Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn Kombi //Stealthy// camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door Björn Kombi »

Mijn VW Kombi is een prima busje om met een aantal mensen op pad te gaan en erg handig om - met de banken eruit - als bestelbus te gebruiken. Maar helemaal leuk wordt het als het busje ook als "camper" te gebruiken is. Ik heb een aantal keer "echte campers" gehuurd en weet wat ik fijn vind aan een camper, maar ook wat ik niet fijn vind aan een camper. Om kort te gaan, alle luxe van een complete keuken met grote koelkast, ruime zithoek met grote tafel, toilet en wastafel en douche, standairco en -verwarming, tv met schotel en nog veel meer is heerlijk! Maar, acht meter is gewoon erg lang en met een hoogte van meer dan drie meter pas je niet overal onderdoor. Op onze laatste reis heeft een overhangende tak een kras gemaakt op het strakke aluminium plaatwerk net boven de luifel en zo waren we bij thuiskomst bijna €900,- kwijt aan schadeherstel. Op zoek dus naar een buscamper.

Buscampers zijn er genoeg, maar naarmate de vakantie weer langer voorbij was werd de begeerte om zo'n ding te bezitten steeds minder groot. Op een paar weken per jaar na doe ik niet zoveel met zo'n ding. En toen.. Toen kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van iemand die een keukensetje met een bed-ombouwset te koop had. Ik ben me gaan verdiepen in zulke sets en al snel bleek dat er best wat aanbod is, kant en klaar. Want een handige klusser ben ik niet. En dit was het aangewezen excuus om mijn Peugeot Partner, die ik gebruikte om van en naar werk te rijden in te ruilen voor een Transporter! Alleen maar meer ruimte om spullen te vervoeren, als Kombi de mogelijkheid om met meer personen in één auto op stap te gaan (ik drink toch niet) én incidenteel op pad met een "camper".

Ik wil mijn eten kunnen koken, met vieren kunnen slapen, tv kunnen kijken (geeft mij een immens gevoel van luxe) en overal kunnen komen. Dus ik heb wat keuzes gemaakt. Sowieso een Transporter, sowieso een T5. En natuurlijk airco, een achterklep en lange wielbasis. Tadellos hoeft niet - takken zullen krassen en kinderen zullen deuken - maar van binnen en van buiten netjes is een must. Kleur zilver of wit; niet persé het mooist maar wel een stuk minder warm in de zon. De set van VanESSE (of eigenlijk de Macbox van Minicampers) met 35 liter compressor koelkast en slaapmodule. Een ruime daktent. Huishoudaccu en walstroom. Al deze aanpassingen zo onopvallend mogelijk, des te minder kans op diefstal en inbraak.

De basis..
Bijlagen
Zwarte bumpers, lwb.
Zwarte bumpers, lwb.
Weinig pk’s, geen radio
Weinig pk’s, geen radio
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Stap 1.

Bericht door Björn Kombi »

De bumpers wit gemaakt. Een perfect uitgevoerde klus door de beste autospuiter die ik ken, Henk van Automotocolour in Volkel NB.
Witte bumpers, zwarte spiegelkappen
Witte bumpers, zwarte spiegelkappen
Ik heb de spiegelkappen hoogglans zwart laten spuiten. Vind ik mooi..

De bovenste grille heb ik vervangen door een glanzende met chroomstrips.
- Transporter T5 Kombi lwb
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door _alain_ »

[*]Al deze aanpassingen zo onopvallend mogelijk, des te minder kans op diefstal en inbraak.[*]

Dan zou ik ook geen foto's plaatsen met leesbaar kenteken :proost
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door ArieV »

Leuk project.
Vind je profiel foto met daktent ook interessant. Is een kombi die wij thuis ook eens willen gaan proberen.
Succes en ben benieuwd naar het eind resultaat. :toppie
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Stap 2.

Bericht door Björn Kombi »

Kenteken zichtbaar.. Zal het zo’n vaart lopen?

