Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

vragen over de T5
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Goeiedag

Zal me ff voorstellen, ik ben Klaas van der veen, nieuw op dit forem, ik heb een t5 2.5 uit 2008, en heb het volgende probleem : zo nu en dan krijg ik minder vermogen en werkt de cruise control ook niet, het voelt dan net of werkt het variabele gedeelte van de turbo niet, het volgende heb ik er tot nu toe aan gedaan : gereviseerde turbo, egr weg laten schrijven, roetfilter verwijderd en weg geschreven, n75 vervangen, ik begin al een beetje moedeloos te worden, :huilen heeft iemand ook ideeen?
Zat zelf te denken aan remlichtschakelaar, geeft bij uitlezen ook geen storing en aan. Kortom, Wie heeft een idee?? 🙈
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Marcel.S »

Het vacuum al nagekeken?
Soms kan het vacuum slangetje gaar zijn naar de turbo .
Had ik ook.
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Nou, ik bestel gelijk een nieuwe, vind het altijd wat moeilijk te controleren, bedankt voor je tip
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Ik heb ze alleen bekeken, maar ja, door te vernieuwen kan ik het zo en zo uitsluiten
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door imacthomas »

Heb je geen foutcode?

Het voordeel van alles vervangen klakkeloos is dat je straks wel een vlamnieuwe bus hebt :knipoog
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Haha jazekert! Ik wist gelukkig dat de turbo stuk was, zo had ik m gekocht, zelf heb ik het roetfilter en de egr klep gedaan, dan ben je van dat gedonder af, :knipoog, ach ja en toen kwam ik achter dat vermogrnverlies :ikrij
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

O ja, geen foutcodes, dat is het vervelende, zowel bij de tuner en de garage, dus dan wordt het zoeken :huilen
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door jos_br »

Klaas harmen schreef: 20 dec 2018, 19:34 O ja, geen foutcodes, dat is het vervelende, zowel bij de tuner en de garage, dus dan wordt het zoeken :huilen
Ook rijdend uitgelezen?? Dit moet je kunnen zien wat er gebeurt.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Bij de tuner, is hij een blok om geweest met de computer aangesloten, hij gaf toen geen foutcodes aan, ook de turbodruk was toen wel goed, het is echt dat hij het zo nu en dan doet, heb het idee als ik hem warm laat draaien dat hij dan eerder in de fout gaat zeg maar
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Marcel.S »

Vacuum pompjes doen het ook gewoon ?
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door jos_br »

Klaas harmen schreef: 23 dec 2018, 10:49 Bij de tuner, is hij een blok om geweest met de computer aangesloten, hij gaf toen geen foutcodes aan, ook de turbodruk was toen wel goed, het is echt dat hij het zo nu en dan doet, heb het idee als ik hem warm laat draaien dat hij dan eerder in de fout gaat zeg maar
Dat die geen foutcodes geeft geloof ik wel, echter wat er in de meetwaardeblokken aangegeven wordt is belangrijk. Hier moet toch wat te zien zijn, ook al komt er dan nog geen noodloop/foutcode naar boven.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Multivan Generation »

