Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 GP wordt niet meer echt warm...
T5 GP wordt niet meer echt warm...
Meer mensen last van nu het weer kouder wordt....?
Vorig jaar winter wilde de motor al niet erg warm meer worden, thermostaat was de logische conclusie (dacht ik) dus deze afgelopen zomer vervangen.
Maar nu het weer kouder wordt, zelfde probleem...
Samen met de garage aan het storingzoeken geweest, nu blijkt de vacuüm gestuurde klep van de egr muurvast te staan. (Geen storing overigens)
Deze staat dicht en daardoor gaan de uitlaatgassen op een andere manier door de egr koeler, zou dat het euvel kunnen zijn?
Ook ben ik erachter gekomen dat tussen de koelwaterleiding van/naar de dsg bak nog een kunststof huis zit (op een onmogelijke plek rechtsonder) als ik het nummer hiervan opzoek dan blijkt dat ook een 2e thermostaat te zijn (03L 121 131 K), zou deze defect kunnen zijn en het probleem veroorzaken...?
Iemand hier een idee....?
Betreft hier een GP 140pk met DSG bak
Vorig jaar winter wilde de motor al niet erg warm meer worden, thermostaat was de logische conclusie (dacht ik) dus deze afgelopen zomer vervangen.
Maar nu het weer kouder wordt, zelfde probleem...
Samen met de garage aan het storingzoeken geweest, nu blijkt de vacuüm gestuurde klep van de egr muurvast te staan. (Geen storing overigens)
Deze staat dicht en daardoor gaan de uitlaatgassen op een andere manier door de egr koeler, zou dat het euvel kunnen zijn?
Ook ben ik erachter gekomen dat tussen de koelwaterleiding van/naar de dsg bak nog een kunststof huis zit (op een onmogelijke plek rechtsonder) als ik het nummer hiervan opzoek dan blijkt dat ook een 2e thermostaat te zijn (03L 121 131 K), zou deze defect kunnen zijn en het probleem veroorzaken...?
Iemand hier een idee....?
Betreft hier een GP 140pk met DSG bak
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
De EGR koeler klep die vast staat zou geen directe invloed moeten hebben op het warm worden van de motor. Een thermostaat die geheel open staat wel.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
-
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Bakkie schreef: ↑28 nov 2018, 17:28 Meer mensen last van nu het weer kouder wordt....?
Vorig jaar winter wilde de motor al niet erg warm meer worden, thermostaat was de logische conclusie (dacht ik) dus deze afgelopen zomer vervangen.
Maar nu het weer kouder wordt, zelfde probleem...
Samen met de garage aan het storingzoeken geweest, nu blijkt de vacuüm gestuurde klep van de egr muurvast te staan. (Geen storing overigens)
Deze staat dicht en daardoor gaan de uitlaatgassen op een andere manier door de egr koeler, zou dat het euvel kunnen zijn?
Ook ben ik erachter gekomen dat tussen de koelwaterleiding van/naar de dsg bak nog een kunststof huis zit (op een onmogelijke plek rechtsonder) als ik het nummer hiervan opzoek dan blijkt dat ook een 2e thermostaat te zijn (03L 121 131 K), zou deze defect kunnen zijn en het probleem veroorzaken...?
Iemand hier een idee....?
Betreft hier een GP 140pk met DSG bak
Ik heb hetzelfde met dit weer blijft onder 90 graden en de olie tegen 70/80.
Pas als ik de snelweg oprij komt hij op echt bedrijfstemperatuur
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Dat probleem heb ik ook.
Met de 2.5 axd.
Onder de 5 graden heb ie het moeilijk.
Daarom heb ik een afdekkap voor de grill.
Scheelt iets.
Met de 2.5 axd.
Onder de 5 graden heb ie het moeilijk.
Daarom heb ik een afdekkap voor de grill.
Scheelt iets.
- imacthomas
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
De T5gp zonder bijverwarming en of standkachel krijgt zichzelf niet warm, dat is een product eigenschap zoals ze dat noemen.
Deze motoren zijn in principe te efficiënt en worden bij normaal rustig rijden niet warm als het koud is buiten.