Die daktent! We zijn met vieren, we hebben twee jonge kinderen. Zij vinden het heel leuk om bovenop de auto te slapen. Samen met het bed ín de bus hebben we allemaal een comfortabele slaapplek. De tent klapt lekker snel en gemakkelijk in, biedt veel ruimte, ligt betrekkelijk lekker. Bovenop de auto droogt de tent heel snel als het heeft geregend. Als je vaak op een andere plek staat is het helemaal ideaal dat de tent niet vies wordt of nat van het gras. Scheelt een heleboel poetsen als je ‘s morgens weer weg gaat.
Ik wil nog wel een oplossing vinden voor het dekzeil. Hoewel het niet heel lang duurt om het zeil aan te brengen, denk ik dat dat gemakkelijker moet kunnen.
Mijn tent is 180 x 210cm, gekocht in Babberich. Wordt nu uitverkocht voor +/- €900,- (zie Marktplaats) !
Aangezien ik geen dakrails wil, gebruiken we een dakdragerset.
Bijlagen
De trapjes zijn telescopisch..
De trapjes zijn telescopisch..
..en zijn tevens de steunen.
..en zijn tevens de steunen.
180x210 cm.
180x210 cm.
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Stap 3.

Bericht door Björn Kombi »

Er zat geen fatsoenlijke autoradio in. Natuurlijk wilde ik een originele Volkswagen radio, gewoon omdat die het mooist in het interieur past. Nieuw wel erg prijzig, gebruikt vond ik niet wat ik wilde.

Dus opnieuw oriënteren. Ik wilde DAB+, Apple CarPlay, goed geluid - als het even kan zonder extra versterker - en duidelijk beeld bij invallend zonlicht. Vooral dat laatste is echt een ding in de Transporter.

Het is een Pioneer AVH Z5100DAB geworden. Goed ontspiegeld en gewoon heel mooi: strak en eenvoudig. De autoradio is gemonteerd door “De Tunnel” uit Nijmegen. Zij hebben door henzelf geïmporteerde speakers in het dashboard en de deuren ingebouwd. En een heleboel demping en isolatiemateriaal geplaatst in die deuren. Dat maakt verschil. Het resultaat is goed! Ik mis geen versterker, hooguit mis ik soms een subwoofer.
F2EE6D15-1C1E-4856-B301-B6014D322800.jpeg
Overigens hebben zij ook een achteruitrijcamera geplaatst. Die werkt geweldig - werkt zodra de achteruit wordt ingelegd, ook als de processor van de radio nog aan het opstarten is! - maar is niet mooi geplaatst. Er zijn heel wat Weetjewel-ers die dat veel mooier hebben gedaan.

Overigens heb ik in dezelfde week de trekhaak laten monteren.
E96DAC4A-26F6-4ED2-A853-47AF9C823F1C.jpeg
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Stap 4.

Bericht door Björn Kombi »

Als je zelf niet handig bent, ben je afhankelijk van derden voor de inrichting van je bus. In mijn zoektocht naar een bed en keukentje kwam ik telkens weer uit bij de oplossing van VanESSA. Deze firma levert voor oa de Transporter precies dat wat ik zocht: een stevig, betrekkelijk gemakkelijk uitneembaar, keukenblokje met een slaapmodule. Ik heb gekozen voor het iets dikkere matras. Ik heb deze module laten leveren en installeren door Minicamper uit Soest. Prima, snel en probleemloos. De set heet daar overigens Mac Box.
Matras uit vier delen, ong 140x195cm
Matras uit vier delen, ong 140x195cm
Met de lades gesloten. Redelijk wat bergruimte..
Met de lades gesloten. Redelijk wat bergruimte..
Compressor koelkast, besteklade, gasstelletje
Compressor koelkast, besteklade, gasstelletje
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Stap 5.

