Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

pechbus

vragen over de T5
Plaats reactie
stucylexxx
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2016, 20:04

pechbus

Bericht door stucylexxx »

Weet iemand wat er met mijn t5 aan de hand kan Ijn? Gisteren tijdens het rijden viel de motor uit en kreeg hem niet meer gestart. Startmotor doet zijn best maar lijkt wel of de dieseltoevoer dicht zit. Staat nu bij de vw garage. Hebben alleen geen tijd om er naar te kijken. Het is een 2 liter 180 pk uit 2010. In juni dit jaar roetfilter vervangen, egt klep vervangen en de biturbo vervangen. Hij drinkt wel 1liter olie op ca 750/1000 km
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: pechbus

Bericht door Pim 328 »

Gebroken klep?

Zal toch eerst uitgelezen moeten worden.
Als olieverbruik zo hoog is
-Nieuwe motor
-Nieuw roetfilter
en nieuwe lambda sonde
Tevens moet de software aangepast worden. Dit is officieel schrijven van de fabriek.

Onderblok is volledig herzien (cilinder wanden zijn veranderd en zuigers met veren zijn veranderd)
Cil kop is compleet veranderd (andere en meer koelkanalen)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: pechbus

Bericht door heemskerk »

Pim 328 schreef:Gebroken klep?

Zal toch eerst uitgelezen moeten worden.
Als olieverbruik zo hoog is
-Nieuwe motor
-Nieuw roetfilter
en nieuwe lambda sonde
Tevens moet de software aangepast worden. Dit is officieel schrijven van de fabriek.

Onderblok is volledig herzien (cilinder wanden zijn veranderd en zuigers met veren zijn veranderd)
Cil kop is compleet veranderd (andere en meer koelkanalen)

Pim: Hoe is dit herkenbaar (deze modificaties)? andere motorcodering/nummering, enig idee?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pechbus

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef:
Pim 328 schreef:Gebroken klep?

Zal toch eerst uitgelezen moeten worden.
Als olieverbruik zo hoog is
-Nieuwe motor
-Nieuw roetfilter
en nieuwe lambda sonde
Tevens moet de software aangepast worden. Dit is officieel schrijven van de fabriek.

Onderblok is volledig herzien (cilinder wanden zijn veranderd en zuigers met veren zijn veranderd)
Cil kop is compleet veranderd (andere en meer koelkanalen)

Pim: Hoe is dit herkenbaar (deze modificaties)? andere motorcodering/nummering, enig idee?
Inderdaad, dat zouden ook mijn eerste vragen zijn:
Vanaf welke bouwmaand zijn die in de T5 GP leverbaar geworden, of was het toen al T6?
Oude slechte/niet aan te bevelen motorcode is? CFCA?
Nieuwe verbeterde motorcode is?

Hebben die verbeterde 180 pk blokken nog steeds de extra balans assen van de oude "speciale" (CCHA)140 pk en 180 pk (CFCA)motoren?

Zijn er nog meer uiterlijke kenmerken waaraan de gemodificeerde 180 pk te herkennen zijn?
Bijvoorbeeld een andere EGR-koeler, ander inlaattraject naar Bi-turbo's?
Kun je wat foto's naast elkaar plaatsen met de verschillen tussen de oude en nieuwe verbeterde motoren?
Werken ze wel met dezelfde motorcomputer software of is die ook meteen, onder het juk van het diesel schandaal, gemodificeerd?


Alvast dank

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: pechbus

Bericht door Pim 328 »

Cil kop is te herkennen aan ander nummer versie v300 is de oude, nieuwe weet ook zo uit het hoofd niet. Tevens kun je het zien aan het gat waar de koelflens zit, bij de nieuwe is deze gedeelt, bij de oude 1 gat.

Onderblok zie je van buitenaf geen verschil is alleen inwendig veranderd.
Balansas module zit ook weer in de nieuwe motor.

Software aanpasssing heeft niks met dieselschandaal te maken, deze motoren zit geen sjoemel software op.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: pechbus

Bericht door heemskerk »

Dank Pim, nuttig. Wil je eens - wanneer je weer zo'n geval bij de hand hebt - een fotootje maken van de oude en de nieuwe kop/zuigers, etc? Kan ik aannemen dat wanneer er een gemodificeerde kop op zit dat dan de rest (zuigers, veren, etc) ook aangepast zijn (af fabriek)?

