Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california tentstof vervangen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Wie kent het niet?
Na verloop van tijd is het tentdoek aan vervanging toe.
Ik heb hier al eens een artikel over geschreven http://www.eldiape.com/tentvervangen/tentvervangen.htm
Nu sprak ik een paar oude vrienden en die hadden een tent die echt aan vervanging toe was :groteogen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen als je er zelf niet zeker over bent, en iemand biedt aan om het in een lekkere ruime garage te doen, samen met iemand die het al wel eens gedaan heeft, dan is dat toch wel een prettig aanbod, wat in dank aangenomen werd.
Maar welke tent zou je dan nemen?
Stoff am Stück biedt verschillende mogelijkheden, die uiteenvallen in welk bouwjaar de bus heeft, en welke uitvoering je wilt qua ventilatie openingen. Gelet op het kampeergebied waar deze mensen hoofdzakelijk naar toe gaan, warmte!, heb ik geadviseerd om er eentje met 3 vensters te nemen, zodat een goede ventilatie mogelijk werd. Zie hier voor de mogelijkheden:
https://www.stoffamstueck.de/faltenbalg/faltenbalg/

Zo gezegd zo gedaan, er werd contact opgenomen met Stoff am Stück en een tentdoek voor het juiste bouwjaar en met 3 ventilatie mogelijkheden werd betaald.
Waar het precies aan gelegen heeft weten we niet, maar de leveringstijd was niet om over naar huis te schrijven zo lang, tot frustratie van de eigenaren van deze 2002 bus. De tentdoek zou normaal gezien eind september verwacht kunnen worden, echter heeft het tot het eind van het jaar geduurd alvorens deze geleverd werd :muur :ie
Kontakt opgenomen en 2 dagen later aan de slag, het kwam goed uit in de planning :knipoog

Wat moet er gebeuren?
Auto kwam gewassen aan, en heb je een trekhaak, dan de kogeldop er op, je wilt niet dat je nieuwe tentstof meteen vies wordt.
Even referentiefoto's gemaakt van de pees positie, en de naden op de hoeken ten opzichte van de lijsten.

Oude tent verwijderen en daarvoor kun je bijvoorbeeld een kruiskop (philips) schroevendraaier gebruiken, een rateltje met een bithouder, en of een accuschroefboormachine met een 90 graden kop kan ook wel handig zijn, en kan toch wel wat tijd schelen.
Heb je een bus met gasveren, dan een spanband om het dak wat naar beneden te trekken, zodat je er gemakkelijker bij kunt.
Heeft je bus het oude uitstel systeem, dan 2 balkjes zagen om het dak te ondersteunen.
Een fatsoenlijke lamp, een bakje voor de parkers, een portie versie moed en rust, en de top2000 uit de speakers en we zijn vertrokken.

Pees verwijderen:
Afbeelding

Afbeelding

Dak wat naar beneden trekken met een touw en om de draaiconsole heen getrokken:
Afbeelding

Lijsten aan het dak verwijderen:
Afbeelding

Of als er meer ruimte is:
Afbeelding

En dan na een half uur heb je een cabrio bus:

Afbeelding

En ja, nu je er goed bij kunt, wordt er ook meteen gekuisd :bifun :toppie
Afbeelding

De nieuwe tent uitgepakt en even naar buiten gelopen en hem in de juiste richting uit gevouwen en er voor gezorgd dat de buitenzijde goed zat en dat boven op de juiste plek zat en we de tentstof naar binnen over het dak heen getrokken.
Pas hierbij op de trekhaak-knop --> vies! vandaar de dop :knipoog

Even lunchen...

Vervolgens de stiknaden op de hoek gepositioneerd(referentiefoto's die je vooraf hebt gemaakt :knipoog ) ten opzichte van het dwarslijstje achter,
en dezelfde gaatjes in het dak her gebruikt.. komt precies..

Afbeelding

Gevoelswerk:
Afbeelding

Daarna het dwarslijstje aan de voorzijde, eerst net vast, later vanaf de hoeken strakker zetten.

En als laatste de lange zijden waarbij de klemprofieltjes niet meer passen --> dat klopt, die zitten er een beetje met spanning op..

