Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

vragen over de T4
dbriek
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2018, 14:28

Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door dbriek »

Beste weetjewel leden,

Ik ben eigenaar van een 2002 t4 met AJT blok. De koppeling is aan zijn einde en zal vervangen moeten worden. Het liefst laat ik er een verzwaarde koppeling in zetten, zover ik heb gelezen is de standaard koppeling niet helemaal geweldig.

Nu heb ik op eldiape het een en ander gelezen over een combinatie van verschillende onderdelen, dit artikel is echter al vrij oud. Is er hier iemand die mij wijselijk advies kan geven over een nieuwe koppeling? Ik ga de bus hooguit een keer laten chippen naar zo'n 115pk, verder ben ik niet veel spannends van plan.

Ik ben niet van plan de hoofdprijs aan een racekoppeling uit te geven, maar een paar cent meer voor een wat betere koppeling lijkt me geen probleem.

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.

Groeten Briek
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Pascal-141 »

Heel eenvoudig : gewoon een complete koppeling (dus incl. 2 massa vliegwiel) van een 102pk versie monteren , minus het druklager , dat moet je van een 88pk monteren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dbriek
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2018, 14:28

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door dbriek »

Beste Pascal,

Bedankt voor je reactie, ik heb ondertussen even een aantal opties opgezocht. Hierbij heb ik nog een aantal vraagtekens, misschien kun je mij hierbij helpen.

Volgens jou beschrijving zou een combinatie van deze onderdelen volstaan;

Koppeling ACV: https://www.mister-auto.nl/koppelingset ... _t=default
Druklager mech AJT: https://www.mister-auto.nl/druklager/bo ... _t=default

In dit geval zou ik voor een redelijk bedrag dus een prima koppeling hebben die kilometers lang meegaat. Ook icm een eventuele chiptune naar 115pk?

Wat is dan de reden om veel meer neer te leggen voor een set zoals deze?

https://www.mister-auto.nl/koppelingset ... _t=default

Of deze:

https://www.mister-auto.nl/koppelingset ... _t=default

Is dat voor de t4's die veel moeten trekken + meer vermogen hebben?

Over het algemeen rij ik onbeladen in m'n eentje, sporadisch met z'n 4en en bergopwaarts.

De koppeling word vervangen onder de garantie, de garage rekent hier zo'n 900 euro voor waarvan ik de helft ga betalen. Is dit een redelijk bedrag of slaat het nergens op? De materiële kosten hiervan zijn zo'n €250 gaven ze aan (standaard koppeling). Dit is ook de reden dat ik zelf zoek gezien er weldegelijk opties zijn voor een verzwaarde koppeling, de garage zei dat dit niet zo was..

Nogmaals bedankt voor je reactie en hulp.

Fijne dag.


Groet Briek
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Pascal-141 »

Koppeling van een ACV (102pk) heeft genoeg reserve , ook wanneer je gaat tunen .
Mijn 88pk was ook gechipt , incl 102pk verstuivers, en een interkoeler erbij , en ik trek er vaak zware aanhangers mee (en ik rijd ook stevig door ) , en die koppeling houd het heel goed vol .
Een 102pk koppeling houd het bij normaal gebruik heel makkelijk +300.000km vol .

Neem een goede kwaliteitskoppeling , niet van dat goedkoop made in china of Turkmenistan spul . Neem een kit van Sachs , LuK of Valeo .

Op Ebay vind je die koppelingssets voor pakweg 370-400eur .

Het is trouwens een gekend probleem dat de koppeling van een 88PK vroegtijdig begint te slippen (vooral versies 2001-2003) . Dit komt omdat de drukgroep iets te licht is. Vandaar rijden er veel T4 88pk rond met een koppeling van een 102PK versie . Is dan gewoon standaard spul , dus kwaliteit dat lang meegaat . En het past gewoon 1 op 1 .
Als jouw garage dat nog niet eens weet , dan hebben ze echt geen kennis van ,of ervaring met T4 ... (is namelijk een probleem dat zich ondertussen al sinds pakweg 13-14 jaar geleden gekend was ) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Multivan Generation »

De totaalprijs wordt bepaald door ongeveer 6 uur arbeidskosten en de onderdelen ..
Misschien goed om te weten..

