Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

vragen over de T4
Plaats reactie
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door frits1956 »

Mijn ervaring met het inbouwen van een 2e accu zal ik hier weergeven zoals ik het heb gedaan, met de problemen die ik tegen ben gekomen en de door mij gekozen oplossingen hiervoor.

Benodigde gereedschappen en materialen:
multi meter waarmee 12 V gelijkspanning en diode test op zit. Al voor 6 euro te koop bij electronicazaken.
zwevende zekering 1amp met houder aan draad met 2 6mm kabeloogjes
2 meter 16mm2 kabel
4 8mm kabelogen voor 16mm2

Enige achtergrond:
In mijn campertje had ik de behoefte aan extra accucapaciteit zonder dat mijn startaccu leegtrok bij teveel verbruik.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor het aansluiten van een 2e accu.
-De eenvoudigste is de gelijke accupolen met elkaar verbinden. Hierdoor onstaat een een groep accu's die zich ongeveer zal gedragen als 1 grotere accu. Deze opstelling voldeed niet aan mijn wensen.
-De 2e die ik heb overwogen is beide accu's verbinden met een schakelaar ertussen zodat de verbinding met de "start" accu verbroken kan worden. Voordeel, snel en voordelig gemaakt. Nadeel, 1x vergeten en er wordt niet opgeladen of mijn start accu was alsnog leeg. Deze opstelling had ook niet mijn voorkeur.
-De 3e mogelijkheid is beide accu's scheiden met een diodebrug. Een diode is een stukje electronica dat ervoor zorgt dat stroom in 1 richting door wordt gelaten, de andere richting is gesperd. De diode heeft daar wel een spanningsverschil voor nodig van 0,7 Volt. De dynamo kan wel stroom geven aan de accu, maar de accu niet meer naar de dynamo. Zet je 2 van deze diodes in zo'n circuit dan is de dynamo verbonden met beide accu's, maar er kan geen stroom lopen van de accu's naar de dynamo dus ook niet naar de accu's onderling. 2 van deze diodes noemen ze een diodebrug en kan voor een paar euro in een electronica winkel gekocht worden. Voordeel, voldoet aan mijn wensen en is goedkoop. Nadeel het spanningsverlies van 0,7 Volt wat ervoor zorgt dat de dynamo de accu's niet volledig zal laden of dat het veel langer duurt voor beide accu's vol zijn.
-De 4e en door mij gekozen mogelijkheid is een FETscheiding. Deze doet het zelfde als een diode brug maar heeft in mijn geval een spanningsverlies van minder dan 0,1 Volt. Nadeel... de wat hoge aanschap kosten. Ik had de keus uit een Victron FET scheiding voor 100 en 200 Amp. Mijn dynamo levert 120 Amp dus moest ik het 200 Amp type kopen. Kosten 160 euries.

Hoe ben ik tewerk gegaan:
Naar een garage gegaan waar ze heel veel T4 in onderhoud hebben (ook die van mij( en gevraagd mij de draad aan te wijzen die van de dynamo komt zodat ik daar de scheiding tussen kon zetten volgens het bij geleverde schema. Er werd daar nogal moeilijk gedaan en na veel aandringen werd er een draad aangewezen. Eigenwijs als ik ben heb ik deze draad bij de accu losgemaakt en met de multimeter gemeten of er een laadspanning op kwam als de motor draaide en dus de dynamo stroom leverde. Tot mijn verbazing was de spanning 0 Volt dus maar bij de garage nagevraagd. Desgewenst vertelde deze me dat de dynamo alleen spanning afgaf als er een accu op aangesloten was. Eigenwijs als ik ben dus dezelfde meting gedaan met nu een losse accu aangesloten in de verwachting nu wel een spanning van ongeveer 14 Volt te meten. Tot mijn verbazing kreeg ik echter precies dezelfde spanning als die van de aangesloten accu. Het moest in mijn beleving een van de andere dikkere draden zijn dus dan maar alle draden op dezelfde manier getest met steeds een onverwacht resultaat. Volgens de garage deed ik dan iets verkeerd. Wel kreeg ik bij de draad naar de startmotor de verwachte 14Volt laadstroom bij draaiende motor. Dit deed bij mij het vermoeden rijzen dat de laadstroom naar de accu via de draad van de startmotor ging.Checken gaat moeilijk omdat er een bodembeschermplaat onder zit die scharnierend is opgehangen en aangezien ik op straat moet sleutelen, bleef dat ding ongelofelijk in de weg zitten en kon ik er nog niet bij.
Dan maar op dit forum een vraag gesteld in het topic FET scheiding in een dynamodraad en ja hoor, al heel snel kreeg ik reaktie in de vorm van een prachtig schema waarop de situatie precies stond zoals ik inmiddels vermoedde. Kat in het bakkie dus...... dacht ik, want een korte tijd erna kwam een 2e reaktie die een heel andere situatie schetste. Beide heren waren heel precies in hun gegevens dus welke was nu de juiste........ In de T4 zelf kan je alleen van bovenaf e.a bekijken maar de bedrading die ik zocht ging allemaal naar onder, dus kon overal heen gaan.
Er was geen ontkomen meer aan, ik moest zelf kijken hoe het zat. Op mijn rug onder de T4 dan maar en ja hoor, na een hoop gewurm, een pijnlijke knelling van mn hoofd en een behoorlijk gekneusd aanvoelende rug later wist ik het. Het was zoals ik al dacht: Bij mijn 2.5 tdi T4 van 96 loopt er een dikke kabel van de dynamo naar de startmotor en van de startmotor een nog veel dikkere naar de accu.
Geen materiaal in huis dus gekeken welke materialen ik moest halen en alles maar weer dichtgeschroefd.
Op een zonnige dag weer onder de T4 gaan liggen, de bodemplaat er weer af, de accupolen losgemaakt en op zoek gegaan naar de beschermslang waar de draad van de dynamo naar de startmotor doorloopt. Dit is bij mijn een zwarte flexibele buis welke over de lengte is opgesneden.
Ik moet nu stoppen, een volgende keer ga ik weer verder (als er belangstelling voor is overigens).
Laatst gewijzigd door frits1956 op 15 mei 2008, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Wim T4 935 »

