Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Vandaag even met het tentdoek bezig geweest. Hij is rondom heel alleen veel schimmel erin...

Met Hg schimmelreiniger en verdunde chloor aan de gang gegaan.

Volgende week nog maar eens herhalen of het doek demonteren en in een bak laten weken met chloor. :ie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Hanz »

RoelandZ schreef: 09 dec 2018, 14:10 Het is een gasfornuis of het origineel is weet ik niet, er staat een redelijk grote gasfles onder het fornuis. Kost wel aardig wat kastruimte. Het is wel een stuk voordeliger vullen als die wisselflessen die links achter in nieuwere modellen t4 staan.
Het functioneert allemaal dus vervangen ga ik in de eerste instantie niet doen. :ikrij
Dan is het blijkbaar al eens omgebouwd, het leek een spiritusbrander omdat de knoppen op de hoeken zitten in plaats van in het midden zoals bij de gasuitvoering.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Hanz schreef: 09 dec 2018, 15:38
RoelandZ schreef: 09 dec 2018, 14:10 Het is een gasfornuis of het origineel is weet ik niet, er staat een redelijk grote gasfles onder het fornuis. Kost wel aardig wat kastruimte. Het is wel een stuk voordeliger vullen als die wisselflessen die links achter in nieuwere modellen t4 staan.
Het functioneert allemaal dus vervangen ga ik in de eerste instantie niet doen. :ikrij
Dan is het blijkbaar al eens omgebouwd, het leek een spiritusbrander omdat de knoppen op de hoeken zitten in plaats van in het midden zoals bij de gasuitvoering.
Ik was ook blij verrast dat ik thuis een gasfles in het keukenkastje aantrof, fles van het bouwjaar 2015 dus gaat nog ff mee :yes
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

In het rechter kastje onder de wasbak zit een standkachel van het merk Webasto at2000

Het bedieningspaneel is gemonteerd in het dashboard, daarnaast een losse schakelaar.

Tijdens het schoonmaken van alle gedemonteerde onderdelen ondekte ik dat het bedieningspaneel van de standkachel precies in een van de twee uitsparingen van de kap boven de keuken past. Lijkt mij ook een betere plek voor het bedienen van de standkachel.

Aan de lossen schakelaar naast het bedieningspaneel zitten 2 violet kleurige kabels, dus ff Googlen naar webasto at2000.
Het blijkt dus dat je met die schakelaar(s4 external instand heat button) de standkachel direct kan activeren... Wat is dan het nut om dat naast de bedieningunit te plaatsen? :bonk
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Blauwe busje gestript. Multiplex vloer, houten wanden en dakpanelen. :adhd

Zie nu pas dat de instap bij de schuifdeur anders is, opzoek naar een nieuwer model vloertje dus..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Hanz »

RoelandZ schreef: 09 dec 2018, 16:42 Tijdens het schoonmaken van alle gedemonteerde onderdelen ondekte ik dat het bedieningspaneel van de standkachel precies in een van de twee uitsparingen van de kap boven de keuken past. Lijkt mij ook een betere plek voor het bedienen van de standkachel.
Dat is ook de plek waar Westfalia in die jaren de bediening van de standkachel inbouwde. Op het plaatje het bedieningspaneel links en de timer rechts. De timer was een optie en zal dus niet in alle California's zitten.
1994CaliforniaCoachHeaterTi.jpg
1994CaliforniaCoachHeaterTi.jpg (6.9 KiB) 1011 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Busje vandaag Apk gekeurd omdat de Apk over 2 maanden gaat verlopen. Fusee kogel hoesje vervangen en het was week oké.

Ik was er een beetje bang voor dat ik de camper dan nog niet klaar heb en er dan illegale ramen in zitten... :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt je bus al omkeuren naar enkele cabine.
Dan rij je legaal.
En ja een enkele cabine mag rondom ramen hebben.
Zolang je maar geen zitplaatsen in de laadruimte zet, voordat je naar de keuring gaat.

