Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door whizzi »

Ik heb een T5gp uit 2014. Ik heb deze in 2017 gekocht omdat ik gewoon verliefd was op het apparaat:
Afbeelding

Vanaf dat ik deze enkele maanden heb gebruikt, merkte ik al dat de radio (standaard RNS 310) vrij snel aangaf dat de accu bijna leeg was en daardoor uit ging (als ik even zat te wachten zonder draaiende motor). De boel al een keer laten doormeten maar de accu presteerde nog goed en die garage gaf ook aan dat er geen lekstroom was of iets.

Uiteindelijk in februari 2018 voor het HomeComputerMuseum een kleine anderhalf uur gestaan met alarmlichten aan (auto verder wel op slot, dus verder geen binnenverlichting of radio). Bij starten, no dice. Accu leeg. ANWB start de auto weer. De betreffende ANWB-medewerker gaf aan dat het bijzonder was dat ik nog steeds de fabrieksaccu heb, maar dat hij wel vermoed dat deze nu end-of-life is.

Dus een nieuwe accu erin laten zetten, dat is maart 2018 gebeurd.

Vreemd genoeg al vrij kort daarna kwamen er weer meldingen als ik weer ergens stond te wachten. Afgelopen augustus zijn we op vakantie gegaan (met het vliegtuig) dus de bus bij Schiphol ergens geparkeerd voor een dag of 10. Bij terugkomst, accu helemaal leeg. Mochten we nog ruim een uur wachten op de ANWB. Die vond overigens niks vreemds, ik dacht dat misschien het interieurlampje aan was blijven staan.

Daarna eigenlijk nergens meer lang gewacht (motor uit) of langer dan 2 dagen de bus niet gebruikt.

Alleen, na kerst. Logischerwijs waren we dicht met kerst dus de bus had 3 volle dagen niet verplaatst. Ik wilde de auto starten maar ik merkte dat de startmotor niet heel snel draaide (en zelfs langzamer ging draaien). Dus weer een lege accu. Gelukkig nog niet leeg genoeg om een tweede startpoging te doen waarna de bus keurig aansloeg.

Ik weet nu 100% zeker dat de interieurverlichting uit was (of op de normale stand, dus aan gaat bij deuren open). Het enige wat, in mijn ogen, stroom gebruikt is de alarminstallatie. Het kan toch niet zo zijn dat een accu na 3 dagen stilstand bijna leeg is (en blijkbaar bij 10 dagen gewoon helemaal leeg). Overigens start de bus nu wel weer gewoon, maar ik rij er ook dagelijks mee dus wordt de accu wel gewoon opgeladen bij het rijden.

Nou moet ik binnenkort weer op voor de keuring, maar ik wil eens proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ik heb een multimeter dus kan voltages en amperages meten. Wat gebruikt een T5gp normaal, zonder enige vorm van alarm in 'uit' stand. Ik vermoed dat het de achteraf ingebouwde alarminstallatie is (wel door een dealer ingebouwd). Achterin zit overigens ook een kleurrijke LED-verlichting-strip van de Action, alleen deze is kapot en is niet aangesloten (als in, de adapterkabel komt uit de hemel waar spanning op staat, de LED-aansturing waar deze normaal in kan is dus niet op deze hemelaansluiting aangesloten.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Beckontheroad »

Sluipverbruiker?
En of
Slechte laadspanning, dynamo spanningregelaar?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door heemskerk »

Massa eens goed gaan nalopen/ doormeten..
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Henk-1 »

Heb je ook een multimeter, om de accu na te meten.
Meet eens de accu spanning als je T5 uit is.
En meet je accu spanning eens als de motor draait.

Als je T5 uit is , haal de plus van je accu af en tik hem weer op de plus pool.
Vonkt die ook ?
Dan heb je ergens een stroom verbruiker in je T5
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
jordydereus

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door jordydereus »

Wat voor ccu heb je gekocht? Een kwakiteits bosch s4 s5? Of pingpong?

Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
Of accu of slechte verbinding.