Even wat sneller monteren als het kan:
Afbeelding

Pees monteren en we beginnen in het midden van de achterzijde (referentiefoto's had je toch gemaakt ? :knipoog )
Afbeelding

Doordat we de pees na demontage in een lauw-warm sopje hadden gelegd was deze wat soepeler als voordien:
beginnetje is even moeilijker,
Afbeelding

Maar daarna gaat het best vlot en dan kom je aan de voorzijde aan, en dan kun je er niet goed meer bij, denk je..?
Haha --> was zo voor elkaar. :knipoog
Afbeelding

En dan ben je aan de voorzijde aan het werk, en dan voel je dat de spoiler wat los zit..
Ja dat weet ik en die wil ik binnenkort als het wat warmer is, gaan plakken met TEc-7 of Sikaflex..

Zullen we het meteen maar even doen? :knipoog
Terwijl ik verder ging met de pees, waren de bus-eigenaren de spoiler aan het schoonmaken.
Afbeelding

Daarna de boel goed ontvet en de spoilerlip met 3M foamtape vastgezet, dan hoef je daar ook meteen niet meer naar om te kijken. :gekte

Eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

zit er best strak op:
Afbeelding

niet verkeerd, een frisse tent:
Afbeelding

even aan elkaar snuffelen :bifun
Afbeelding

Geniet van jullie nieuwe tent :toppie

Wat viel mij op?
- Het zoomkoord boven en beneden was dikker als bij een vroegere Stoff am Stück tent, wat plaatsen van de nieuwe tent iets lastiger maakte in de hoeken.
- het venster aan de voorzijde was echt GROOT
- vroeger kon je de rolletjes stof met klittenband netjes vastzetten, bij dit tentdoek was dit met drukkertjes uitgevoerd.
- originele tentdoek (2002) leek mij polyester.

Lekker binnengewerkt terwijl het buiten motregende, met de Top2000 uit de speakers en af en toe aangevuld door wat zangkunsten was best plezant :gekte :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 27 jan 2020, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Snautzer »

Doekje ziet er strak uit hoor.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Blue Moon »

Het lijkt wel een kerstverhaal! Een tikje met zijn toverstok, en Peter veranderde onze oude verjaarde tent in een fonkelend strak hoedje! :jumpklap

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patt
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 nov 2007, 18:51
Locatie: Opwijk City

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Patt »

Prachtig begin van het nieuwe jaar :T44EVER
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door brugseb »

Héhé weet ik meteen hoe het er straks op onze bus zou moeten uitzien, wordt een uitdaging om het zo strak te krijgen - ziet er stevige stof uit!
Nu maar eerst even de winter uitzitten, is me te fris om nu een halve dag buiten te staan :knipoog

@Peter: stop je de koord van de bovenkant tussen schroefje en rand van profiel, of schroef je doorheen de koord? Maakt dit veel uit?

grtz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Ziet er weer keurig uit.
@Peter: Bedankt voor de duidelijke reportage.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Blue Moon »

Patt schreef: 02 jan 2019, 10:27 Prachtig begin van het nieuwe jaar :T44EVER
Hey Patt,
We zijn je e mail adres kwijtgespeeld, dus bij deze het allerbeste voor jullie 2!
<;-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 02 jan 2019, 11:36 Héhé weet ik meteen hoe het er straks op onze bus zou moeten uitzien, wordt een uitdaging om het zo strak te krijgen - ziet er stevige stof uit!
Nu maar eerst even de winter uitzitten, is me te fris om nu een halve dag buiten te staan :knipoog
@ Bart,
je bent hier welkom hoor :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Timy »

Leuk om het zo te lezen en te zien! Staat ook bij ons op de nominatie dit jaar of 2020. Het lijkt (zo kijkende) redelijk zelf te doen maar ben nog wat huiverig :nuts
Dit topic gaat dus in mijn bewaarbakje voor later. Super tof :kus

