Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dakdragers op klapdak t4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
TijmenO
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jul 2011, 14:47

Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TijmenO »

Ik heb eerder al eens wat oudere berichten gelezen over verschillende systemen voor dakdragers op een klapdakje. Nu had ik altijd een mooi provisorisch (maar ok werkend) systeem, maar dat heeft het begeven... En de vakantie staat voor de deur!

Ik heb van die mini rails voor de Sherpa Translift, maar die zijn nergens meer te vinden. Tenzij iemand die hier in de aanbieding heeft dan houd ik me aanbevolen!

Nu had ik op deze rails altijd een setje Thule dakdragers van een oude Opel Corsa en dat werkte ok(-ish). Helaas hebben die dragers het begeven. Ik heb nu dus twee opties:
-Dakdragers die passen in de Sherpa rails: iemand ideeën/ervaringen wat daar in zou passen?
-Universele dakdragers: daarvoor moeten van die dakgoot-plaatjes worden geplaatst op het klapdak. Ik kan het systeem niet meer vinden bij Zwerfcampers... Iemand een idee?

Ik hoor het graag! De surfspullen mee op vakantie is toch wel essentieel eigenlijk...
Alvast bedankt!!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Beckontheroad »

--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
TijmenO
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jul 2011, 14:47

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TijmenO »

Nee, ziet er wel uit als n mooi railsysteem!

Ik bedoelde van die plaatjes die je aan de zijkant van je klapdak kan plaatsen, waardoor je een standaard dakdrager die je onder de dakgoot klemt kan plaatsen...
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door spoetnik »

Deze denk ik....
http://www.poptopshop.nl/a-24969723/acc ... esdragers/

Hou marktplaats en Ebay in de gaten voor die Sherpa's. Ik heb net een setje van Marktplaats gehaald. (was ik tegen jou aan het opbieden?? sorry...)
RHH
Berichten: 394
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door RHH »

a silence so loud
Surfsas
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2016, 09:37

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Surfsas »

Mag ik vragen of er een oplossing is gekomen en zijn daar foto's van?
Ben reuze benieuwd.
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Hallo!

Ik heb een sterk verlangen om mijn kajak op het dak van mijn Westfalia T4 te vervoeren. Een tijd vond ik de oplossing met de 4 minigootjes niet zo mooi, zeker niet met de standaard Thule dakdragers die ik eerder op een andere auto had (en waarvan de overspannende buis altijd doorzakte). Nu is mijn vraag.. Weet iemand welke andere dakdragers (met een sterkere buis!) op die minigootjes passen.
28fdaf036a1a4933f2246addba18e0f736a74607.jpg
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Hallo!

Ik heb eindelijk dakdragers op mijn bus. Mooie stevige Rhinorack dragers, op rails, geplakt op het klapdak. Als ik heel hard aan de dragers beweeg, gaat ook het klapdak bewegen. Ik ben bang dat in snelle bochten met bepakking, de scharnieren van het dak teveel (en verkeerd) belast worden. De oplossing is denk ik een verbinding met de rails die ik aan beide zijde gemonteerd heb zitten op de carrosserie.

Nu is mijn vraag.. Heeft iemand een idee hoe ik een spanband aan de Brandrup rails krijg bevestigd? Ik vind geen standaard bevestigingen met een haak of ring eraan. Ze moeten ook enigszins eenvoudig te demonteren zijn, voor als ik de luifel (met pees) eraan wil zetten.

Thanks!
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Multivan Generation »

Wat wil je met die spanband gaan vastzetten en zoek je een oplossing voor een of 2 zijden?

Ben je niet bang dat je je dak in elkaar drukt ten faveure van je kajak of ander spul op het dak?

EDIT. Even een tekeningetje gemaakt..
Bijlagen
20190106_153632.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 15:29 Wat wil je met die spanband gaan vastzetten en zoek je een oplossing voor een of 2 zijden?

Ben je niet bang dat je je dak in elkaar drukt ten faveure van je kajak of ander spul op het dak?

EDIT. Even een tekeningetje gemaakt..
Bedankt voor je antwoord!

Ik wil het aan beide zijden, in totaal op vier punten, vastzetten. Waarschijnlijk met de overlengte van de spanbanden waarmee ik de kajaks vastzet.

In pincipe zet ik niet veel extra druk op het dak, de banden moeten ervoor zorgen dat het dak niet verschoven en/of gelift wordt als de lading naar buiten gedrukt wordt in een bocht.

Ik begrijp je schetsjes, maar ik vroeg me dus af of zoiets in de handel te krijgen is.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Beckontheroad »

TomVooges schreef: 06 jan 2019, 17:45
Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 15:29 Wat wil je met die spanband gaan vastzetten en zoek je een oplossing voor een of 2 zijden?

Ben je niet bang dat je je dak in elkaar drukt ten faveure van je kajak of ander spul op het dak?

EDIT. Even een tekeningetje gemaakt..
Bedankt voor je antwoord!

Ik wil het aan beide zijden, in totaal op vier punten, vastzetten. Waarschijnlijk met de overlengte van de spanbanden waarmee ik de kajaks vastzet.

In pincipe zet ik niet veel extra druk op het dak, de banden moeten ervoor zorgen dat het dak niet verschoven en/of gelift wordt als de lading naar buiten gedrukt wordt in een bocht.

Ik begrijp je schetsjes, maar ik vroeg me dus af of zoiets in de handel te krijgen is.
Tom, begrijp niet hoe je de dragers op je dak hebt bevestigd. foto?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Hier twee foto’s voor de duidelijkheid.
55E6EA38-3E6A-40E2-AD22-BED2E178DE84.jpeg
480B639A-14A7-4128-A8E3-2205FE448DEF.jpeg
Nou ja, het is wel donker nu natuurlijk 😁
De rails zijn van aluminium en gelijmd op het dak, zodat er geen spanningen in het dak ontstaan (wanneer het door-en-door bevstigd zou zijn met bouten).
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Multivan Generation »

https://www.ebay.de/itm/Befestigungssch ... Sw2fRcD4TQ

En daar dan van die schroefogen op draaien..
Moet het wel de juiste diameter zijn natuurlijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Beckontheroad »

Ok dat helpt.
Had op mijn t4 soortgelijke rails alleen wel aan de binnen zijde een contra strip van ca 5cm breed staal en elke ca 40cm bouten door en door.
Op een reimo dak gaf dat geen krimp ook niet met 2 kajaks van 5.5m en


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 19:23 https://www.ebay.de/itm/Befestigungssch ... Sw2fRcD4TQ

En daar dan van die schroefogen op draaien..
Moet het wel de juiste diameter zijn natuurlijk..
Tof!! Bedankt voor de tip, zoiets zoek ik.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Plaats reactie