Klikt je contactslot als je de sleutel eruit haalt?
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door whizzi »

jordydereus schreef: 30 dec 2018, 12:17 Wat voor ccu heb je gekocht? Een kwakiteits bosch s4 s5? Of pingpong?
Duracell Advanced 12V 74AH. Hij was duur genoeg in ieder geval.
Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
Of accu of slechte verbinding.
Ga ik meten.
Klikt je contactslot als je de sleutel eruit haalt?
Ja.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door raf_construct »

jordydereus schreef: 30 dec 2018, 12:17 Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
Dat klopt voor 99% van de auto's. Ik heb ooit een auto gaan depanneren en 15,8 gemeten. Batterij was vroegtijdig kapot gegaan door de hoge laadspanning. Dus heb ik de alternator uitgebouwd en laten reviseren met een nieuwe spanningsregelaar. Bleek die spanning uiteindelijk standaard te zijn voor dat type auto. Auto in kwestie was een jaguar x-type.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Pascal-141 »

whizzi schreef: 30 dec 2018, 14:03
jordydereus schreef: 30 dec 2018, 12:17 Wat voor ccu heb je gekocht? Een kwakiteits bosch s4 s5? Of pingpong?
Duracell Advanced 12V 74AH. Hij was duur genoeg in ieder geval.

74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 30 dec 2018, 17:07 74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
Dat is volgens mij standaard voor een T5 GP
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Marcel.S »

Multivan Generation schreef: 30 dec 2018, 17:17
Pascal-141 schreef: 30 dec 2018, 17:07 74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
Dat is volgens mij standaard voor een T5 GP
heb ik ook gewoon hoor , 1.9 tdi , maakt niet uit waar je je kenteken invoert 74 ah is standaard.
te veel ah is ook niet goed, dan zit je weer met laad capaciteit van je dynamo .
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb toen die van mij vervangen voor een 95A,
mede met het oog op gebruik van de motorstandkachel.

Op een 54A accu start de bus ook wel hoor 4 cilinder 2.0 TDI (tijdens de keuring had ik dat er in).
Alleen heb je dan niet veel over..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Marcel.S »

jan2009 schreef: 30 dec 2018, 17:40
te veel ah is ook niet goed, dan zit je weer met laad capaciteit van je dynamo .
Nou ik zou in dat koude zweden maar voor de grootst mogelijke accu kiezen die er fysiek nog in past.
Dat beetje meer capaciteit kan net het verschil zijn tussen wel of niet meer kunnen starten als in barre koude of een wat verouderde accu de zelfontlading wat sneller verloopt.
En je accu komt echt wel vol hoor , zal het net wat langer duren , maar bij regelmatig gebruik van de auto zit die accu gewoon vol .
Net een nieuwe, de andere was 4 jaar oud, die zit nu in de volvo, gaat prima met de kou.
Als je gewoon je accu in de gaten houd sta je nooit met een lege, je hoort het met starten als die met kou al begint te zeuren dan bestel ik een nieuwe.
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Pascal-141 »

Marcel.S schreef: 30 dec 2018, 17:27
Multivan Generation schreef: 30 dec 2018, 17:17
Pascal-141 schreef: 30 dec 2018, 17:07 74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
Dat is volgens mij standaard voor een T5 GP
heb ik ook gewoon hoor , 1.9 tdi , maakt niet uit waar je je kenteken invoert 74 ah is standaard.
te veel ah is ook niet goed, dan zit je weer met laad capaciteit van je dynamo .
Over de laadcapaciteit van de dynamo zou ik me geen zorgen maken , die heeft meer dan voldoende capaciteit om een 100Ah batterij goed vol te houden. Er rijden heel veel T5 rond waar nog een dikke huishoudbatterij bijgekoppeld word , en zelfs dan houd de dynamo alles goed vol.
Mijn oude T4 1.9td had destijds de standaard dynamo (70 A ?) , en hield netjes de 95Ah startbatterij en de 120Ah halftraktiebatterij in het woongedeelte bij. :lach

Ik heb niet gezegd dat 74Ah niet kan (of standaard is) , maar wel dat je daarmee niet veel op overschot hebt :knipoog

Maar goed , hiermee is Whizzy van zijn stroomprobleem nog niet af . Ik zou item per item afkoppelen en zo uit testen wat de grote stroomslurper is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 30 dec 2018, 18:33 Maar goed , hiermee is Whizzy van zijn stroomprobleem nog niet af . Ik zou item per item afkoppelen en zo uit testen wat de grote stroomslurper is .
Meestal wordt het veroorzaakt door achteraf ingebouwd spul..
Dus daar zou ik mee beginnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.

Bericht door jordydereus »

Idd. Ik zou het alarm een tijdje afkoppelen. .
Plaats reactie