Bericht door Björn Kombi »

Pk’s en nm’s kopen! Ik heb gekozen voor Tunex. Een collega had al een goede ervaring met hen, dat maakt kiezen gemakkelijk! Ik ging voor “stage 2” wat een vermogen van 140 pk moet opleveren. De 85 pk motor uit mijn T5 is een gedowntunede 140 pk motor (is mij verteld, heb ik voor waar aangenomen), moet-ie dus kunnen hebben.

Daar aangekomen uiteindelijk toch gekozen voor 175 pk en 400 nm ipv 350. Stage 3 noemen ze het. Ik ben geen hardrijder, die 400 nm spraken mij wel aan.
Ik ben een jongetje, meer is beter.

Ik heb er geen spijt van; het is nu nog steeds geen racebus, maar de auto rijdt soepel en behoorlijk zuinig.
Hard genoeg.
Hard genoeg.
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door bemeall »

Mooie bus, leuk om te volgen ter inspiratie!

Kan het zijn dat ik 'm vandaag gespot heb, omgeving Nijmegen? :vraagteken
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Regio Nijmegen..

Bericht door Björn Kombi »

Ik werk in Malden, dus regelmatig in en om Nijmegen. Goed gespot!
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door bemeall »

Malden was het inderdaad, ik was bij de praxis voor wat materiaal voor mijn bus. Deze heeft wat gelijkenissen met je bus, vandaar dat het me opviel :lach
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door hugopoley »

Mooie bus! En ook al leuke updates aan gedaan. :toppie

Bevalt je radio nog steeds goed? Ik ben namelijk ook aan het rond kijken voor een andere alleen heb ik werkelijk nog geen idee welke...
Gebruikersavatar
Björn Kombi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2018, 21:56

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door Björn Kombi »

@ bemeall
Bij die Praxis kom ik vaak. Onze bussen hebben wel wat van elkaar weg inderdaad!

@ hugopoley
Thanks. De radio bevalt goed, de dab+ plakantenne tegen de voorruit is een uitkomst. Ontvangst is prima. Nu nog draadloos Apple CarPlay.. Zoals gezegd vind ik het geleverde vermogen zonder versterkers prima. Ik mis wellicht een subwoofer.

De GPS en kaarten module is behoorlijk prijzig en heb ik daarom niet genomen. Met CarPlay (via het draadje) kan ik immers navigeren met Waze of Kaarten van mijn mobiel. Helaas kan je bij beide programma’s niet de kaarten of de route downloaden. Bij een slecht mobiel netwerk kan je dus niet navigeren. In Nederland is dat nog geen probleem geweest, in Duitsland en Frankrijk wel! Ik heb nog niet besloten of ik toch voor de optionele module ga of voor mijn losse TomTom die ik nu niet gebruik..
- Transporter T5 Kombi lwb
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door hugopoley »

Bedankt voor je reactie, persoonlijk vindt ik het wel belangrijk dat de navigatie kaarten en GPS module er op zitten, ik gebruik hem hoofdzakelijk als navigatie als ik in het buitenland ben. Verder wil ik ook graag dat ik bijvoorbeeld spotify draadloos via mijn radio af kan spelen, ik heb nu een RNS 315 erin zitten en met een Iphone werkt dat goed maar met een Samsung niet...
Gebruikersavatar
who2018
Berichten: 119
Lid geworden op: 21 sep 2018, 15:39

Re: Mijn Kombi //Stealthy// camper

Bericht door who2018 »

Hugo,

Ik gebruik in mijn T4 een (chinese) android radio en gebruik "Here" voor de navigatie.
Ik weet niet of dat bij een Pioneer AVH Z5100DAB ook kan maar bij mij werkt het perfect.

Mooie bus trouwens!
M.vr.gr.
Willem.
24/09/2018 een T4 102pk TDI LWB uit 1997 aangeschaft met een Reimo inbouw en een Reimo klapdak.
Nu me eerst eens vertrouwd maken met de T4 (kom van een 2L CU T3 af met eigenbouw camper interieur).
Plaats reactie