Ben ook voornemens een 2e accu te plaatsen. Ervaar de info als nuttig maar schrik een beetje van die 160 Pleuri voor die FET.

Ga zo door en ik zal het zeker blijven volgen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ja er is zeker belangstelling voor, maar beter nog dan gewoon posten is een verslagje maken (liefst met beeld materiaal erbij) en dit naar Henk1 sturen die er dan een artikeltje in Tips en trucks van kan maken...

Kleine correctie op je berichtje, de drempelspanning van de diode (0,6 a 0,7 volt) zorgt ervoor dat je accu(s) NOOIT volledig geladen worden omdat de spanning van de dynamo altijd met die 0,7 volt verlaagt wordt naar de accu (*bijvoorbeeld 13,4 volt laadspanning wordt maximaal 12,7 volt accu spanning en dat is zeker niet vol. Ook na erg lang doorladen komt de accu niet hoger dan de dynamospanning minus de drempelspanning van de diode. Bij dynamo's met een losse regelaar kun je vaak nog wat bijregelen maar bij de moderne dynamo's met ingebouwde regelaar kan dat (zo goed als)niet meer.

Voor het geval je er nog niet achter bent...nog een tip voor het verwijderen van de motorbescherming:

Wagen op asbokjes op oprijsteuntjes zetten
2 bouten vooraan verwijderen
2 moertjes achteraan verwijderen
de bak hangt nu in het haakje
Bak loshaken en naar beneden laten zakken tot net onder de balk/bumper
nu de bak geheel naar de voorkant van de auto schuiven dan komt ie uit de scharnierpuntjes en kan ie volledig weggenomen worden hetgeen werken aan de onderkant van de auto een stuk makkelijker maakt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Roger B. (11)61 »

Wim T4 935 schreef:Ben ook voornemens een 2e accu te plaatsen. Ervaar de info als nuttig maar schrik een beetje van die 160 Pleuri voor die FET.

Ga zo door en ik zal het zeker blijven volgen.
Een accu-scheidingsrelais is ook een optie,
nodig behalve draad:
een relais dat voldoende stroom aan kan en liefst ook kan schakelen en eventueel een licht relais om dit relais aan te sturen, bekrachtiging met spanning van laadstroomcontrole op dynamo en de 2e accu is alleen met de 1e verbonden als de motor loopt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Wim T4 935 »

Roger B schreef:Een accu-scheidingsrelais is ook een optie,
nodig behalve draad:
een relais dat voldoende stroom aan kan en liefst ook kan schakelen en eventueel een licht relais om dit relais aan te sturen, bekrachtiging met spanning van laadstroomcontrole op dynamo en de 2e accu is alleen met de 1e verbonden als de motor loopt
Heb jij een indicatie van de hiermee gepaard gaande kosten?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Die Bruine »

Ik heb bij Stuut en Bruin een 12V 80A relais gekocht. Volgens mij was ik € 46,- kwijt. Ik zal morgen eens kijken of ik de bon kan vinden. Binnenkort ook maar weer eens mijn 2e accu aansluiten. Heb ik in deze bus nog niet gedaan. Als schakel heb ik trouwens 1 van de blauwe kabels gebruikt die (volgens mij) Peter heeft geadviseerd te gebruiken. Ik heb gewoon alle losse kabels doorgemeten, voor start en na start. Er waren er drie die 2V+ gaven volgens mij met een draaiende motor. Genoeg om het ELO relais van mij te laten schakelen.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Wim T4 935 »

