Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Campers en milieuzones

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Campers en milieuzones

Bericht door Hella »

Zie onderstaand bericht vanuit het ministerie van I&W op NU.nl: https://www.nu.nl/auto/5661011/verander ... -2019.html

Doe je er verstandig aan een oude diesel te kopen?
Er is de laatste tijd veel te doen over milieuzones. Dat is niet zonder reden. Tussen 2020 en 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid milieuzones in te voeren, om zo dieselauto's ouder dan vijftien of twintig jaar te weigeren. Benzineauto's vallen er niet onder en iedere gemeente besluit zelf of een milieuzone wordt ingevoerd.
Er is dus geen sprake van een eenduidig, landelijk beleid, maar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is dit toch een eenvoudig en voorspelbaar systeem. "Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt", aldus Van Veldhoven.
Voor oldtimers, campers en gehandicaptenvoertuigen wordt in overleg met de betrokken gemeenten een uitzondering gemaakt. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap verder.

Er schijnt dan toch nog licht aan het eind van tunnel voor ons camperaars (ik meen te hebben gehoord dat de oudere dieselcampers in Amsterdam zijn vrijgesteld in de milieuzone ?)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Campers en milieuzones

Bericht door odorf »

In Amsterdam is inderdaad een Personenauto op camperkenteken toegestaan. (M1 SA op kenteken)

In Rotterdam is in het coalitieakkoord bepaald dat in 2020 diesels weer toe zijn gestaan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Campers en milieuzones

Bericht door CapoJan »

In België zijn er nog niet veel LEZ, maar - voor zover ik weet - wordt nergens een uitzondering gemaakt voor campers. Erger nog: waar een oldtimer meestal minstens 25 jaar oud is, wordt daar als regel 40 jaar aangehouden. Dat zal alvast in Gent zo zijn...
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

In Brussel geldt 30 jaar als grens voor oldtimers - die zijn dan welkom.
Bovendien kan je - via een specifiek digitaal loket - een ontheffing aanvragen voor een camper.
Antwerpen maakt geen uitzonderingen...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Hella »

Ook in NL moet een voertuig om in aanmerking te komen voor vrijstelling wegenbelasting tenminste 40 jaar oud zijn. Als startdatum geldt daarvoor de datum van eerste toelating (waar ook ter wereld).
Echter ……….. dieselvoertuigen worden nooit wegenbelastingvrij. Dat is zo bij wet bepaald.
APK vrijstelling geldt op dit moment alleen nog voor voertuigen met een eerste toelating voor 01-01-1960. Er gaan stemmen op (o.a. vanuit de FeHac) om die vrijstelling ook te koppelen aan de leeftijd, die dan 50 jaar moet zijn. Overigens zijn in NL 2-wielers niet APK plichtig.

Zoals Odorf reeds aangaf moet in NL een camper op personenkenteken de code M1 SA op het kenteken hebben om voor vrijstelling milieu zone in aanmerking te kunnen komen. Heb je een camper op bedrijfskenteken (de code op het kentekenbewijs is dan een andere) dan heb je pech en kom je er niet in.

Gelukkig speelt in NL niet de discussie over wanneer een voertuig kan worden bestempeld als oldtimer. Voor de verzekering wordt veelal de grens van 25 jaar gehanteerd. Dat is dus een andere grens die de overheid trekt voor fiscale maatregelen.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Hella »

je hebt helemaal gelijk:

https://fehac.nl/mrb-2014-motorrijtuige ... jstelling/

Was in de war met de overgangsregeling die niet geldt voor dieselvoertuigen en voertuigen op LPG.
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door henkru »

Dat bedoel ik dus.
Bijlagen
49444655_376489692912428_2747358328618221568_n.jpg
49304727_2004401879645513_7101806317462880256_n.jpg
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

Helemaal met je een Henk.

Helaas kijken de meeste mensen altijd "naar een ander" en nooit naar hun eigen handelingen.
Hier in de buurt nog iemand die op kolen stookt en diverse oudjes die verwarmen met een gewone haard. Hoezo, luchtkwaliteit :nuts ?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Multivan Generation »

Meneer van Gemert maakt een rekenfoutje..
Gegevens van mijn leaseauto: CO2-uitstoot 85 g/km.
Dus het ligt net even iets anders..

Ik ben het wel met de strekking van het verhaal eens.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 15:25 Meneer van Gemert maakt een rekenfoutje..
Gegevens van mijn leaseauto: CO2-uitstoot 85 g/km.
Dus het ligt net even iets anders..

Ik ben het wel met de strekking van het verhaal eens.
Ik ben het ook met de strekking van het verhaal helemaal eens maar ik vind dat je ook de feiten zo goed mogelijk moet weergeven. En dan op dit forum vanuit het busjes-perspectief:
Een beetje Transporter stoot minstens 200 gr CO2 uit per km. Dat betekent dat 4.000.000 kg CO2 gelijk staat aan 20.000.000 km (ja, 20 miljoen). Oftewel 1000 Transporters die in een jaar tijd ieder 20.000 km rijden. Zo'n vuurstapel is dus inderdaad een enorme vervuiler.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
caravelle24d
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 dec 2016, 16:33
Locatie: antwerpen

Re: Campers en milieuzones

Bericht door caravelle24d »

Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.

Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...

En er komen nog LEZ aan....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Multivan Generation »

Kan je in Nederland met een T4 in aanmerking komen voor de overgangsregeling als je auto 25 jaar of ouder is geworden?

Onze golf 1 cabrio van 1986 zit in de overgangsregeling en we betalen daar rond de 80 per jaar aan houderschapsbelasting voor.
Voorwaarde is wel, dat we in de maanden december, januari en februari er niet mee mogen rijden.
Niet dat we dat van plan waren :nuts , maar toch wel handig om te melden.

Zou misschien voor oude campers, die in de wintermaanden in de winterberging staan,
een oplossing kunnen zijn, om dit eens uit te zoeken :knipoog

Misschien heb je geluk hiermee..

Groeten Peter

ps zie ik net dit :bonk https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... imers-2019
gaat hem niet worden :muur :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.

Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...
zoals ik vermeld heb: voor Brussel krijg je probleemloos een ontheffing voor je camper - 2 minuten werk op het digitaal loket en een week later de brief netjes in de euh... bus. :toppie
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Campers en milieuzones

Bericht door bvddobb »

caravelle24d schreef: 16 jan 2019, 14:16 Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.

Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...

En er komen nog LEZ aan....
Heel Wallonië?? https://www.autowereld.be/autonieuws/ec ... uro-5.html
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef: 17 jan 2019, 08:16
caravelle24d schreef: 16 jan 2019, 14:16 Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.

Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...

En er komen nog LEZ aan....
Heel Wallonië?? https://www.autowereld.be/autonieuws/ec ... uro-5.html
ja inderdaad , geheel Wallonië word milieuzone ... :muur

Tja , heel slim zijn ze daar blijkbaar niet , er is daar al heel veel werkloosheid en hierdoor ook "armoede" . Maak er nu nog eens "milieuzone" van , zodat een heel groot deel van de toeristen ook wegblijven ( bvb campings , restaurants , winkels , musea enz zullen het moeilijk krijgen , wanneer vele oudere campers enz niet meer mogen komen) , en dan komt er ook geen geld meer in de kas . Dus nog meer werkloosheid en armoede .
Vele lokale bewoners daar hebben het al niet breed , en rijden met een oude auto , door die milieuzone worden die mensen gewoon in de afgrond geduwd , die kunnen geen nieuwe auto betalen , en dus is hun mobiliteit ook weg .
Goed bezig daar :muur :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie