Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Nebio02
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2018, 21:20

Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door Nebio02 »

Hallo medeliefhebbers,

Sinds het voorjaar van 2018 zijn wij (eindelijk!) de trotse bezitters van een T4 California, een Nebio blauwe uit 2002. We zijn er heel blij mee en hebben al veel plezier gehad tijdens weekendjes weg en natuurlijk met de vakantie. Omdat we zuinig zijn op onze bus hebben we ervoor gekozen om haar in de winterperiode te stallen in onze eigen garage.

Daarbij lopen wij natuurlijk tegen het probleem van de leeglopende accu' s aan. Ik heb al veel topics op dit forum gelezen maar een eenduidig antwoord heb ik niet kunnen vinden op de vraag of de startaccu en de huishoudaccu tegelijk met een goede lader geladen kunnen worden. Ik heb bij een accuhandel een CTEK aangeschaft, die wordt veel getipt op dit forum. Een MXS 7.0 omdat dat door de verkoper werd aangeraden voor het laden van twee accu's tegelijk. Kan ik de CTEK druppellader aansluiten op mijn startaccu zodat beide accu's (start en HH) tegelijk worden opgeladen?

Of moet ik dan met een Cyrix relais aan de slag? Zoals op het forum gelezen. Liever niet want bij termen als D+ en CEE verbinding raak ik als niet-techneut al in paniek.... images/smilies/groteogen.gif Is de CTEK lader op de startaccu gecombineerd met 220 v stroomkabel voor de huishoudaccu een alternatief? En kan ik dan de 220 v stroomkabel voortdurend aangesloten houden? Of is dat schadelijk of overbodig?

Veel vragen, hopelijk willen jullie ons even de goede kant op duwen. Dank alvast, hartelijk groet,

Nick van Barneveld
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door Pascal-141 »

Waarom hang je de ctek lader niet aan de startbatterij , en hang je de California niet gewoon aan de stroom zodat je huishoudbatterij opgeladen word? Als je dat bvb maandelijks eens een dag of 2 doet blijft alles wel netjes opgeladen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door koekie520 »

Ik heb voor m'n druppellader een kabel gemaakt met een stekker die in de aansteker-plug kan. Als m'n bus lang stilstaat in de garage hang ik hem aan de 220 en leg ik de lader in de bus.
Nebio02
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2018, 21:20

Re: Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door Nebio02 »

Dank voor jullie reacties. Waardeer ik zeer en kan ik zeker mee uit de voeten zodat mijn accu's allebei blijven leven ;-)

Maar, de oorspronkelijke vraag was of je met 1 lader zowel de startaccu als de huishoudaccu tegelijk kan opladen. Als ik het goed heb begrepen dan is de California standaard voorzien van een relais. Als iemand dit weet dan hoor ik dat graag. Leg ik intussen de bus aan de 220 v en aan de CTEK.

Opnieuw alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door Multivan Generation »

Nebio02 schreef: 12 jan 2019, 17:55Maar, de oorspronkelijke vraag was of je met 1 lader zowel de startaccu als de huishoudaccu tegelijk kan opladen.
Ja dat is mogelijk met een cyrix smart relais die bi-directioneel kunnen werken.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 12 jan 2019, 19:02
Nebio02 schreef: 12 jan 2019, 17:55Maar, de oorspronkelijke vraag was of je met 1 lader zowel de startaccu als de huishoudaccu tegelijk kan opladen.
Ja dat is mogelijk met een cyrix smart relais die bi-directioneel kunnen werken.

Groeten Peter
Vind ik geen goed idee ...
Waarom ? Startbatterij is een conventionele natte batterij , de woonbatterij is een gelbatterij. Beide hebben andere laadcaracteristiek (dus een aangepaste lader is aan te raden , maar 1 lader voor 2 andere types batterijen zou ik niet doen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Even voorstellen en vraag over tegelijk opladen accu's

Bericht door Noorfalia »

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al in je eerste post:
Nebio02 schreef: 12 jan 2019, 00:09 Of moet ik dan met een Cyrix relais aan de slag? Zoals op het forum gelezen.
Ja dus :knipoog :zwaai

Standaard zit er in de California een scheidingsrelais wat er tijdens het rijden voor zorgt dat de huisaccu door de dynamo bijgeladen wordt als de startaccu vol genoeg is. Dit relais hangt bij jou Cali volgens mij in de buurt van de lader, onder de koelkast.
Als de motor niet draait onderbreekt het scheidingsrelais het circuit waardoor de startaccu niet leeg getrokken wordt door de verbruikers in het camper gedeelte. Bijkomstig gevolg is dat alleen de huisaccu geladen wordt als je bus aan de 220V walstroom hangt.

Wanneer je het standaard scheidingsrelais door zo'n Cyrix vervangt doet die hetzelfde als dat scheidingsrelais, maar het werkt ook omgekeerd. Dus aan de walstroom wordt de huisaccu geladen en als die vol genoeg is wordt ook de startaccu bijgeladen.

Misschien kun je een leverancier vinden die de inbouw voor je wil verzorgen.

Aan de andere kant, je hebt nu die CTEK al. Dus wat is er dan op tegen om de huis accu gewoon op te laden met de ingebouwde lader en de startaccu met de CTEK?

Edit: Wat Pascal zegt. Ik denk dat twee laders eigenlijk zelfs beter is, omdat beide accu's dan volgens hun eigen ideale karakteristiek geladen kunnen worden (vooropgesteld dat de laders dit aan kunnen, maar dat is in jouw geval zo).
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie