@ pixie: Uit jouw vragen en reacties in dit draadje blijkt dat je nog weinig verstand hebt van banden en bandenmaten. Dit is niet rot bedoeld maar gewoon de constatering van een feit.
Als je van plan bent om zo’n 4000 km door winters Scandinavië te gaan toeren dan zou ik me toch eerst eens in deze materie verdiepen voordat je een willekeurig setje velgen en banden koopt en onder je bus gooit.
Even heel kort de basis. Op de band die standaard onder een T4 gemonteerd werd staat bijvoorbeeld: 195/70 R15
195 is de breedte van de band in mm
70 is de hoogte van de band als percentage van de breedte, in dit geval dus 70% van 195 = 136,5 mm
R is de opbouw van de band, in dit geval Radiaal
15 is de maat van de velg in inches waar de band omheen past. Je kan dus niet zomaar een 15 inch band ruilen voor een 16 inch zonder ook de velgen te vervangen.
Verder staat er op de band nog een getal (bv. 104) dat aangeeft hoeveel gewicht de band kan dragen. Op internet vind je genoeg tabellen waar je dit terug kan vinden (zoek maar even op ‘loadindex’). Rijden met banden met een te lage loadindex is riskant. Overigens heeft ook de velg een loadindex en die moet ook voldoende zijn voor het gewicht van je bus.
Tenslotte staat er nog een letter die aangeeft wat de maximum snelheid is waarbij de band gebruikt mag worden.
Dan heeft de band ook nog een omtrekmaat, de rolomtrek. Als je een nieuwe band monteert mag de rolomtrek niet teveel afwijken van de originele band. Als de afwijking te groot is dan klopt de aanwijzing van de kilometerteller niet meer en het kan gevolgen hebben voor de prestaties van de auto. Om de rolomtrek te berekenen vind je op internet ook voldoende rekentools, deze bijvoorbeeld:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Goede banden en velgen zijn belangrijk voor je eigen veiligheid maar in Scandinavië gelden ook strengere regels voor het gebruik van de juiste banden in de winter.