Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Beste Forumleden.
Mijn 1993 T4 2.0 benzine staat op 14' velgen en 185R14 C102/100R banden. Het zijn 14 stalen velgen met zwarte naafkapjes.
Het is een bus zonder stuurbekrachtiging!
Er moeten 4 nieuwe banden onder.
Wat is het gevolg wanneer ik er iets grotere/bredere velgen op leg? Omdat het een camper is wordt er max 5000 km per jaar met de bus gereden, vooral lente/zomer/nazomer
Ik kan dus een set velgen zoeken met redelijke zomerbanden. Die zijn echter allemaal groter...
Wat is wijsheid...
Mijn 1993 T4 2.0 benzine staat op 14' velgen en 185R14 C102/100R banden. Het zijn 14 stalen velgen met zwarte naafkapjes.
Het is een bus zonder stuurbekrachtiging!
Er moeten 4 nieuwe banden onder.
Wat is het gevolg wanneer ik er iets grotere/bredere velgen op leg? Omdat het een camper is wordt er max 5000 km per jaar met de bus gereden, vooral lente/zomer/nazomer
Ik kan dus een set velgen zoeken met redelijke zomerbanden. Die zijn echter allemaal groter...
Wat is wijsheid...
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Jongere T4 hebben 15" velgen , met 195/70R15 of 205/65R15 banden , en dat is eigenlijk dezelfde hoogte als jouw 185R14 banden , dus je voelt er bijna niks van.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Die 10 of 20 mm bredere banden ga je niet voelen met inparkeren? Als de bus eenmaal m'n rolt dan gaat het wel, maar echt fileparkeren of insteken is echt een klus, je rolt dan echt langzaam...draaien bij stilstand is echt niet mogelijk (en slecht voor de techniek)
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
https://imgur.com/gallery/Sk1aXP1
Sorry, ik moet nog even uitvogelen hoe ik een foto plaats hier...
Sorry, ik moet nog even uitvogelen hoe ik een foto plaats hier...
Laatst gewijzigd door EdEhv op 17 jan 2019, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Die 10 tot 20 mm merk je wel met inparkeren.
Maar een band met nieuw profiel stuurt een stuk lichter dan een versleten band. Regelmatig je banden spanning controleren is wel belangrijk, vooral zonder stuurbekrachtiging.
Heb je wel een groot stuurwiel die bij een bus zonder stuurbekrachtiging hoort? Ik heb laatst met t4 zonder stuurbekrachtiging gereden en het viel mij niet tegen.
Maar een band met nieuw profiel stuurt een stuk lichter dan een versleten band. Regelmatig je banden spanning controleren is wel belangrijk, vooral zonder stuurbekrachtiging.
Heb je wel een groot stuurwiel die bij een bus zonder stuurbekrachtiging hoort? Ik heb laatst met t4 zonder stuurbekrachtiging gereden en het viel mij niet tegen.
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Ja, zit een super grote hoepel in.
Maar de bandjes zijn nu echt kaal, 1mm ofzo.
En de bus is met het camperinterieur ook best zwaar...
Heb wel al een aanbod gehad om er stuurbekrachtiging in te bouwen. Komt inclusief tweedehands onderdelen en uren op €450 a €500.
Maar voor de komende APK in mei heeft handjes en laswerk rechtsvoor (dorpel, wielkast) prioriteit.
Maar de bandjes zijn nu echt kaal, 1mm ofzo.
En de bus is met het camperinterieur ook best zwaar...
Heb wel al een aanbod gehad om er stuurbekrachtiging in te bouwen. Komt inclusief tweedehands onderdelen en uren op €450 a €500.
Maar voor de komende APK in mei heeft handjes en laswerk rechtsvoor (dorpel, wielkast) prioriteit.
Laatst gewijzigd door EdEhv op 17 jan 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Nieuwe bandjes met een bandenspanning van 3,5 a 4 bar maakt een wereld van verschil.