Die Bruine schreef:Ik heb bij Stuut en Bruin een 12V 80A relais gekocht. Volgens mij was ik € 46,- kwijt. Ik zal morgen eens kijken of ik de bon kan vinden. Binnenkort ook maar weer eens mijn 2e accu aansluiten. Heb ik in deze bus nog niet gedaan. Als schakel heb ik trouwens 1 van de blauwe kabels gebruikt die (volgens mij) Peter heeft geadviseerd te gebruiken. Ik heb gewoon alle losse kabels doorgemeten, voor start en na start. Er waren er drie die 2V+ gaven volgens mij met een draaiende motor. Genoeg om het ELO relais van mij te laten schakelen.
Kijk dat is info die mij verder brengt. Als ik het mij goed herinneren van topics uit een verder verleden woon je redelijk in de buurt. Wellicht kunnen we eens persoonlijk kennis maken. Mail me maar als je dat ook wilt.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Die Bruine »

Ik ben even langs Stuut en Bruin geweest. Het relais kost maar € 15,50. Ze versturen ook. Kennelijk was die € 46,- inclusief alle klemmen en kabels die ik toen heb gekocht :)

Hier een foto:

Afbeelding
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Egbert&Manon »

Hier vind je ook schema's
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=78

Ga naar camper equipment en dan tekening 17/3

Relais koop je ook bij de automaterialenzaak (Breezan, Lasaulec etc.)

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door frits1956 »

Een schakel relais is eigenlijk een automatische schakeling. Wat ik in mijn overweging daarover niet heb meegegeven is dat ik enig bezwaar heb tegen het met elkaar verbinden van de 2 accubanken. Accu's die onderling verbonden worden hebben de eigenschap te gaan nivelleren. Daarbij kunnen bij grote spanningverschillen zeer grote stromen gaan lopen waarop de kabels echt wel berekend moeten zijn om brand te voorkomen. Kabels dunner als 16mm2 zou ik niet durven nemen. In het schema van Victron wordt zelfs 25mm2 voor stromen van 50 tot 75Amp geadviseerd. Op de foto van het relais zijn de kabels wel heel erg krap bemeten lijkt mij.

Daarnaast kan het bij verschillende accubank capaciteit alsnog een lege start accu opleveren. Preciese getallen heb ik even niet voorhanden maar voor de begripvorming geef ik een voorbeeld.
start accu vol, 80 Amp en een (uit 3 accu's van 80 Amp samengestelde) lichtaccu van 240 Amp welke geheel ontladen is. Een kwartiertje na inschakelen van het relais zullen alle accu's een lading hebben van elk 20 Amp. Uiteraard is er wel wat extra stroom door het opladen van de dynamo bijgekomen maar als deze van het 70Amp type is duurt het echt wel enige tijd (denk ik uren, niet in minuten) voor alle accu's vol zijn.

Vandaar mijn keus voor de wat duurdere maar voor mij betere keus van de Victron mede gezien de idioot hoge prijs voor 25mm2 van 10 euries de meter.......
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Roger B. (11)61 »

OF het helemaal zo simpel is als jij nu verteld durf ik even niet te beweren, maar er zal zeker een stroom vanaf de startaccu gaan lopen om een gelijke spanning te krijgen. Dit wil niet per definitie zeggen dat alle accu's met een gelijk aantal A/h geladen worden vanuit de startaccu.

De accu's nivelleren naar gelijke spanning, niet naar gelijke lading
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Multivan Generation »

ik heb het zo gedaan:

http://people.zeelandnet.nl/diape/html/2deaccu.htm

Alles zal zo zijn voor- en nadelen hebben.
Dit voldoet voor ons al een paar jaar prima, en de kosten vielen mee.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Paulus1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:27

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Paulus1970 »

Ziet er allemaal leuk uit maar ik wil het graag simpeler doen .
Voor mij gaat het om 1 week vakantie en op mijn omvormer zit alleen 1 koelkast .
Ik heb een 2e accu rechtstreeks op mijn startaccu aangesloten met een 80 amp zekering ertussen en mijn vraag is of dit goed gaat en dan met name of de zekering tussen de accus zwaar genoeg is en dat als de 2e accu leeg is en ik de auto start hij er niet uit klapt .
Bvd paulus
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Sjoerds »

Mocht er nog iemand zijn die dit ook wil gaan inbouwen, ik heb nog een Victron Argofet 200-2 liggen met bekabeling. Mag weg voor leuk prijsje...

https://stroomwinkel.nl/argofet-200-2-t ... -200a.html
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2e accu inbouwen voor minder ervaren sleutelaars

Bericht door Multivan Generation »

Paulus1970 schreef: 09 jan 2019, 19:54 Ziet er allemaal leuk uit maar ik wil het graag simpeler doen .
Voor mij gaat het om 1 week vakantie en op mijn omvormer zit alleen 1 koelkast .
Ik heb een 2e accu rechtstreeks op mijn startaccu aangesloten met een 80 amp zekering ertussen en mijn vraag is of dit goed gaat en dan met name of de zekering tussen de accus zwaar genoeg is en dat als de 2e accu leeg is en ik de auto start hij er niet uit klapt .
Bvd paulus
Ik zou de 2 accu's ontkoppelen.
Nu heb je de kans dat je je startaccu ook leegtrekt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie