Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper maken, maar dan net even anders?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door bvddobb »

Renew schreef: 30 dec 2018, 22:01 Ja, inderdaad zoiets dus👍😃
Wij zetten, als de bus eenmaal ‘staat’, gewoon alle instapverlichting uit met de lichtknop boven de voorruit. Hebben jullie die niet?
RonBroere
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 okt 2017, 20:24

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door RonBroere »

Jawel die heb ik ook. Maar die werkt alleen voor de voordeuren, niet voor de schuifdeur en achterdeuren.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door bvddobb »

RonBroere schreef: 16 jan 2019, 22:45 Jawel die heb ik ook. Maar die werkt alleen voor de voordeuren, niet voor de schuifdeur en achterdeuren.
OK, typisch, bij ons lopen de schuifdeur en achterklep gewoon met de schakelaar mee.Misschien omdat ons basisvoertuig een Multivan was, of aangepast door de vorige eigenaar.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

Helaas ook bij mij gaat de verlichting bij de schuifdeur ook altijd aan. Op zich wel logisch.
Een goed plekje voor een schakelaartje vinden dus.
Binnenkort wil ik h.h accu's plaatsen, zo mogelijk wilde ik deze gaan plaatsen onder de (verlaagde) passagiers(draai)stoel, is dat mogelijk? Welk merk en soort accu raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

De klamboe is af.
De klamboe zit nu semi permanent op zijn plek met een rits in het slaapgedeelte. Dat houdt in dat we dat stuk altijd helemaal beschermd hebben. (Behoudens een klein moment tijdens het uitklappen van het slaap gedeelte en het neerleggen van de matrasjes)
We hebben voor de klamboe knuttengaas voor gebruikt, dus we kunnen ook veilig slapen in noord europa😁
Het weer is te donker om nu goede foto's te maken. Maar die houden jullie te goed hoor.

René
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

In de afgelopen periode zijn er 2 huishoudaccu’s en 2 zonnepanelen geplaatst. Nu de nachten nog iets warmer en dan gaan we weer op pad.
Nu heb ik nog een vraag: we hebben twee elektrische fietsen en die willen we ook aan de oplader hebben in de nacht. Ook als we niet aan de paal staan. Hebben jullie tips hoe deze fiets accu’s op te laden?
Binnenkort weer wat foto’s
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

Ik zou nog wat plaatjes plaatsen van de klusjes die weer afgestreept kunnen worden van het lijstje.
Zoals al eerder gemeld is de bus weer wat completer gemaakt met 2 huishoudaccu's die opgeladen worden door 2 zonnepanelen en zonodig door walstroom of de dynamo.
IMG_4521.jpg
IMG_4517.jpg
Er Zit nu ook een draaistoel in met een verlaagde console, er was nog precies voldoende ruimte voor de huishoudaccu.
Achterin hebben we twee stopcontacten gemaakt om de elektrische fietsen op te kunnen laden, de stekker kan via walstroom of via een omvormer vanuit de h.h.accu's gevoed worden.
IMG_4519.jpg
Wat betreft de omvormer weet ik niet zo goed wat ik zou moeten aanschaffen? Zuivere sinus, ja! Maar wel wattage? Iemand hier tips? 1000 watt, of is dat overdreven? En welk merk is goed betrouwbaar en betaalbaar?
Laatst gewijzigd door Renew op 12 mei 2019, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

We hebben In de bus we voor het tent slaapgedeelte een soort klamboe gemaakt van knuttengaas, het zit er semi pernament in, ( door middel van een rits verwijderbaarheid. het voelt wat stijf en stug dus hebben we een forse overslag gemaakt.
IMG_4515.jpg
Nu nog wat minder koude nachten en wie weet komen we iemand van weetjewel tegen😀
Laatst gewijzigd door Renew op 29 mar 2021, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door atilla »

"Wat betreft de omvormer weet ik niet zo goed wat ik zou moeten aanschaffen? Zuivere sinus, ja! Maar wel wattage? Iemand hier tips? 1000 watt, of is dat overdreven? En welk merk is goed betrouwbaar en betaalbaar?"
Hoi
Je hebt een Mooie project.
Ik ben niet een expert op elektro maar hoe ik dit soort dingen rekent is.
Kijk maar welke elektrische gebruikers je on board heb en specificaties van dat apparaten wordt gemeld hoeveel Watt ze in verschillende standen ( rust, standby, actief, piek?) gebruiken.
Allemaal elkaar tellen en daar nog bij %20-%30 extra ivm piek spanning ( bij start van het apparaat korte tijd hoge spanning) dan weet je nog. Wel hoeveel spanning nodig hebben.

