Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Hanz »

RoelandZ schreef: 11 dec 2018, 16:57 Ondanks het wv2 chassisnummer denk ik dat deze camper ook is omgebouwd, ik kon de achterste bedplank met mijn schouder losduwen, de achterste rand van de bedplank zat maar met 2 potnagels vast i.p.v. 5 of 6 en ik kan nergen een California sticker vinden in de sponningen.
Dat verklaart dan waarschijnlijk ook de vreemde plaats van de kachelbediening. Wel lekker bezig!
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Hanz schreef: 11 dec 2018, 17:49
RoelandZ schreef: 11 dec 2018, 16:57 Ondanks het wv2 chassisnummer denk ik dat deze camper ook is omgebouwd, ik kon de achterste bedplank met mijn schouder losduwen, de achterste rand van de bedplank zat maar met 2 potnagels vast i.p.v. 5 of 6 en ik kan nergen een California sticker vinden in de sponningen.
Dat verklaart dan waarschijnlijk ook de vreemde plaats van de kachelbediening. Wel lekker bezig!
De kachel van webasto is sowieso later ingebouwd, origineel kan je het toch bedienen op het paneel vooraan waar je ook de koelkast mee activeert!? De warme lucht komt bij mij uit het keuken kastje, origineel uit een zwart rooster op de vloer.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door brugseb »

Bij de eerste Cali's zat het bedieningspaneel voor de kachel boven de keuken, niet vooraan.
En warme lucht uit de keukenkast :bonk leuk als je voedsel wil ontdooien :bifun
Gelet op fornuis en kachel lijkt het inderdaad op een oudere overbouw.
Volg het met belangstelling, is ook een piste voor mijn oud busje...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Om 2 uur wakker worden, nadenken dit zus zo en nog meer nadenken. Slapen ho maar...
Dan maar aan de gang :adhd

Alles een voor een op de slachtbank en goed schoon en kit vrij maken.

Misschien is het ombouwen toch niet z’n goed idee. :jump
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Vandaag weer een beetje aan het rommelen geweest, het ging niet helemaal zoals ik het zou willen...

Geluidsisolatie geplaatst

Pip vondt het een goed idee om het er weer af te halen :ie

Gat in de duur gemaakt

Raam geplaatst maar het past niet lekker..

Is er een verschil in rubbers, montagemateriaal of raam voor een t4 van voor of na 1996?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Multivan Generation »

Het verschil zit hem in de carrosserie :zwaai

Wil je het netjes laten aansluiten, dan zul je de carrosserie iets moeten bewerken.
Vergelijk maar even de 2 carrosserieën die je daar hebt en je ziet het verschil..

Wat ga je tegen de schuifdeur aan de binnenzijde maken? Anders heb je mogelijk nog een andere stang van voor slot naar achter slot nodig..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 13 dec 2018, 18:13 Het verschil zit hem in de carrosserie :zwaai

Wil je het netjes laten aansluiten, dan zul je de carrosserie iets moeten bewerken.
Vergelijk maar even de 2 carrosserieën die je daar hebt en je ziet het verschil..

Wat ga je tegen de schuifdeur aan de binnenzijde maken? Anders heb je mogelijk nog een andere stang van voor slot naar achter slot nodig..

Groeten Peter
Hoi Peter,

Dat had ik wel gezien, maar las op het forum appeltje eitje stelt helemaal niks voor :jump
Was net nog aan het zoeken en lees net van een paar gebruikers dat het een drama is.. :lach
Morgen maar even met mijn losse bankschroef aan de gang...

Ik ben van plan om de originele bekleding van de 1992 California op mijn t4 busje te plaatsen. Van de vorige eigenaar heb ik de boekjes ontvangen, het was oorspronkelijk een carvelle. Je gaat me toch niet vertellen dat dat ook weer anders is?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door Multivan Generation »

RoelandZ schreef: 13 dec 2018, 18:48 Hoi Peter,

Dat had ik wel gezien, maar las op het forum appeltje eitje stelt helemaal niks voor :jump
Was net nog aan het zoeken en lees net van een paar gebruikers dat het een drama is.. :lach
Morgen maar even met mijn losse bankschroef aan de gang...