Groeten Peter
PS leuk dat je op onze site bent geweest :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dbriek
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2018, 14:28

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door dbriek »

Dan lijkt mij een ACV koppeling voldoende, maakt het nog uit of het druklager van een ander merk is? Ik heb nu de volgende onderdelen gevonden:

Koppeling:
https://www.mister-auto.nl/koppelingset ... _t=default

Druklager:
https://www.mister-auto.nl/druklager/lu ... _t=default

Ik las ergens iets over valeo koppelingen, dit vliegwiel is blijkbaar niet een 2 massa vliegwiel? Of heb ik het nu totaal bij het verkeerde eind..

De garage heeft ook niet mijn voorkeur, het lijkt me niet dat ik de garage moet vertellen wat er mogelijk is. Maar gezien het een garantie geval is moet ik daar wel heen. Het moet ook op vrij korte termijn gebeuren. Al met al hoop ik dat ik het goed kan oplossen, vandaar dat het mij beter leek zelf even een topic te openen. Zoals jullie weten zwerft er veel nieuws rond op internet over koppelingen die passen, of niet.. Meningen verschillen blijkbaar. Ik wil hierdoor uitsluiten dat ik de verkeerde onderdelen aan de garage doorgeef en het straks mijn schuld is dat de boel niet past.

Dank voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Pascal-141 »

dbriek schreef: 17 jan 2019, 14:58 Dan lijkt mij een ACV koppeling voldoende, maakt het nog uit of het druklager van een ander merk is? Ik heb nu de volgende onderdelen gevonden:

Koppeling:
https://www.mister-auto.nl/koppelingset ... _t=default

Druklager:
https://www.mister-auto.nl/druklager/lu ... _t=default

Ik las ergens iets over valeo koppelingen, dit vliegwiel is blijkbaar niet een 2 massa vliegwiel? Of heb ik het nu totaal bij het verkeerde eind..

De garage heeft ook niet mijn voorkeur, het lijkt me niet dat ik de garage moet vertellen wat er mogelijk is. Maar gezien het een garantie geval is moet ik daar wel heen. Het moet ook op vrij korte termijn gebeuren. Al met al hoop ik dat ik het goed kan oplossen, vandaar dat het mij beter leek zelf even een topic te openen. Zoals jullie weten zwerft er veel nieuws rond op internet over koppelingen die passen, of niet.. Meningen verschillen blijkbaar. Ik wil hierdoor uitsluiten dat ik de verkeerde onderdelen aan de garage doorgeef en het straks mijn schuld is dat de boel niet past.

Dank voor jullie hulp.
Opletten bij Valeo kits : daar zijn ook kits bij met vast vliegwiel en geen 2 massavliegwiel . Dat is nadelig voor de motor en versnellingsbak (trillingen worden niet meer gedempt) . Dus wel een kit nemen met 2 massavliegwiel.
De kit met vast vliegwiel is eerder bedoeld voor motoren die stevig getuned worden . Vast vliegwiel bied eigenlijk alleen maar nadelen ipv voordelen .
2 massavliegwiel van een T4 gaat ook makkelijk 300.000km mee . Dat is dan ook de kost niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dbriek
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2018, 14:28

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door dbriek »

Beste Pascal,

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer, ik zie nu inderdaad dat de valeo set geen 2 massa vliegwiel heeft. Deze set valt dus af.
Zoekend naar een LuK set kom ik erg veel opties tegen, moet ik uberhaupt ook het 2m vliegwiel laten vervangen?

Zie jij een mogelijkheid om voor mij een set op te zoeken en de link te sturen? Zoals je al door hebt ben ik opzoek naar een ACV koppeling met AJT druklager, voor een schappelijke prijs.

Nogmaals bedankt.

Groet
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Pascal-141 »

dbriek schreef: 17 jan 2019, 16:05 Beste Pascal,

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer, ik zie nu inderdaad dat de valeo set geen 2 massa vliegwiel heeft. Deze set valt dus af.
Zoekend naar een LuK set kom ik erg veel opties tegen, moet ik uberhaupt ook het 2m vliegwiel laten vervangen?