Volgens mij formulier van Watt is : Volt (V)x Amper (Ah) = W

Laatste je hoeft niet perse een zuivere sinus omvormer nodig. Alleen sommige specifiek apparaten werkt beter met dat type omvormer als je gebruikers niet een van deze is dan is het zonde van de geld.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Patrick S.
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2010, 00:17
Locatie: Zuidwolde (dr)
Contacteer:

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Patrick S. »

Supergaaf project! En ik hou zo van het simpele, maar doeltreffende.
Als ex vouwwagengebruiker krijg ik ook enthousiaste gevoelens bij de uitklaptentlade!
Zelf heb ik deurtjes, dus ik vraag me oprecht af of de tent waterdicht is onder de open hemel...
Kan er wel jaloers op worden, want ben eigenlijk de bustent wel een beetje zat ;-)

Wel zou ik als ik jou was de gasveren even omdraaien. Dikke gedeelte naar boven en de zuigerstang naar beneden.
Dat is beter voor de levensduur van de keerring die erin zit. Zoals hij nu zit, zal die eerder uitdrogen. Maakt voor de werking verder niets uit.
Vriendelijke groet, Patrick ( 1205 )
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

Ja, dat was niet zo handig, maar dat krijg je als je wat haastig te werk gaat omdat het gaat regenen.
Inmiddels is dat alweer aangepast en zitten de gasveren nu goed.
We zijn nu bezig met een luifel te bedenken/ laten maken ongeveer als van Kiravan, maar dan weer ietsje aangepast.

De tent is ook waterdicht zonder klep, ik weet niet of de "bekleding" van de binnenkant achterdeuren dat ook is.
@ multivan generation Peter; Schakelaartje voor het uitschakelen van de binnen verlichting is inmiddels ook geplaatst
Renew
Gebruikersavatar
Patrick S.
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2010, 00:17
Locatie: Zuidwolde (dr)
Contacteer:

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Patrick S. »

ik kijk ook voor een tarp/ luifel aan de achterkant. Check ook eens de Kip Shelter 'caravans' Die schuiven een luifel in profiel aan de achterkant van de caravan. http://kampeerparts.nl/product/luifel/
(linkje aangepast. )

gaat om het idee he, ik koop niet zo'n ding voor dat geld, maar de gedachte vind ik wel wat
Vriendelijke groet, Patrick ( 1205 )
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

Ik kan mij voorstellen dat zo’n luifel prijzig is maar ik zie dat deze door de Waard gemaakt is en dat is wel duurzaam materiaal.
We hebben zelf echt jaren met een de Waard tent gekampeerd, “overgenomen” van mijn schoonvader. Het was altijd wel even sjouwen en werken maar als hij stond dan stond die ook! Ook met storm en regen geen ellende mee gehad.
Die de Waard tent was van 1985 en er wordt nu nog, anno 2019, mee gekampeerd en alweer door een gezin met jonge kinderen.

Het kampeer gevoel was ook mede een reden van slapen in een tentje, maar nu wel een stuk makkelijker met het opzetten! Overigens hebben we nog geen storm meegemaakt, dus daar kunnen we nog weinig over vertellen. (Dit in tegenstelling tot die de Waardtent, die bleef gewoon staan tijdens de storm :yes )
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Renew »

De nieuwe aanwinst, een luifel, is klaar!
Ik kan hem op diverse manieren afspannen, afhankelijk van de weersgesteldheid en de wind.
Bijlagen
IMG_4588.jpg
IMG_4586.jpg
IMG_4585.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Camper maken, maar dan net even anders?

Bericht door Walda »

Wat een leuk en "weer eens wat anders" project. Veel plezier toegewenst.

Walter
Plaats reactie