Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dakdragers op klapdak t4
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dakdragers op klapdak t4
Wat wel de moeilijkheid kan worden is het staafje wat wel prettig door de rail moet kunnen glijden qua diameter, maar tegelijkertijd de rail niet beschadigen en dan moet je dus nog uit het gleufje komen..
Maar van een beetje meedenken is niemand minder geworden.
Maar van een beetje meedenken is niemand minder geworden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dakdragers op klapdak t4
Klopt! De bout moet niet de mooie rail beschadigen. Van binnen en van buiten met extra ringen en rubber bevestigen denk ik.Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 20:00 Wat wel de moeilijkheid kan worden is het staafje wat wel prettig door de rail moet kunnen glijden qua diameter, maar tegelijkertijd de rail niet beschadigen en dan moet je dus nog uit het gleufje komen..
Maar van een beetje meedenken is niemand minder geworden.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Re: Dakdragers op klapdak t4
Wat wil je allemaal op het dak meenemen Tom? Westfalia geeft aan dat een belasting van 50 kg geen probleem is met een vergelijkbaar systeem zoals jij dat hebt, zie ook http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... ionsWM.pdf Gezien de leeftijd van jouw camper heb je ook al de verbeterde scharnieren erop zitten (zie ook het hierboven gelinkte document) dus dat is ook geen probleem.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Dakdragers op klapdak t4
Hallo Jasper!
In totaal ca 75 kg. De kracht die het dak naar links of rechts doet schuiven (in de bochten, als de lading naar buiten gedrukt wordt) lijkt mij op de langere termijn niet goed voor de scharnieren.
In totaal ca 75 kg. De kracht die het dak naar links of rechts doet schuiven (in de bochten, als de lading naar buiten gedrukt wordt) lijkt mij op de langere termijn niet goed voor de scharnieren.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Re: Dakdragers op klapdak t4
75kg is teveel. Maximaal voorschrift is 50kg dus dan wil jij de boel 150% gaan beladen
Ik ben niet snel bang van dingen maar dat is gewoon gevaarlijk.

Ik ben niet snel bang van dingen maar dat is gewoon gevaarlijk.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51
Re: Dakdragers op klapdak t4
Tom, ik had hetzelfde verlangen als jij. Een kajak op mijn hefdak. Omdat er ook meerdere kajaks of een kajak en alu kano op moeten kunnen en omdat mijn bootje soms wekenlang op mijn bus woont zodat ik tussen mijn werk door (of tijdens mijn werk) een paar uur kan peddelen heb ik het uiteindelijk niet aangedurfd. Mijn oplossing zijn toch 'regengoot' dakdragers die op de Brandrup rails aan weerszijden steunen. Die mogen zwaarder belast worden. Wel jammer dat ik dan mijn dak niet omhoog kan doen. Dan maar gebukt of zittend koffie zetten...
Als er op vakantie in het dak geslapen moet worden gaan bootjes en dakdragers er dus af. 20 minuutjes werk. Het maakt zwerven wel iets minder aantrekkelijk, maar het leven is vol compromissen!
Als er op vakantie in het dak geslapen moet worden gaan bootjes en dakdragers er dus af. 20 minuutjes werk. Het maakt zwerven wel iets minder aantrekkelijk, maar het leven is vol compromissen!
Re: Dakdragers op klapdak t4
Een passat W8 is ook gevaarlijk als je hem goed gebruikt!Erdem50 schreef: 10 jan 2019, 20:25 75kg is teveel. Maximaal voorschrift is 50kg dus dan wil jij de boel 150% gaan beladen![]()
Ik ben niet snel bang van dingen maar dat is gewoon gevaarlijk.
Het feit dat een t4 met 70pk hetzelfde dakdraagvermogen heeft als een met 170pk vertelt veel over de ingebouwde veiligheidsmarge.
Met een beetje boerenslimheid bedacht ik waarom een westfalia zo’n veel lagere dakbelasting heeft dan een met normaal dak. Door het dak extra te fixeren denk ik dat het de 25 extra kilo wel overleeft.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dakdragers op klapdak t4
Het verschil bij een standaard dak is dat het de dwarsspanten nog heeft en minder verlies van torsiestijfheid heeft.TomVooges schreef: 10 jan 2019, 20:52
Het feit dat een t4 met 70pk hetzelfde dakdraagvermogen heeft als een met 170pk vertelt veel over de ingebouwde veiligheidsmarge.
Met een beetje boerenslimheid bedacht ik waarom een westfalia zo’n veel lagere dakbelasting heeft dan een met normaal dak. Door het dak extra te fixeren denk ik dat het de 25 extra kilo wel overleeft.
Een westfaliadak is van polyester en dat is dus slapper, plus dat het maar op drie punten vast aan de carrosserie zit..
Ik heb mensen een polyester bootje vast zien zetten op een trailer met een paar spanbanden met ratel.
Het polyester scheurde zowat..
Je moet het natuurlijk zelf weten,
maar ik zou ook minimaal 2 en liever 3 tot 4 hogere allesdragers monteren op de brandruprails.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dakdragers op klapdak t4
Tom,
Het zijn niet alleen de scharnieren die extra belast worden. In het document wat ik eerder aanhaalde zie je onderaan blz 3 dat Westfalia aan de binnenkant extra steunen maakt om ook de verticale belasting op te vangen!
Het zijn niet alleen de scharnieren die extra belast worden. In het document wat ik eerder aanhaalde zie je onderaan blz 3 dat Westfalia aan de binnenkant extra steunen maakt om ook de verticale belasting op te vangen!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver