterk zijn voor een T4. Wat is het draagvermogen van de banden? Zijn het wel velgen voor een T4 of zijn ze eigenlijk voor een Golf. Er zit nogal wat verschil in qua gewicht.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Pascal-141 »

pixie schreef: 04 dec 2018, 12:54 ok... echte kenner hier pricies.

jammer dat ik het nu pas lees want heb gisteren een setje op de kop kunnen tikken voor een belachelijke prijs ...
alleen gaat het hier over 205/55/16. Splinternieuwe stalen velgen en splinternieuwe dunlop sp winter banden (met de stickers er nog op)
EN zaten zelfs nog originele VW wieldeksels bij ....

nu heb ik bang dat het profiel te laag is ... nuja kga ze eens monteren en kijken hoe het voelt.
Alleen ben ik een kerst-trip door Denemarken, zweden naar noorwegen aan het plannen dus ... zou toch deftig moeten zijn.


alvast bedankt voor jullie info !!!!
205/55R16 is te klein voor een T4 (je zou dan 225/55R16 moeten hebben ) (of 225/60R16 in het geval van een 151PK versie)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: bandenmaat (nog maar eens...)

Bericht door Sjoerds »

Volledig eens met Pascal, daar heb je niks aan voor een T4. Dat is een setje van een Golf of Passat geweest waarschijnlijk.
Zelfs als het de Extra Load uitvoering is (94) zijn ze nog veel te licht (en klein) voor een T4.

Niet doen, dat is vragen om problemen!
Plaats reactie