Ik ben van plan om de originele bekleding van de 1992 California op mijn t4 busje te plaatsen. Van de vorige eigenaar heb ik de boekjes ontvangen, het was oorspronkelijk een carvelle. Je gaat me toch niet vertellen dat dat ook weer anders is?
Tsja,
dan weet je meteen wat de waarde van die antwoorden is :zwaai Of er zijn mensen die het niet zo nauw nemen, dat kan natuurlijk ook.
Het verschil tussen een WV1 met standaard ruiten en een WV2 met standaard ruiten,
is dat ze bij een WV2 iets meer naar binnen zitten, de ruitrubbers zitten dan gelijk met de carrosserie(zitten soms zelfs net iets naar binnen) ipv dat ze er net wat op liggen.
Ga je dan met dubbel glas aan de gang, dan wordt het qua zicht nog erger, en steken de ramen bij een WV1 nog meer naar buiten.

Voel en meet bij daglicht maar na op je witte en je weet waar je met je blauwe bus naartoe moet werken.

Een caravelle is een WV2 chassisnummer en is dus qua carrosserie vergelijkbaar met een california (behalve het dak natuurlijk).

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Vandaag niet toegekomen aan het herplaatsen van het schuifdeurraam, wel goede ruitenkit 3M , primer en primerbolletjes besteld.

Wel heb ik het hefdak inbouwframe kitvrij gemaakt, wat een monniken werk. De laatste restjes eraf geschuurd met een grof schuurpapier, komt het hechten na het opnieuw kitten ten goede.. :knipoog
Daarna het frame na het verwijderen van de kit van de donorbus weer terug geplaatst om te passen en hier en daar te corrigeren. En eigenlijk als je het netjes wil doen ontkom je er niet aan om net als Peter de panelen naar de spuiter te brengen. Dus dat hebben we maar gedaan.

Aan de linker zijde zit een klapraam i.p.v. een schuifraam. Die is een stuk makkelijker te plaatsen dan een schuifraam maar daar gaat mijn voorkeur wel naar uit. Lastig.. :jump
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door odorf »

Niet zo handig van Pip.

Beetje late tip wellicht ...

Maar kit laat zich aardig verwijderen met een kitmes in een multitool. Je weet wel zo’n apparaat waarvan het mesje of zaagje heen en weer trilt.

Dunne laagjes gaan goed met een scherpe beitel.

Ik heb destijds heel veel (carosserie) kit van mijn donorstukken moeten weghalen en dit ging het beste.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

odorf schreef: 14 dec 2018, 21:36 Niet zo handig van Pip.

Beetje late tip wellicht ...

Maar kit laat zich aardig verwijderen met een kitmes in een multitool. Je weet wel zo’n apparaat waarvan het mesje of zaagje heen en weer trilt.

Dunne laagjes gaan goed met een scherpe beitel.

Ik heb destijds heel veel (carosserie) kit van mijn donorstukken moeten weghalen en dit ging het beste.

Odorf
Maar ook dan is het monniken werk. :lach

Ik heb het gedaan met een dunne plamuurmes scherp gemaakt met fijn schuurpapier en een ramenkrabber/losse insteekmesjes. Het is te doen maar leuk werk is het niet. De restjes die blijven zitten lossen zo goed als niet op met thinner of aceton.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

odorf schreef: 14 dec 2018, 21:36 Niet zo handig van Pip
Ach het is een pup van 6 maanden :knipoog

Ik heb er even tegen gekwekt, nu kijken of ze het niet weer doet.. :jump
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Net bezig geweest het plaatsen van het raam in de schuifdeur.
Met een losse bankschroef voor hout bewerking het raam werk platter gemaakt.

Links van het raam nog een stuk buiten plaatwerk weggeslepen tot aan de vouwrand.
Alles goed in de primer gezet en het raam tijdelijk gemonteerd. Maandag nieuwe moertjes regelen en het raam met ruitenkit monteren. :jump
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Moertjes komen morgen binnen, dus vandaag maar wat gaten in de carrosserie gemaakt.

Stopcontact in het linker achterscherm, aanvoer en afvoer voor de koelkast en een paar gaten voor de afvoer van schoon en vuil water. :adhd
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001

Bericht door RoelandZ »

Vandaag lekker handig bezig geweest...
Om wat ruimte te maken in de schuur alle interieur delen verplaatst naar het kantoor. Op kantoor moest ik eerst een aantal zakken pellets (ja alweer pellets) verplaatsen. Op een half hoog kastje ligt een cassetteluifel, ik leg wat zakken pellets op het kastje met als gevolg dat de luifel achter de kast valt. De luifel tikt vervolgens de radiator van de muur en die duwt de waterkoeler omver.... Heel het kantoor blank, luifel kapot en radiatorbuizen ontwricht. :bonk
Plaats reactie