Om de motor sneller op bedrijfstamp te krijgen kun je de verwarming op recirculeren zetten dit scheelt een hoop.
De motoren kunnen zelfs in de file als het koud is weer afkoelen van bedrijftemp 90gr naar een graad of 60a70 als je stilstaat.
Deze motoren zijn in principe te efficiënt en worden bij normaal rustig rijden niet warm als het koud is buiten.
Om de motor sneller op bedrijfstamp te krijgen kun je de verwarming op recirculeren zetten dit scheelt een hoop.
De motoren kunnen zelfs in de file als het koud is weer afkoelen van bedrijftemp 90gr naar een graad of 60a70 als je stilstaat.
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Hebben inderdaad meer mensen last van dus...imacthomas schreef: ↑30 nov 2018, 08:34 De T5gp zonder bijverwarming en of standkachel krijgt zichzelf niet warm, dat is een product eigenschap zoals ze dat noemen.
Deze motoren zijn in principe te efficiënt en worden bij normaal rustig rijden niet warm als het koud is buiten.
Om de motor sneller op bedrijfstamp te krijgen kun je de verwarming op recirculeren zetten dit scheelt een hoop.
De motoren kunnen zelfs in de file als het koud is weer afkoelen van bedrijftemp 90gr naar een graad of 60a70 als je stilstaat.
Maar of het normaal is...?
Blijf het toch een raar "fenomeen" vinden dat, als de thermostaat nog dicht staat, de motor slecht warm word in de winter.
En om nou te zeggen dat het motortje zo efficiënt is? Met mazzel haal ik 1 op 12
Moet er wel bij zeggen dat het bijna altijd korte stukjes zijn
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Over welke buiten temperaturen hebben jullie het dan.
Ik kan me er namelijk niet in vinden met mijn 140pk 2L.
Ik heb geen vloeistof verwarmer in mijn bus.
Ik kan me er namelijk niet in vinden met mijn 140pk 2L.
Ik heb geen vloeistof verwarmer in mijn bus.
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Bij mijn bus gaat het onder de 5 graden mis.
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Even een update:
EGR vervangen, motor lijkt iets sneller warm te worden, maar of het nou zo veel scheelt...?
Met de kleine stukjes die ik rijd (woon-werk 14km) ook niet echt te merken
Vraag me ook af wat nou precies de invloed is van de vacuumklep (open/dicht) op de koelvloeistof stroom.
Hier staat een mooi filmpje van een V-motor van Audi en de werking van een EGR, echter is een heel ander model
https://www.youtube.com/watch?v=K0QAvF2PLsY
EGR vervangen, motor lijkt iets sneller warm te worden, maar of het nou zo veel scheelt...?
Met de kleine stukjes die ik rijd (woon-werk 14km) ook niet echt te merken
Vraag me ook af wat nou precies de invloed is van de vacuumklep (open/dicht) op de koelvloeistof stroom.
Hier staat een mooi filmpje van een V-motor van Audi en de werking van een EGR, echter is een heel ander model
https://www.youtube.com/watch?v=K0QAvF2PLsY
- imacthomas
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
De uitlaatgassen die door de EGR gaan worden gekoeld door de koelvloeistof.
Oftewel de ERG-koeler.
In de opwarmfase wordt hierdoor de koelvloeistof ook opgewarmd en is dus de motor sneller op bedrijfstemp.
Dit zal met een korte rit (onder de 20min rijden) bijna niet merkbaar zijn als het koud is.
Oftewel de ERG-koeler.
In de opwarmfase wordt hierdoor de koelvloeistof ook opgewarmd en is dus de motor sneller op bedrijfstemp.
Dit zal met een korte rit (onder de 20min rijden) bijna niet merkbaar zijn als het koud is.
Re: T5 GP wordt niet meer echt warm...
Idd. Het scheelt iets.
Maar wonderen doet het niet.
Kap voorop maken. Laudorshop.
En bij vorst een piepschuimpje voor je radiateur.
Deed ik vroeger ook.
Maar wonderen doet het niet.
Kap voorop maken. Laudorshop.
En bij vorst een piepschuimpje voor je radiateur.
Deed ik vroeger ook.