Zie jij een mogelijkheid om voor mij een set op te zoeken en de link te sturen? Zoals je al door hebt ben ik opzoek naar een ACV koppeling met AJT druklager, voor een schappelijke prijs.

Nogmaals bedankt.

Groet
Ja , het is aangeraden om 2massa vliegwiel mee te vervangen , nu alles toch open gaat .
Nu alleen de koppeling vervangen zou kunnen betekenen dat je binnen x-aantal tijd alkes opnieuw kan opengooien om het oude vliegwiel te vervangen...

https://www.ebay.de/itm/LUK-SCHWUNGRAD- ... RkdLwv_7QA


https://www.ebay.de/itm/LuK-417-0008-11 ... SwFGNcB~TG

https://www.ebay.de/itm/LuK-Kupplungssa ... SwswVa15p3

https://pulsar.ebay.de/plsr/clk/0/SADS/ ... iRtn%22%7D
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dbriek
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2018, 14:28

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door dbriek »

Dankjewel voor de link's, ik zie dat ik hem inderdaad beter in duitsland kan bestellen. Mechanisch druklager zal ik gewoon in nederland bestellen, maakt het nog uit van welk merk deze is of kan het geen kwaad gewoon de goedkoopste te bestellen?

Fijne avond.

Groet
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Bikeman »

Hallo Pascal,

Klinkt erg mooi allemaal.
Maar nu het volgende probleem, Luk koppeling set 102 pk gemonteerd met standaard 88 pk druklager.
Luk 417 0008 11 koppeling incl 2 massa vliegwiel 102 pk
Luk 500 0440 10 druklager 88 pk
Alleen als je nu de koppeling geheel indrukt begint er iets te ratelen!
Bak er weer achterweg en nu blijkt dat de gaffel het vliegwiel raakt.
Alles werkt goed rijd ook goed alleen de laatste cm pedaal intrappen is ratelen!

Is dit een bekend probleem?

2.5 TDi 88 pk 2001

Ab

Pascal-141 schreef: 16 jan 2019, 23:18 Heel eenvoudig : gewoon een complete koppeling (dus incl. 2 massa vliegwiel) van een 102pk versie monteren , minus het druklager , dat moet je van een 88pk monteren.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door pwhooftman »

Bikeman schreef: 24 sep 2019, 17:32 Hallo Pascal,

Klinkt erg mooi allemaal.
Maar nu het volgende probleem, Luk koppeling set 102 pk gemonteerd met standaard 88 pk druklager.
Luk 417 0008 11 koppeling incl 2 massa vliegwiel 102 pk
Luk 500 0440 10 druklager 88 pk
Alleen als je nu de koppeling geheel indrukt begint er iets te ratelen!
Bak er weer achterweg en nu blijkt dat de gaffel het vliegwiel raakt.
Alles werkt goed rijd ook goed alleen de laatste cm pedaal intrappen is ratelen!

Is dit een bekend probleem?

2.5 TDi 88 pk 2001

Ab

Pascal-141 schreef: 16 jan 2019, 23:18 Heel eenvoudig : gewoon een complete koppeling (dus incl. 2 massa vliegwiel) van een 102pk versie monteren , minus het druklager , dat moet je van een 88pk monteren.
Heb precies hetzelfde gehad! Oplossing: 2 sluitringen m8 onder de kogel waarop de gaffel draait (voor de zekerheid beetje loctite op de schroefdraad gedaan). Het bolletje waar de gaffel op scharniert komt daardoor iets verder richting de drukgroep, waardoor de gaffel iets minder scheef richting drukgroep gaat bij intrappen. Ook de gaffelranden ter plekke iets afgeslepen, probleem opgelost. Wel daardoor extra geoefend geraakt in het er onder uithalen van de bak :groteogen

Het is gek, want ik zag echt geen verschil tussen de drukgroep die er af kwam en die er nieuw op ging (Luk RepSep 2-massa vliegwil-drukgroep combi).
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Bikeman »

Klopt helemaal, totaal geen verschil te vinden in de drukgroep (model is wel iets boller maar de maten zijn gelijk), ook het druklager is gelijk.
Wat ik nu gedaan heb is de gaffel aangepast, deel weg gefreesd en verstevigd aan de achterkant zodat er meer ruimte komt.
Heb nieuwe trekbouten besteld deze komen morgen binnen denk dat het verhogen van de kop met een ring in mijn geval niet meer nodig is.
Morgen de boel weer monteren en dan zou het goed moeten zijn.