Ik heb er zelf geen last van, mijn Transporter is van 3-2014 (de VW-dealer hier heeft mij gegarandeerd dat de mijne dit probleem niet meer heeft) maar voor de gedupeerden wel goed om te kunnen zien wanneer je een (nog niet gereviseerde) te pakken hebt.
wwxxaa
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:06

Re: pechbus

Bericht door wwxxaa »

Die foto`s wil ik wel maken bij mijn bus, maar wat moet ik precies in beeld zetten?
Die cilinderkop, is die zichtbaar door motorklep open te zetten?
Jvdgoo1
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2019, 22:17

Re: pechbus

Bericht door Jvdgoo1 »

Beste Allen,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Al 10 jr rij ik met plezier en zonder noemenswaardige problemen een T5 1.9 tdi met dubbele cabine.
Inmiddels ben ik aan het rondkijken naar een verlengde versie aangezien de kids groter worden en de ruimte
achterin toch wat krap begint te worden. Uitgangs punten voor de nieuwe bus zijn naast de verlengde versie
mn ook 4motion uitvoering (ben nog regelmatig in de bergen namelijk). Nu is mijn oog gevallen op een T5 caravelle 4motion
versie met de 2.0l biturbo tdi 180pk motor uit 2011 met circa 130.00km op de teller. Nu lees ik hier op het forum de vele problemen met
dit type motor, oppassen geblazen dus bij aanschaf. Ik begrijp dat er een aantal kenmerken zijn waaraan je de probleem motoren kunt
herkennen. Als ik het goed begrijp zijn dit de volgende:

Motor code: CFCA
Type EGR koeler: <d
Cylinder kop versie: <V300

Ik begreep ook dat het chassisnummer er verder niet zo veel over kan zeggen.
De bovag dealer waar hij staat geeft aan de problemen te kennen, echter dat deze specifieke bus geen problemen heeft
omdat deze een chassisnummer serie heeft waar geen problemen mee zijn. Ik weet niet of ik daar zo maar vanuit kan gaan.
Verder de vraag of er bij iemand bekend is bij welke km stand de distributie riem van dit type vervangen moet worden. Er staan namelijk tegenstrijdige berichten hierover op het net.

Graag hoor ik jullie reactie.

Gr. Joost
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: pechbus

Bericht door Pascal-141 »

Jvdgoo1 schreef: 15 jan 2019, 18:10 Beste Allen,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Al 10 jr rij ik met plezier en zonder noemenswaardige problemen een T5 1.9 tdi met dubbele cabine.
Inmiddels ben ik aan het rondkijken naar een verlengde versie aangezien de kids groter worden en de ruimte
achterin toch wat krap begint te worden. Uitgangs punten voor de nieuwe bus zijn naast de verlengde versie
mn ook 4motion uitvoering (ben nog regelmatig in de bergen namelijk). Nu is mijn oog gevallen op een T5 caravelle 4motion
versie met de 2.0l biturbo tdi 180pk motor uit 2011 met circa 130.00km op de teller. Nu lees ik hier op het forum de vele problemen met
dit type motor, oppassen geblazen dus bij aanschaf. Ik begrijp dat er een aantal kenmerken zijn waaraan je de probleem motoren kunt
herkennen. Als ik het goed begrijp zijn dit de volgende:

Motor code: CFCA
Type EGR koeler: <d
Cylinder kop versie: <V300

Ik begreep ook dat het chassisnummer er verder niet zo veel over kan zeggen.
De bovag dealer waar hij staat geeft aan de problemen te kennen, echter dat deze specifieke bus geen problemen heeft
omdat deze een chassisnummer serie heeft waar geen problemen mee zijn. Ik weet niet of ik daar zo maar vanuit kan gaan.
Verder de vraag of er bij iemand bekend is bij welke km stand de distributie riem van dit type vervangen moet worden. Er staan namelijk tegenstrijdige berichten hierover op het net.

Graag hoor ik jullie reactie.

Gr. Joost
Kenmerken van de "probleem motoren " ? Simpel , bijna alle 180pk bi-turbo motoren tussen 2010 en 2014 (dacht ik) .
Dus als je een 180pk wil kopen uit 2011 , weet je waar je kans op hebt ... (als je veel geluk hebt , zit er al een nieuwe motor in , anders : spaarpotje aanleggen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: pechbus

Bericht door jos_br »

Zoals Pascal-141 al aangeeft is wel degelijk een probleemmotor, en kan alleen met een nieuwe motor incl. gemodificeerde, dan wel dicht gemaakte EGR gegarandeerd worden dat deze motor geen problemen heeft/krijgt.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Jvdgoo1
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2019, 22:17

Re: pechbus

Bericht door Jvdgoo1 »

Super! Bedankt voor jullie reactie. Geen twijfels meer hierover dus.

Gr. Joost
Plaats reactie