Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Pech met de Poelie
Pech met de Poelie
Beste deelnemers,
Al een poos lid nooit eerder een vraag gesteld. Wij reizen met een VW T5 uit 2006 , kilometerstand 260.000,
2,5 diesel TDI 90pk. Onze caravan is een Hobby 495 excellent easy , die geladen mag worden tot 1500kg.
In de afgelopen 6 jaar hebben we op reizen door Spanje, Portugal, Corsica , Griekenland en Frankrijk
in totaal 3 x de poelie en daarbij ook 1x de generator moeten vervangen opdat er niet meer opgeladen werd .
We rijden met een toerental van rond de 2000 toeren in de 5e versnelling, de 6 gebruiken we niet met decaravan erachter.
De bus gebruikt ook wat olie.
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn of hebben jullie tips.
Aub niet te technisch want we hebben allebei weinig verstand van autotechniek .
Met vriendelijke groet, Anne
Al een poos lid nooit eerder een vraag gesteld. Wij reizen met een VW T5 uit 2006 , kilometerstand 260.000,
2,5 diesel TDI 90pk. Onze caravan is een Hobby 495 excellent easy , die geladen mag worden tot 1500kg.
In de afgelopen 6 jaar hebben we op reizen door Spanje, Portugal, Corsica , Griekenland en Frankrijk
in totaal 3 x de poelie en daarbij ook 1x de generator moeten vervangen opdat er niet meer opgeladen werd .
We rijden met een toerental van rond de 2000 toeren in de 5e versnelling, de 6 gebruiken we niet met decaravan erachter.
De bus gebruikt ook wat olie.
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn of hebben jullie tips.
Aub niet te technisch want we hebben allebei weinig verstand van autotechniek .
Met vriendelijke groet, Anne
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Pech met de Poelie
Een 2.5tdi in een T5 heeft geen poelies .
Distributie gebeurt door tandwielen , en aanbouwdelen zoals generator en aircopomp gebeurt door een getande rubberkoppeling .
Dus ik vermoed dat jr een 1.9TDI motor erin hebt (met 85 of 105pk) , die hebben wel poelies .
Distributie gebeurt door tandwielen , en aanbouwdelen zoals generator en aircopomp gebeurt door een getande rubberkoppeling .
Dus ik vermoed dat jr een 1.9TDI motor erin hebt (met 85 of 105pk) , die hebben wel poelies .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Pech met de Poelie
Sorry, in de garage noemden ze het zo. Het is inderdaadeen platte metalen schijf met tanden erin.
Die waren versleten, maar kan dat in ruim een jaar ? En dat zo vaak?
Die waren versleten, maar kan dat in ruim een jaar ? En dat zo vaak?
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Pech met de Poelie
ik vermoed dat je de trillingsdemper (poelie) bedoeld
maar euh ... in je eerste bericht vermeldde je ook :
Een 1.9TDi heeft maar 5 versnellingen , geen 6We rijden met een toerental van rond de 2000 toeren in de 5e versnelling, de 6 gebruiken we niet met decaravan erachter.
Een 2.5TDI heeft er wel 6 , maar die heeft dan weer geen poelies ...
Is het een 4 of 5 cilinder motor ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Pech met de Poelie
En de 2.5 heeft geen 90pk tenzij er wat drastisch mis is
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: Pech met de Poelie
Topic starter heeft het over niet opladen ?
Ik gok op de dynamo poelie.....
Ik gok op de dynamo poelie.....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Pech met de Poelie
Voor we echt zinnige reacties kunnen geven moeten we weten welke motor er in de auto ligt. Met een aanname kunnen we helemaal de verkeerde kant op gaan.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: Pech met de Poelie
Goedendag heren,
ik zei toch dat we geen bal verstand hebben van auto’s.
Mijn man nog minder dan ik.
Het moet inderdaad 130 pk zijn.
En het gaat inderdaad om de poelie van de dynamo.
Ik dacht dat jullie dat begrepen omdat ik in het begin ook had gezegd dat ook de generator
vervangen moest worden, of heeft een auto meer generatoren?
De auto geeft als er deze problemen zijn aan “ generator werkstatt”.
Het is een 5 cilinder. Volgens het kenteken VW Transporter TDI 96 KW DC 1.0
Hoop dat het zo goed is.
Fijn dat jullie meedenken!
ik zei toch dat we geen bal verstand hebben van auto’s.
Mijn man nog minder dan ik.
Het moet inderdaad 130 pk zijn.
En het gaat inderdaad om de poelie van de dynamo.
Ik dacht dat jullie dat begrepen omdat ik in het begin ook had gezegd dat ook de generator
vervangen moest worden, of heeft een auto meer generatoren?
De auto geeft als er deze problemen zijn aan “ generator werkstatt”.
Het is een 5 cilinder. Volgens het kenteken VW Transporter TDI 96 KW DC 1.0
Hoop dat het zo goed is.
Fijn dat jullie meedenken!
Re: Pech met de Poelie
waarschijnlijk is de rubber koppeling van de dynamo defect.
met hele lage toeren rijden is niet ideaal voor je motor
en hij rijdt er zeker niet zuiniger van.
zeker niet als je de extra kosten voor de dynamo mee telt.
ik zou iets meer toeren maken.
dan zal het zeker heel blijven.
veel veilige Km's Gewenst !
met hele lage toeren rijden is niet ideaal voor je motor
en hij rijdt er zeker niet zuiniger van.
zeker niet als je de extra kosten voor de dynamo mee telt.
ik zou iets meer toeren maken.
dan zal het zeker heel blijven.
veel veilige Km's Gewenst !
Re: Pech met de Poelie
Als ik jou verhaal zo lees lijkt het wel of de vrijloop vast zit en dat is niet normaal als die binnen een jaar verslijt.
https://www.dutchcarparts.nl/40862-volk ... 0816_-_311
Welke van de twee bedoel je precies?
Re: Pech met de Poelie
Beste Jordy,
Bedankt voor je reacties, ook de anderen.
Ook een foto bijgevoegd, had ik eerder moeten doen, van de boosdoener.
Houd me aanbevolen voor aanvullingen. Ook de anderen bedankt, Anne
Bedankt voor je reacties, ook de anderen.
Ook een foto bijgevoegd, had ik eerder moeten doen, van de boosdoener.
Houd me aanbevolen voor aanvullingen. Ook de anderen bedankt, Anne
Re: Pech met de Poelie
Dat is de vrijloop poulie.
Als deze vast zit gaat ook je rubber of mof ook sneller stuk.
Ik zou het proberen op te lossen door iets meer toeren te maken.
Als deze vast zit gaat ook je rubber of mof ook sneller stuk.
Ik zou het proberen op te lossen door iets meer toeren te maken.
Re: Pech met de Poelie
Dan is waarschijnlijk de vrijloop niet mee vervangen toen je rubberen verbindings deel was versleten anders is dit haast niet mogelijk.