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Ik ben van mening dat je die cm verschil nauwelijks gaat merken. Strict genomen is de band met de maat 195/70-15C slechts 5% breder en dus zou je ervan uit mogen gaan dat dat niet merkbaar zwaarder stuurt. maar bepaal zelf maar of je dat gaat merken...
In jouw geval geval zou ik lekker zoeken naar een setje stalen velgen met 195/70-15C banden erom. Zo'n set met goede banden is wel voor weinig geld te vinden.
In jouw geval geval zou ik lekker zoeken naar een setje stalen velgen met 195/70-15C banden erom. Zo'n set met goede banden is wel voor weinig geld te vinden.
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Ik had er 245/45R18 onder zitten , en daar merk je nagenoeg niks van.
Van 185 naar 195 breed , daar merkt je écht niks van.
En voor de topic starter : als he het te zwaar vind sturen zonder stuurbekrachtiging , dan kun je vrij simpel ombouwen naar stuurbekrachtiging . Stuurhuis wisselen ,en hydraulica monteren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Als je het geld er voor (over) hebt zou ik zeker stuurbekrachtiging laten monteren.
Het blijft altijd irriteren , inparkeren e.d. , dat je het niet hebt en ik denk ook dat je bus makkelijker verkoopt later.
Dan wordt het ook minder moeilijk om andere banden te kiezen.
Als je er maar rekening mee houdt dat de omtrek van de band gelijk blijft met de uitvoering de je origineel moet hebben.
En, bredere banden is beter weggedrag maar ook hoger brandstof gebruik.
Houdt ook de Load index van de banden in de gaten https://www.weetjewel.com/banden.htm
Hier een duidelijke tabel https://www.verburg.nl/omrekentabel.html
Misschien wist je dit wel al, maar toch .
Dan toch nog een antwoord op je vraag letterlijk gezien, als je van 14 inch naar 16 inch gaat wordt de wang van de band dus lager, wat resulteert in een wat stijvere band die wat minder vervormd in het bochtenwerk.
De bus zal wat minder hellen in de bocht zeg maar en ook de 'vering' in een lagere band is wat minder.
De mensen met 18 inch velgen voelen meer oneffenheden in de weg als ik met mijn 15 inch BF goodridge terreinbanden.
André
Het blijft altijd irriteren , inparkeren e.d. , dat je het niet hebt en ik denk ook dat je bus makkelijker verkoopt later.
Dan wordt het ook minder moeilijk om andere banden te kiezen.
Als je er maar rekening mee houdt dat de omtrek van de band gelijk blijft met de uitvoering de je origineel moet hebben.
En, bredere banden is beter weggedrag maar ook hoger brandstof gebruik.
Houdt ook de Load index van de banden in de gaten https://www.weetjewel.com/banden.htm
Hier een duidelijke tabel https://www.verburg.nl/omrekentabel.html
Misschien wist je dit wel al, maar toch .
Dan toch nog een antwoord op je vraag letterlijk gezien, als je van 14 inch naar 16 inch gaat wordt de wang van de band dus lager, wat resulteert in een wat stijvere band die wat minder vervormd in het bochtenwerk.
De bus zal wat minder hellen in de bocht zeg maar en ook de 'vering' in een lagere band is wat minder.
De mensen met 18 inch velgen voelen meer oneffenheden in de weg als ik met mijn 15 inch BF goodridge terreinbanden.
André
Re: Velgen; van 14' naar 15' of 16', effect op rijgedrag?
Zonder stuurbekrachtiging wel hoor. Ik verkoop kleine autootjes, en heb wel eens 175 i.p.v. 155 gemonteerd op een alto zonder stuurbekrachtiging. Dat merk je wel degelijk, misschien bij een transporter niet.....Pascal-141 schreef: ↑18 jan 2019, 18:30
Ik had er 245/45R18 onder zitten , en daar merk je nagenoeg niks van.
Van 185 naar 195 breed , daar merkt je écht niks van.
En voor de topic starter : als he het te zwaar vind sturen zonder stuurbekrachtiging , dan kun je vrij simpel ombouwen naar stuurbekrachtiging . Stuurhuis wisselen ,en hydraulica monteren.