Vloer zou ik zelf maken, meteen ook niet meer van die lastige ribbeltjes/vierkantjes op de vloer(dus gemakkelijker schoonmaken),
en je kunt door, ipv moeten zoeken naar een oud stukje hout..
Eventueel isolatie in 10 mm dikte er onder, maar ik weet niet hoe krap de maatvoering en dus de speelruimte hierbij is..

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 10 dec 2018, 18:39 Je kunt je bus al omkeuren naar enkele cabine.
Dan rij je legaal.
En ja een enkele cabine mag rondom ramen hebben.
Zolang je maar geen zitplaatsen in de laadruimte zet, voordat je naar de keuring gaat.

Vloer zou ik zelf maken, meteen ook niet meer van die lastige ribbeltjes/vierkantjes op de vloer(dus gemakkelijker schoonmaken),
en je kunt door, ipv moeten zoeken naar een oud stukje hout..
Eventueel isolatie in 10 mm dikte er onder, maar ik weet niet hoe krap de maatvoering en dus de speelruimte hierbij is..

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Dat noemen ze bij de belastingdienst grote bestelauto?
Ik kan via Google geen verschil vinden tussen gesloten bestel en enkel cabine.

Vloer zelf maken zal het wel worden, kan nergens een vloer vinden net als de plank voor het slaaphefdak :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Multivan Generation »

Kijk even bij de RDW :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 10 dec 2018, 20:47 Kijk even bij de RDW :knipoog
Gedaan, wordt er niet wijzer van.

Bij de belasting dienst geven ze in ieder geval aan dat alleen bij een grote bestelauto ramen rondom zijn toegestaan.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Multivan Generation »

Een T4 is geen grote bestelwagen.
Je bus heeft nu geen ramen.
Wat staat er nu op je kentekenbewijs vermeldt?

Als je een afspraak maakt bij de RDW voor een omzetting op kentekenbewijs naar enkele cabine (belastingdienst heeft niets van doen met kentekenbewijs). Dan ben je gedekt voor als je een controle krijgt.

Bij een enkele cabine mag je legaal met rondom ramen rondrijden. Sterker nog, zo kon je ze af-fabriek bestellen.
Je kunt dan ombouwen en zolang je er geen zitbank in zet voordat je omgekeurd bent, ben en blijf je legaal bezig.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Multivan Generation »

Het zou zo maar kunnen zijn dat je blauwe bus al als enkele cabine geregistreerd staat bij de RDW.
Dan hoef je niets meer daarvoor te doen natuurlijk.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 10 dec 2018, 21:57 Een T4 is geen grote bestelwagen.
Je bus heeft nu geen ramen.
Wat staat er nu op je kentekenbewijs vermeldt?

Als je een afspraak maakt bij de RDW voor een omzetting op kentekenbewijs naar enkele cabine (belastingdienst heeft niets van doen met kentekenbewijs). Dan ben je gedekt voor als je een controle krijgt.

Bij een enkele cabine mag je legaal met rondom ramen rondrijden. Sterker nog, zo kon je ze af-fabriek bestellen.
Je kunt dan ombouwen en zolang je er geen zitbank in zet voordat je omgekeurd bent, ben en blijf je legaal bezig.

Groeten Peter
Waarom niet, het blok van 200x130x20 past erin.
Gesloten opbouw

Ik maak wel een afspraak bij het Rdw maar dan wel voor omzetting naar camper :knipoog
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Vandaag weer wat gedaan aan de camper, al het camperspul is er uit of af.

Wat doe je nou?

Dak eraf en het gaat regenen.. :lach

Dakje morgen naar de spuiter.

Ondanks het wv2 chassisnummer denk ik dat deze camper ook is omgebouwd, ik kon de achterste bedplank met mijn schouder losduwen, de achterste rand van de bedplank zat maar met 2 potnagels vast i.p.v. 5 of 6 en ik kan nergen een California sticker vinden in de sponningen.
Plaats reactie