Klaas harmen schreef: 17 dec 2018, 13:39 Goeiedag

Zal me ff voorstellen, ik ben Klaas van der veen, nieuw op dit forem, ik heb een t5 2.5 uit 2008, en heb het volgende probleem : zo nu en dan krijg ik minder vermogen en werkt de cruise control ook niet, het voelt dan net of werkt het variabele gedeelte van de turbo niet, het volgende heb ik er tot nu toe aan gedaan : gereviseerde turbo, egr weg laten schrijven, roetfilter verwijderd en weg geschreven, n75 vervangen, ik begin al een beetje moedeloos te worden, :huilen heeft iemand ook ideeen?
Zat zelf te denken aan remlichtschakelaar, geeft bij uitlezen ook geen storing en aan. Kortom, Wie heeft een idee?? 🙈
Hoe lang heb je dit al? Wat is je motorcode, en welk onderdeelnummer aan turbo heb je er op gezet?
Kan ook zo maar aan de gereviseerde turbo liggen, als je een 174 pk hebt, een turbo gemonteerd van een 130 pk, you name it.. kan zo maar gebeuren..
Klaas harmen schreef: 20 dec 2018, 19:32 Haha jazekert! Ik wist gelukkig dat de turbo stuk was, zo had ik m gekocht, zelf heb ik het roetfilter en de egr klep gedaan, dan ben je van dat gedonder af, :knipoog, ach ja en toen kwam ik achter dat vermogrnverlies :ikrij
Dus je hebt de auto gekocht met een defecte turbo? Wat was er defect aan de oude turbo?
Wat heb je er toen allemaal aan gedaan? Alleen een andere turbo er op gemonteerd, of het je ook de interkoeler gespoeld en of vervangen?
Slangaansluitingen van de interkoeler lekken niet? Interkoeler niet gescheurd?
Klaas harmen schreef: 20 dec 2018, 19:34 O ja, geen foutcodes, dat is het vervelende, zowel bij de tuner en de garage, dus dan wordt het zoeken :huilen
Welke tuner was dat?
jos_br schreef: 23 dec 2018, 01:02 Ook rijdend uitgelezen?? Dit moet je kunnen zien wat er gebeurt.
Jos.
Precies Jos, rijdend uitlezen, dus loggen en je kunt meteen de werking van de N75, alsmede turbodruk en LMM live meekijken.
Klaas harmen schreef: 23 dec 2018, 10:49 Bij de tuner, is hij een blok om geweest met de computer aangesloten, hij gaf toen geen foutcodes aan, ook de turbodruk was toen wel goed, het is echt dat hij het zo nu en dan doet, heb het idee als ik hem warm laat draaien dat hij dan eerder in de fout gaat zeg maar
Een blokje rond gereden, en dan een conclusie trekken? Dat is wel heel straf.. --> kan dus niet..!
jos_br schreef: 26 dec 2018, 16:49 Dat die geen foutcodes geeft geloof ik wel, echter wat er in de meetwaardeblokken aangegeven wordt is belangrijk. Hier moet toch wat te zien zijn, ook al komt er dan nog geen noodloop/foutcode naar boven.
Jos.
Natuurlijk Jos, je hebt gelijk..
Maar daarom vroeg ik ook welke tuner, want een beetje tuner haalt dit, zoals je weet, er zo uit.
En een beetje tuner, zet de originele software er terug op, als er al een probleem in de auto zit, en vertelt je, kom maar terug als je auto in orde is. Tuning is GEEN paardemiddel om een auto die in originele staat "niet gaat" hiervan te verlossen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Ja was ik weer ff, zal kijken of ik m ergens anders kan laten uitlezen, op dat moment trok hij wel goed op zei hij, en aan de grafiek te zien was de turbodruk goed en regelde de n75 klep ook wel goed, hij doet het echt zo nu en dan, nu is het weer een tijdje goed :bonk,
Klaas harmen
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2018, 15:41

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door Klaas harmen »

Heb alleen het roetfilter en de egr klep bij hem weg laten schrijven, hij was al getuned, weet alleen niet waar
RuurdH
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2021, 16:14

Re: Soms minder vermogen en dan werkt cruise control ook niet

Bericht door RuurdH »

Hallo Allemaal,

Ik zou graag willen weten wat de oplossing van dit probleem is/was. Ik heb namelijk exact hetzelfde en dan vooral bij warm(er) weer.
Af en toe valt het vermogen weg en dan (even) later trekt de auto weer gewoon als een speer. Als er geen vermogen is valt de Cruise Control ook uit of is niet in te schakelen.

Vreemde is echter.... als de CC wordt ingeschakeld tijdens de periode dat er geen vermogen is gebeurt er in eerste instantie niks.
Maar wanneer het vermogen terug komt, gaat de auto vanzelf naar de eerder ingestelde snelheid en gaat het groene CC lampje in het dashboard branden zonder dat er een schakelaartje oid wordt bedient.

Geen storingen in het geheugen, N75 al preventief vervangen en de vacuümdoos (incl. slangetje) op de turbo al met een vacuümpompje getest. Dit lijkt allemaal luchtdicht te zijn en goed te bewegen.
Verder rijdend al aan de computer gehad en vooralsnog lijken alle waarden goed.

Alvast dank,

Ruurd
VW Multivan 2,5 TDI BPC 320K

NB Roetfilter Verwijderd en uitgeschreven. EGR afgedopt en uitgeschreven
Plaats reactie