Bedankt voor je reactie en ik zal melden als het goed is.

Groet Ab
pwhooftman schreef: 25 sep 2019, 12:35
Bikeman schreef: 24 sep 2019, 17:32 Hallo Pascal,

Klinkt erg mooi allemaal.
Maar nu het volgende probleem, Luk koppeling set 102 pk gemonteerd met standaard 88 pk druklager.
Luk 417 0008 11 koppeling incl 2 massa vliegwiel 102 pk
Luk 500 0440 10 druklager 88 pk
Alleen als je nu de koppeling geheel indrukt begint er iets te ratelen!
Bak er weer achterweg en nu blijkt dat de gaffel het vliegwiel raakt.
Alles werkt goed rijd ook goed alleen de laatste cm pedaal intrappen is ratelen!

Is dit een bekend probleem?

2.5 TDi 88 pk 2001

Ab

Pascal-141 schreef: 16 jan 2019, 23:18 Heel eenvoudig : gewoon een complete koppeling (dus incl. 2 massa vliegwiel) van een 102pk versie monteren , minus het druklager , dat moet je van een 88pk monteren.
Heb precies hetzelfde gehad! Oplossing: 2 sluitringen m8 onder de kogel waarop de gaffel draait (voor de zekerheid beetje loctite op de schroefdraad gedaan). Het bolletje waar de gaffel op scharniert komt daardoor iets verder richting de drukgroep, waardoor de gaffel iets minder scheef richting drukgroep gaat bij intrappen. Ook de gaffelranden ter plekke iets afgeslepen, probleem opgelost. Wel daardoor extra geoefend geraakt in het er onder uithalen van de bak :groteogen

Het is gek, want ik zag echt geen verschil tussen de drukgroep die er af kwam en die er nieuw op ging (Luk RepSep 2-massa vliegwil-drukgroep combi).
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door pwhooftman »

Bikeman schreef: 25 sep 2019, 21:41 Klopt helemaal, totaal geen verschil te vinden in de drukgroep (model is wel iets boller maar de maten zijn gelijk), ook het druklager is gelijk.
Wat ik nu gedaan heb is de gaffel aangepast, deel weg gefreesd en verstevigd aan de achterkant zodat er meer ruimte komt.
Heb nieuwe trekbouten besteld deze komen morgen binnen denk dat het verhogen van de kop met een ring in mijn geval niet meer nodig is.
Morgen de boel weer monteren en dan zou het goed moeten zijn.

Het zal dan komen door de iets bollere drukgroep. Ik vond de gaffel zo ruim bemeten dat ik die 1-2 mm er af wel durfde te gokken zonder extra versteviging.

Waarom nieuwe trekbouten? Ik wist niet dat er ergens trekbouten zitten, heb gewoon dezelfde versnellingsbakbouten terug gezet. Is dat erg? :groteogen
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk

Bericht door Bikeman »

De bouten van het vliegwiel - krukas moet je in fasen aantrekken en de laatste is 90 Graden !!
Deze rek bouten mag je niet voor een 2e keer gebruiken.

Wat er zou kunnen gebeuren is dat je bij het 90 gr verdraaien de bout te veel rekt (omdat hij al eerder is uitgerekt) en dan op onvoldoende kracht vast zitten, breken zal direct niet zo snel gebeuren verwacht ik.

Ik heb bij kopbouten (rekbouten) wel eens gehad dat ze na 90 gr (moesten 180) verdraaien ineens licht gingen draaien :bonk
Dan kun je alles weer los halen en alsnog vervangen.

Ik neem het risico niet om ze weer te gebruiken.

Groet Ab

[/quote]

Het zal dan komen door de iets bollere drukgroep. Ik vond de gaffel zo ruim bemeten dat ik die 1-2 mm er af wel durfde te gokken zonder extra versteviging.

Waarom nieuwe trekbouten? Ik wist niet dat er ergens trekbouten zitten, heb gewoon dezelfde versnellingsbakbouten terug gezet. Is dat erg? :groteogen
[/quote]
Plaats reactie