Edit.. zie ik nou goed dat zo'n mooi doen "maar" circa 350euro kost?? :groteogen Dat kan het toch nog wel een 2019 klusje worden. Kwaliteit is goed neem ik aan als jij het monteert?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 02 jan 2019, 11:36 @Peter: stop je de koord van de bovenkant tussen schroefje en rand van profiel, of schroef je doorheen de koord? Maakt dit veel uit?
@ Bart, dat hangt van de nieuwe tent af en kun je niet zo algemeen beantwoorden.
Timy schreef: 02 jan 2019, 20:58 Leuk om het zo te lezen en te zien! Staat ook bij ons op de nominatie dit jaar of 2020. Het lijkt (zo kijkende) redelijk zelf te doen maar ben nog wat huiverig :nuts
Dit topic gaat dus in mijn bewaarbakje voor later. Super tof :kus

Edit.. zie ik nou goed dat zo'n mooi doen "maar" circa 350euro kost?? :groteogen Dat kan het toch nog wel een 2019 klusje worden. Kwaliteit is goed neem ik aan als jij het monteert?
Zo'n tentdoek kost inderdaad rond de 350 euro, kwaliteit is prima in orde hoor.
Je bent welkom als je het zelf niet durft. Je kunt hier met gemak droog binnen staan,
dus dan hoef je niet te wachten tot beter weer. :knipoog
Ik wil deze service gerust aan weetjewellers aanbieden.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Snautzer »

Wordt weer eens tijd te zeggen dat MG een top gozer is die altijd klaar staat met niet alleen raad maar ook daad.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: california tentstof vervangen

Bericht door ThomasH »

[/quote]

Zo'n tentdoek kost inderdaad rond de 350 euro, kwaliteit is prima in orde hoor.
Je bent welkom als je het zelf niet durft. Je kunt hier met gemak droog binnen staan,
dus dan hoef je niet te wachten tot beter weer. :knipoog
Ik wil deze service gerust aan weetjewellers aanbieden.

Groeten Peter
[/quote]

Voor onszelf voorlopig nog niet nodig, maar vind het wel echt enorm vriendelijk dat dat zo wordt aangeboden. Mag gezegd worden! :jumpklap
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Timy »

Je bent welkom als je het zelf niet durft. Je kunt hier met gemak droog binnen staan,
dus dan hoef je niet te wachten tot beter weer. :knipoog
Ik wil deze service gerust aan weetjewellers aanbieden.

Groeten Peter
Super vriendelijk aanbod Peter. Ik vrees voor jou dat ik je t.z.t. een PB ga sturen :driveT4
Oog van de meester erbij is wel fijn als ik zo'n klus gedaan wil krijgen. Moet erna wel weer mooi zitten!
Wij gaan even de check van het onderhoud afwachten en kunnen op basis daarvan doorpakken of even afwachten (zit o.a. een homokineet aan te komen).
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: california tentstof vervangen

Bericht door pixie »


Zo'n tentdoek kost inderdaad rond de 350 euro, kwaliteit is prima in orde hoor.
Je bent welkom als je het zelf niet durft. Je kunt hier met gemak droog binnen staan,
dus dan hoef je niet te wachten tot beter weer. :knipoog
Ik wil deze service gerust aan weetjewellers aanbieden.

Groeten Peter
Mmmm..... de mijne is nog redelijk, maar hou gewoon van netjes :-)
en hetgene dat me tegenhoud is het lef om zoiets aan te pakken, en plaats.

Laat dat net hetgene zijn dat jij te bieden hebt :-) => verwacht maar een pb

ziet er alvast top uit!
One life, live it !
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door brugseb »

Lente ! Eindelijk én tijd én zon om lekker te karweien: de bus flink poetsen, gordijntjes en matrashoezen wassen, en vooral - eindelijk dat nieuw tentzeil. Na de extra tips & tricks van Peter toch maar zelf de klus geklaard. Best tevreden, maar het doek spant wel erg aan de zijkant, hopelijk zit daar nog wat "rek" op...
Bijlagen
gehavend na ontmoeting met een bareel...
gehavend na ontmoeting met een bareel...
halfweg; veel gepriegel!
halfweg; veel gepriegel!
nieuw onderdak
nieuw onderdak
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie